نکات گرفتن یک عکس خوب

نکات گرفتن یک عکس خوب

نکات گرفتن یک عکس خوب

ما در این مطلب از نمایندگی نیکون، درباره سرعت شاترهای مختلف، مقادیر مختلف ایزو، نکات گرفتن یک عکس خوب ، طریقه نورگیری در فضاهای مختلف و حتی استفاده از فیلترهایی مثل فیلتر پلاریزه و مزیت استفاده از آنها را توضیح خواهیم داد. با خواندن این تکنیکها شما می توانید وارد دنیای عکاسی حرفه ای شوید.

جلوگیری از لرزش دوربین

نخستین گام در عکاسی حرفه ای، مقابله از لرزش دوربین است. لرزش دوربین عکاسی که موجب تار شدن عکس ها می شود، می تواند هر عکاسی را آزار دهد.

اول از همه، شما باید روش درست در دست گرفتن دوربین عکاسی را یاد بگیرید. زمان در دست گرفتن دوربین، از هر دو دست خود استفاده کنید؛ یک دست را در اطراف بدنه دوربین و دست دیگر را در اطراف لنز خود قرار دهید. همچنین برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از افتادن دوربین، بهتر است دوربین را نزدیک بدن خود نگه دارید.

نکات گرفتن یک عکس خوباگر شما سه پایه دوربین عکاسی ندارید و قصد دارید  دوربین را در دستتان نگه دارید و عکس بگیرید، باید از سرعت شاتری استفاده کنید که برای فاصله کانونی لنز شما مناسب باشد. اگر سرعت شاتر بسیار پایین باشد، هر حرکت ناخواسته دوربین باعث می شود که کل عکس شما تار شود. با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که برای کم شدن تاری عکس ها نباید با سرعت شاتری که از فاصله کانونی لنز دوربین شما کمتر است، عکاسی کنید. رابطه بین فاصله کانونی و سرعت شاتر به صورت زیر است:

۱ / فاصله کانونی (به میلی متر) = حداقل سرعت شاتر (در ثانیه)

بهترین تنظیمات نوردهی
این مقاله را بخوانید

در تصاویر خود حس عمق ایجاد کنید

زمانی که عکاسی منظره می کنید، ایجاد حس عمق در تصاویر باعث می شود که عکس های شما بسیار جذاب شوند، به گونه ای که بیننده حس کند که در آن مکان حضور دارد. برای گرفتن عکس های پانوراما از یک لنز واید استفاده کنید. همچنین برای رسیدن به یک پیش زمینه و پس زمینه شارپ در این مدل عکس ها، از یک عدد دیافراگم بزرگ مانند f / 16 یا بزرگ تر استفاده کنید. قرار دادن یک سوژه یا یک شخص در پیش زمینه عکس به شما کمک می کند تا یک حس مقیاس در تصاویر ایجاد کنید و به این طریق می توانید فاصله زیاد بین سوژه و منظره را نشان دهید.

نکات گرفتن یک عکس خوب

همچنین اگر قرار است در فضای بسته کار عکاسی انجام دهید بهتر است برای جذابیت تصویر ازبک دراپ ها و فون عکاسی استفاده کنید. زمانی که از سرعت شاترهای پایین استفاده می کنید، باید مراقب باشید که دستتان نلرزد؛ چون باعث می شود که عکس های شما تار بیافتد. برای حل این مشکل، بهتر است که در صورت امکان از یک سه پایه دوربین استفاده کنید.

فلاش داخلی دوربین استفاده نکنید

استفاده از فلاش داخلی دوربین می تواند عکس های شما را غیر طبیعی و زننده کند؛ خصوصا عکس های پرتره ای که در فضای بسته گرفته می شوند. برای اینکه بدون استفاده از فلاش در فضای بسته عکاسی کنید، راه های مختلفی هست. یکی از این راه ها به صورت زیر است.

ابتدا دکمه ایزو را فشار دهید. اغلب اگر مقدار ایزو را بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ تنظیم کنید، سرعت شاتر انتخابی شما باید بالا باشد. سپس از بازترین دیافراگم ممکن استفاده کنید. به این ترتیب نور بیشتری به سنسور دوربین می رسد و شما یک پس زمینه تار خوب در عکس خواهید داشت. استفاده از یک سه پایه عکاسی یا یک لنز دارای لرزشگیر هم یک راه عالی برای جلوگیری از تاری عکس است.

انواع شکل دهنده‌ های نور
این مقاله را بخوانید

اگر شما حتما باید از فلاش استفاده کنید، از فلاش های اکسترنال با سر چرخان استفاده کنید تا بتوانید سر آنها را بچرخانید، و نور آنها را به سمت سقف بتابانید؛ تا به این طریق نور به صورت مستقیم به سوژه شما برخورد نکند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی