انحراف رنگی
انحراف رنگی، همچون به عنوان “حاشیه رنگ” یا “حاشیه بنفش” معرفی می شود، یک مشکل نوری معروف است که هنگامی رخ می دهد که یک لنز یا نتواند تمام طول موج های رنگ را به همان صفحه کانونی برساند، و زمانی که طول موج های رنگی فوکوس می شوند. در موقعیت های مختلف در صفحه کانونی.نمایندگی نیکون در این مفاله از موقعیت ها و انواع انحرافات رنگی در لنز صحبت خواهد کرد باما همراه باشید.
انحرافات رنگی به دلیل پراکندگی عدسی ایجاد می شود، با رنگ های مختلف نور در هنگام عبور از یک عدسی با سرعت های مختلف حرکت می کند. در نتیجه، تصویر می تواند تار به نظر برسد یا لبه های رنگی قابل توجه (قرمز، سبز، آبی، زرد، بنفش، سرخابی) در اطراف اجسام به خصوص در موقعیت های با کنتراست بالا ظاهر شود.
انواع انحراف لنز در عکاسی
انحراف رنگی طولی، همچنین به عنوان “LoCA” یا “حاشیه بوکه” معرفی می شود، زمانی رخ می دهد که طول موج های مختلف رنگ پس از عبور از یک عدسی در یک نقطه همگرا نباشند.
لنزهایی با مشکلات انحراف رنگی طولی می توانند حاشیه های اطراف اشیاء را در سراسر تصویر، حتی در مرکز، نشان دهند. قرمز، سبز، آبی یا ترکیبی از این رنگ ها می توانند در اطراف اجسام ظاهر شوند. انحراف رنگی طولی را می توان با متوقف کردن لنز به طور چشمگیری کاهش داد. لنزهای پرایم با دیافراگم سریع معمولاً نسبت به لنزهای کندتر مستعد LoCA هستند.
انحراف کروی
انحراف کروی موجب ایجاد تصاویر متمرکز در نرم می شود که فاقد کنتراست خوب هستند. این موارد هنگامی اتفاق می افتد که نوری که از لبه های لنز عبور می کند ، نزدیکتر از نوری است که از مرکز آن عبور می کند. در بیشتر لنزها ، وجود انحراف کروی یک نقص فنی نامطلوب است. با این حال ، در گذشته ، انحراف کروی عمدی و کنترل شده برای استفاده در لنزهای عمودی “با تمرکز نرم” اجرا می شد. با متوقف کردن دیافراگم می توان انحراف کروی را کاهش داد.
اعوجاج خطی
اعوجاج های خطی انحراف از یک طرح ریزی خطی ایده آل است. به یاد بیاورید که لنزهای خطی به گونه ای طراحی شده اند که عناصر مستقیم موجود در یک صحنه را به عنوان خطوط مستقیم تصویر نشان می دهند. سه نوع اعوجاج وجود دارد: بشکه (محدب) ، مخرج (مقعر) و پیچیده.
انحنای میدان
این نوع انحراف که به خاطر فرمول یک ریاضیدان به نام جوزف پتزوال با عنوان انحنای میدان پتزوال هم شناخته میشود زمانی رخ میدهد که لنز به جای متمرکز کردن اشعههای نور روی یک سطح صاف، آنها را روی یک سطح منحنی متمرکز خواهد کرد. این موضوع باعث بروز مشکلات ناشی از فوکوس در تمام سطح تصویر خواهد شد.
مرکز تصویر به نظر میرسد که در فوکوس قرار دارد اما لبهها خارج از فوکوس هستند. تمامی لنزها سطح خمیدهای دارند و به همین خاطر تصویر آنها روی سنسور صاف تشکیل نمیشود بلکه این تصویر روی یک سطح خمیده ایجاد خواهد شد. در نتیجه میتوان گفت که انحنای میدان یک انحراف طبیعی است با این وجود این انحراف بیشتر در لنزهای قدیمی فراگیر است تا لنزهای مدرنتر. بستن دیافراگم لنز میتواند باعث کاهش تاثیرات این مشکل شود.
شما میتوانید برای تهیه ی لنز نیکون مدل AF-P VR 70-300MM به نمایندگی نیکون مراجعه کرده و اطلاعات کافی را در ان مشاهده کنید.