انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

فریم سینمایی یا کمپوزیسیون یکی از اصول زیبایی شناسی بصری است و از اهمیت زیادی برخوردار است. فیلمسازان مشهور جهان مانند هیچ کاک, چایکوفسکی, یانچو, رنوار …از قابهای خارقالعاده استفاده کردند و تحلیلهای بسیاری درباره این فیلمها نوشته شد.در ادامه با نمایندگی نیکون به برسی انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو می پردازیم.

با استفاده از قاب بندی می‌توانید روی شخصیت فیلم زوم کنید تا بیننده واکنش‌های او را ببیند یا بیننده را به عقب کشیده تا صحنه را از دور تماشا کند.قاب بندی و ترکیب بندی برای تهیه یک فیلم عالی ضروری هستند. باید بین عمق میدان و عناصر مختلف یک قاب تعادل ایجاد کنید تا داستانی تکان‌دهنده بسازید. دانستن چگونگی قاب بندی خاص به دلایل خاص، تأثیر بیشتری بر مخاطب گذاشته و او را برای مدت طولانی‌تری درگیر فیلم می‌کند.

ترکیب بندی در ویدئو چیست؟

ترکیب بندی به نحوه چیدمان عناصر در یک چارچوب اشاره دارد، به‌نوعی که به انتقال پیام به مخاطب کمک کند. تصمیمات کارگردان در مورد ترکیب بندی بستگی به حسی دارد که می‌خواهد در تماشاگران ایجاد کند. از طریق عناصر ترکیب بندی در فیلم، می‌توان معنای عمیق‌تری را بدون نیاز به گفتن دقیقاً آنچه در جریان است به مخاطب منتقل کرد.

انواع نما

  • لانگ شات (Long Shot)

این نما سوژه را از بالا به‌ پایین نشان می‌دهد؛ مثلاً برای فرد از سرتاپای او را پوشش می‌دهد اما کل قاب را پر نمی‌کند. این نما نسبت به نمای اکستریم لانگ شات تمرکز بیشتری بر سوژه دارد.

عکاسی از مناظر با لنز تله فوتو
این مقاله را بخوانید

انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئو

  • فول‌شات (Full Shot)

از سر تا نوک پا را پوشش داده و سوژه کل قاب را پر می‌کند. در این نما تمرکز بیشتر روی عمل و حرکت است تا وضعیت احساسی سوژه.

  • مدیوم لانگ شات (Medium Long Shot)

این نما بین فول‌شات و مدیوم شات قرار می‌گیرد و به نمای ¾ معروف است. در این نما سوژه از زانو به بالا نشان داده می‌شود.

  • اکستریم لانگ شات (Extreme Long Shot)

اکستریم لانگ شات یا نمای فوق باز برای نشان‌دادن سوژه از فاصله دور یا جایی که واقعه‌ای اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شود. این نوع نما برای نشان‌دادن صحنه از نظر زمان، مکان و همچنین ایجاد رابطه احساسی با عناصر داخل آن محیط به کار می‌رود.

  • مدیوم شات (Medium Shot)

این نما یکی از معروف ترین نماها در فیلم‌هاست. در این نما سوژه را اغلب از کمر به بالا نشان داده و تمرکز بیشتری بر جزئیات سوژه دارد.

  • مدیوم کلوز اپ (Medium Close-Up)

نمایی بین مدیوم شات و کلوز اپ است و عموماً شخصیت را از قفسه سینه یا شانه به بالا نشان می‌دهد.

انواع نما و قاب بندی در ضبط ویدئومعرفی قاب بندی سینمایی

راه‌های زیادی برای قاب بندی سوژه وجود دارد: از کل بدن گرفته تا چشم‌ها. ما می‌توانیم قاب بندی را به سه دسته بلند، متوسط و بسته تقسیم کنیم. لانگ شات سوژه را از دور نشان داده و بر مکان و لوکیشن تاکید می‌کند. شات بسته روی جزئیات و احساسات سوژه تمرکز می‌کند. شات متوسط بین این دو قاب قرار گرفته و روی سوژه تاکید دارد اما بعضی از قسمت‌های اطراف را هم نشان می‌دهد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی