نکات مهم درباره ی لنز واید

ژانرهایی با استفاده از لنز واید

نکات مهم درباره ی لنز واید

عکاسان مبتدی، بعد از خرید اولین دوربین نیکون حرفه­‌ای‌شان از لنزهای موجود در کیت استفاده می­‌کنند. ولی به مرور با افزایش مهارت و تجربه، به دنبال تهیه لنزهای دیگر می­‌روند. یکی از لنزهای مورد علاقه عکاسان حرفه­‌ای لنز واید است. ثبت منظره‌های عریض بسیار جذاب است. داشتن مجموعه­‌ای از لنزهای متنوع برای یک عکاس الزامی است. در این مطلب از نمایندگی نیکون قصد داریم با نکات مهم درباره ی لنز واید آشنا شویم.

کاربرد لنز واید

ژانرهایی با استفاده از لنز واید

لنزهای واید اشیا را دچار اعوجاج می‌کنند و میدان دید را بیشتر میکنند. به این معنا که اشیا نزدیک به دوربین بزرگ‌تر از اشیا دورتر از دوربین به نظر می­‌رسند، حتی اگر در واقعیت هم اندازه باشند.

مشکلات متعدد در عکاسی با لنز واید

یک لنز واید به خاطر وجود زاویه دید منحصر به فرد و امکان گنجاندن اجسام زیاد در کادر، امکان پدید آوردن یک اثر هنری را به شما می­‌دهد. اما اگر از توانایی های  آن به درستی استفاده نکنید، تصاویری کسل کننده خواهید داشت! بیایید با اشتباه­‌های رایج در استفاده از لنزهای عریض آشنا شویم!

  • قرار دادن سوژه مهم در گوشه­‌های کادر

یکی از قابلیت های مهم  لنزهای واید، اعوجاج بشکه­‌ای تصویر است. این نوع اعوجاج در گوشه­‌هایی تصویر بیشتر است و باعث پایین امدن کیفیت تصویر در گوشه­‌ها می­‌شود. حال اگر سوژه شما به گوشه­‌های عکس نزدیک باشد، عملاً تصویر شما بیهوده و بی‌کیفیت می­‌شود

  • خالی گذاشتن قسمت­‌هایی از قاب

نکته مهم در استفاده از لنزهای واید این است که مطمئن شوید بخش­‌های بزرگی از ترکیب بندی تصویر از لحاظ بصری خالی نمی­‌ماند.

چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟
این مقاله را بخوانید

آیا می‌­دانید استفاده از لنزهای واید در چه ژانرهایی کاربرد دارد؟

از لنزهای واید اغلب برای عکاسی از منظره، چشم­‌اندازهای شهری و معماری استفاده می‌شود. لنز چشم ماهی که میدان دید وسیع ­‌تری دارد برای عکاسی­‌های هنری و خلاقانه استفاده می­‌شود. در زمان استفاده از لنزهای عریض این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که قرار نیست هر چه می­‌بینید در تصویر جا بدهید!

عکاسی خیابانی

لنز واید انتخاب درستی برای عکاسی خیابانی نیز است. اگر نیاز است که به سوژه نزدیک‌تر شوید، کمی جابجا شوید و جلوتر بروید. به گفته رابرت کاپا ” اگر تصاویر شما به اندازه کافی خوب نیستند، یعنی به اندازه کافی نزدیک نشده­‌اید”. این پیشنهاد  را در استفاده از لنزهای واید به کار ببندید و تا حد مورد نیاز به سوژه نزدیک شوید. این نزدیکی، به تصویر شما احساس حضور در صحنه می­‌دهد. یک لنز پرایم سریع ۳۵ یا ۲۴ میلی‌متری برای عکاسی خیابانی گزینه مناسبی است.

 ژانرهایی با استفاده از لنز واید

عکاسی سفر

عکاسان در زمان سفر، تمایلی به همراه بردن تمامی لنزهای­شان ندارند. در این شرایط معمولاً همراه داشتن یک لنز زوم استاندارد و نهایتاً یک لنز تله فوتو اضافی مناسب است. اما اگر مقصد سفر، مکان­‌های دیدنی با مناظر وسیع دارد، پیشنهاد ما این است که یک لنز عریض به همراه داشته باشید.

عکاسی معماری

برای عکاسی معماری استفاده از لنز عریض و فوق عریض را پیشنهاد می­‌کنیم. در این شرایط دیافراگم و کیفیت ساخت اهمیت چندانی ندارند. بلکه تنها یک لنز عریض، شارپ کار شما را راه می‌اندازد. گزینه دیگر لنز tilt-shift است که کیفیت تصویر بالا با کم‌ترین میزان اعوجاج را به شما می­‌دهد.

در چه سبک هایی داشتن لنز واید ضروری است؟
این مقاله را بخوانید

امکان عکاسی پرتره با لنز واید

اکثر عکاسان از لنزهای تله فوتو کوتاه برای عکاسی پرتره استفاده می‌کنند. ولی  لنزهای واید نیز ویژگی عکاسی پرتره را دارند. به همین منظور اگر با دقت و تیزبینی زیاد با این لنزها عکس پرتره گرفته شود، نتیجه کار بسیار زیبا و خلاقانه خواهد بود.

نکات مهم درباره ی لنز واید

پرتره محیطی

روش گرفتن عکس پرتره با لنز واید که به آن پرتره محیطی نیز می­‌گویند این است که سوژه در فاصله مناسبی از لنز قرار بگیرد. به همین ترتیب از اعوجاج نامطلوب صورت پیشگیری می­‌شود. قرار گرفتن بسیار دورتر از مرکز تصویر نیز موجب کاهش کیفیت عکس می­‌شود. با رعایت این دستورالعمل‌ها، می‌توانید پرتره‌های زیبایی از افراد در فضاهای بسته مانند خانه و محل کار یا فضاهای باز و دیگر محیط‌های جالب با لنزهای عریض عکاسی کنید.

سطح دوربین را حفظ کنید

لنزهای واید به‌ خاطر نمایش انحراف و اعوجاج در اطراف لبه‌‌ی قاب بدنام هستند. در عکاسی واید، هر سوژه‌ای که در لبه‌های تصویر قرار بگیرد و خطوط مستقیم داشته باشید، به‌ سمت داخل انحراف خواهد داشت. برای اجتناب یا حداقل‌ سازی اعوجاج، تلاش کنید سطح دوربین D3500 نیکون را با زمین تنظیم کنید و زاویه‌ی آن را بالا یا پایین نبرید. و عکسی فوق العاده بگیرید.

رزولوشن بالا 

نه به این خاطر که در این دوربین‌ها اعوجاج کمتر دیده می‌شود. برای اینکه بتوانید بعداً کناره‌های تصویر را برش بزنید و همچنان تصویری با کیفیت و رزولوشن بالا در اختیار داشته باشید. طبیعتاً وقتی با دوربین‌هایی مانند Nikon Z7 یا Sony a7R III عکاسی می‌کنید، همواره می‌توانید علی‌رغم برش کناره‌های تصویر، همچنان تصویری با رزولوشن بالاتر از ۳۰ مگاپیکسل هم در اختیار داشته باشید که برای چاپ در اندازه بزرگ کاملاً مناسب و کافی هستند.

نکات مربوط به عکاسی با فلاش
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی