عکاسی با نور شمع

عکاسی از شمع

عکاسی با نور شمع

عکاسی با نور شمع از انچه که فکر می‌کنید راحت تر هست. تنها کافیه تعدادی نکات ساده رو رعایت کنید تا در عکاسی از شمع ماهر شوید. شاید به فکر عکاسی پرتره با نور شمع افتاده باشید یا حتی مایل باشید عکاسی از شمع انجام بدید. نور شمع برای عکاسی بسیار دراماتیک هست . در مورد ژست عکاسی با شمع هم بعدا صحبت خواهیم کرد.با نمایندگی نیکون در ادامه مقاله همراه باشید.

 چیدمان شمعها

به تعدادی روش میتوان از شمع ها در عکاسی استفاده کرد: یکی به عنوان یک منبع نور، بدون اینکه تصویری از آن در عکس نهایی دیده شود. روش دیگر به عنوان منبع نور و یک عضو همراه با سوژه اصلی است که این امر باعث رمانتیک شدن هرچه بیشتر عکس میشود.

در گرفتن تعدادی عکس به شدت و میزان نور باید توجه ویژه داشت. همراهی شمع با سوژه میتواند به اندازهای تاثیرگذار باشد که توجه بیننده را ابتدا به خود شمع و سپس به سوژه اصلی جلب کند. از این رو سوژه اصلی را باید در مهمترین نقطه لوکیشن قرار داد و شمع ها به گونه های چیده شوند که توجه بیننده را از سوژه اصلی منحرف نکنند.

عکاسی از شمع

یکی دیگر از روش ها، عکاسی از خود شمع است یعنی آن را به عنوان یک سوژه اصلی به شمار آورد. در صورتی که قرار باشد شمع در تصویر منعکس شود چه به صورت همراه و چه به صورت تک، باید به این نکته توجه داشت که شمعها سالم و زیبا باشند، کوچکترین جزئیات در عکس به ویژه عکسهای پرتره تاثیرگذار است.

اصول اولیه عکاسی
این مقاله را بخوانید

 خاموش کردن فلاش

در اکثر مواقع پیشنهاد میشود که در زمان عکاسی از فلاش دوربین استفاده کنید اما این بار شرایط فرق میکند و پیشنهاد میشود که حتما فلاش را خاموش کنید. همچنین باید گفت شرایطی نیز وجود دارد که میتوان از فلاش دوربین برای عکاسی با نور شمع نیز استفاده کرد.

 نوردهی

اگر شمع ها در خود عکس باشند به خاطر وجود نور کم در محیط، عکس به طور معمول تیره یا به اصطلاح “آندراکسپوز” میشود. در چنین مواقعی شمع ها به صورت یک نقطه نورانی در عکس ظاهر میشوند. برای اینکه عکس روشن تر شود باید نور بیشتری در محیط ایجاد کرد که این کار میتواند به چندین روش صورت گیرد.

برای مثال، میتوانید چند شمع دورتر از سوژه روشن کنید یا از لامپ های کمنور و زردرنگ یا لامپ هایی که حباب آنها با پارچه های قرمز یا نارنجی رنگ پوشانده شده استفاده کنید ( نور جبرانکننده نیز باید گرم باشد).

 استفاده از سه پایه

عکاسی با نور شمع به معنای داشتن کمترین میزان نور است. بنابراین استفاده از شاتر با سرعت آهستهتر توصیه میشود. هرچه میزان سرعت شاتر آرامتر باشد، لرزش وارد آمده به دوربین هنگام عکاسی بیشتر میشود بنابراین سه پایه فراموش نشود.

 استفاده از شمع های بیشتر

بزرگترین مشکل عکاسی با نور شمع، کمبود نور در محیط است که این مسئله را میتوان با به کار بردن شمعهای بیشتر حل کرد. هرچه تعداد شمعها بیشتر باشد ( فراموش نکنید که برخی از آنها میتوانند تنها جهت تامین نور محیط استفاده شوند) کمبود نور محیط بهتر جبران میشود، در نتیجه کیفیت عکس بالاتر میرود.

آشنایی با انواع فرمت های ویدیو
این مقاله را بخوانید

عکاسی از شمع

 پراکنده کردن شمع ها

بهرگیری از یک یا چند شمع که در یک نقطه جمع شده اند موچب ایجاد سایه های تند و شدید در عکس میشود. با پراکنده کردن درست شمع ها در مکان های متنوع ، این مشکل نیز حل میشود. البته این پراکندگی نباید به حدی باشد که از تاثیر نور شمع در عکس بکاهد و آن را تیرهتر کند.

 منعکس‌کننده‌های طبیعی

استفاده از یک منعکس‌ کننده طبیعی مثل رومیزی سفید (یا هر شیء دیگر) که عمل بازتاب نور را انجام می‌دهد می‌تواند کیفیت عکس را بالا ببرد و جبران‌کننده نور کم محیط باشد.

استفاده از لنزهای سریع

اگر با دوربین‌های حرفه‌ای (DSLR) نیکون عکاسی می‌کنید و امکان استفاده از لنزهای متنوع را دارید، تلاش کنید سریع‌ ترین لنز را انتخاب کنید. لنز سریع به شما این اجازه را می دهد تا دیافراگم بزرگ‌تری داشته باشید و بنابراین نور کمتری به دوربین شما تابیده شود. بعضی عکس ها ممکن است از لنزهای ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸ یا f/۱.۴ استفاده کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچه میزان دیافراگم بزرگتر باشد، عمق میدان کوچکتر می‌شود و در نتیجه باید فوکوس بیشتری روی سوژه شکل گیرد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی