انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟ فوکوس کردن یا واضح نمایی سوژه با دوربین یکی از نخستین و ابتدایی ترین شیوه های کار با هر دوربین عکاسی است و هدف از انجام آن به رسیدن به  بالاترین جزئیات از سوژه اصلی مورد عکاسی می باشد. با مشخص کردن محل قرار گیری نقطه فوکوس بر سوژه اصلی ؛ در اصل چشم مخاطب را به سمت آن جلب نموده و بیشترین اطلاعات را از اصلی ترین هدف موجود در عکس به مخاطب خود انتقال می دهیم .در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

دکمه ی شاتر

در دوربین های DSLR ؛ به طور سنتی از دکمه شاتر برای انجام فوکوس اولیه بر سوژه اصلی استفاده می شود و به طور کلی می دانیم که برای انجام واضح نمایی یا فوکوس کردن بر سوژه اصلی ؛ نیمه فشردن دکمه شاتر ؛ سیستم اتوفوکوس دوربین را به کار انداخته و واضح نمایی بر آن به وسیله لنز و سیستم اتوفوکوس دوربین ؛ انجام می شود .

نکته ای که بسیاری از عکاسان از آن غافل هستند آن است که بسیاری از دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای ؛ دارای یک دکمه انجام فوکوس در قسمت پشت دوربین هستند و در اغلب موارد این دکمه به صورت AF-ON نامگذاری شده است .

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

 AF-ON یا دکمه فوکوس پشتی دوربین چیست و چه کاربردی دارد ؟

همان طور که بالا تعریف  شد ؛ در اکثر موارد از نیمه فشردن دکمه شاتر دوربین ۸۱۰ نیکون ؛ برای شروع فوکوس نمودن بر سوژه اصلی استفاده می شود . فشردن دکمه فوکوس پشت دوربین یا AF-ON نیز همین کارکرد را ارایه می دهد و فشار دادن آن باعث شروع و انجام فوکوس بر سوژه موجود در درون کادر تصویر خواهد شد . ولی استفاده از دکمه فوکوس پشتی دوربین مزیت ها و کارکرد هایی دارد که در ادامه به آن اشاره می نماییم .

تکنیک‌های عکاسی از مناظر شهری
این مقاله را بخوانید

دکمه AF-ON  دوربین نیکون

عکاسی متوالی بدون نیاز به تغییر نقطه فوکوس :

دکمه AF-ON به شما کمک می کند تا دو عملکرد فوکوس کردن و عکس گرفتن را به گونه ی جداگانه از هم انجام دهید . به طور طبیعی  و با نیمه فشردن دکمه شاتر ؛ برای هر عکس در اغاز یک بار فوکوس نموده و سپس یک عکس میگیرید . اما اگر برای یک نقطه فوکوس شده به تعداد بیشتری عکس نیاز داشته باشید ؛ کافی است تا تنها یکبار فوکوس نموده و به هر تعداد دلخواه عکس بگیرید .

در واقع AF-ON به شما کمک می کند تا بر روی یک سوژه ثابت فقط یکبار فوکوس نموده و آنرا در قفل فوکوس قرار دهید و سپس با فشردن دکمه شاتر به صورت کامل به هر تعداد دلخواه از همان نقطه فوکوس شده عکس بگیرید . استفاده از این حالت , احتمال تغییر تصادفی نقطه فوکوس در زمان عکاسی را به میزان زیادی کاهش می دهد و شما اطمینان خواهید داشت که در تمامی عکسهای ثبت شده ؛ تنها همان نقطه تعیین شده ؛ در فوکوس قرار دارد .

تفاوت مود های اتوفوکوس در دوربین های نیکون

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟

بهرگیری از دکمه AF-ON در شیوه ی فوکوس و ترکیب بندی دوباره

اکثر افراد و عکاسان قدیمی و که در این کار خبره هستند با شیوه ی فوکوس و ترکیب بندی مجدد کار کرده اند و میشناسند . دکمه فوکوس پشتی دوربین ( AF-ON ) در انجام این تکنیک بسیار مفید واقع شده است. روش انجام این تکنیک به شکلی می باشد که عکاس در شروع نقطه فوکوس مورد نظر خود را تثبیت نموده و سپس کادر بندی و ترکیب بندی تصویر خود را تغییر می دهد . در روش های معمولی فوکوس با استفاده از نیمه فشردن دکمه شاتر ؛ در زمان تغییر کادر بندی لازم است تا دکمه شاتر به صورت نیمه فشرده نگه داشته شود و در صورت رها شدن دکمه شاتر همزمان با حرکت دادن دوربین ؛ نقطه فوکوس از قفل دوربین خارج شده و دوربین احتمالا بر سوژه دیگری فوکوس خواهد نمود .

لوازم ضروری برای عکاس ها
این مقاله را بخوانید

با استفاده از دکمه AF-ON ؛ نقطه فوکوس به صورت ثابت برای دوربین مشخص شده و همین نقطه برای عکس اخر میز استفاده می شود و در این شرایط ؛ عوض کردن کادربندی و ترکیب بندی تصویر ؛ در جابه جا شدن نقطه فوکوس تاثیری نخواهد داشت .

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی