فوکوس در عکاسی ماکرو

فوکوس در عکاسی ماکرو

فوکوس در عکاسی ماکرو

فوکوس در عکاسی ماکرو: در شرایطی که قصد داشته باشید از دنیای کوچک حشرات و گیاهان عکاسی کنید، با چالش‌های زیادی در طول مسیر روبرو خواهید بود. عکاسی ماکرو یک سبک سخت است و باید با محدودیت‌های فیزیکی عمق میدان، تفرق نور و تاری ناشی از حرکت مبارزه کنید.

معمولا فوکوس در عکاسی ماکرو کار راحتی نیست ولی برای داشتن عکس‌های با کیفیت الزامی است. از چه فنون و روش فوکوسی باید برای عکاسی از سوژه‌های کوچک استفاده کرد و چگونه می‌توانید این تکنیک را بهینه کنید؟ پاسخ این سوال را نمایندگی نیکون به شما در این مطلب توضیح داده است. باما همراه باشید.

عکاسی از سوژه‌های نسبتا بزرگ

برای فوکوس در عکاسی ماکرو سوژه نسبتا بزرگ به چیزهایی در سایز سنجاقک یا یک گل گفته می‌شود. برای عکاسی از این سوژه‌ها و ثبت عکس‌های واضح به دانش خیلی زیادی نیاز ندارید. در صورتی ابعاد سوژه شما برابر با ۱۰ سانتی‌متر یا بیشتر است، پیشنهاد می‌کنیم درست به گونه ای که روی سوژه‌های متحرک معمولی فوکوس می‌کنید، از آن‌ها عکاسی کنید. از حالت اتوفوکوس پیوسته (AF-C) استفاده کنید و یکی از حالت‌های ناحیه اتوفوکوس را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید سوژه را در سراسر کادر تصویر ردیابی کنید.

فوکوس در عکاسی ماکروحتی در شرایطی که سوژه هم ثابت است (برای مثال یک عدد گل در یک روز نسبتا بدون باد)، بهتر است از اتوفوکوس پیوسته استفاده کنید. دلیل این کار هم این است که حتی در صورتی که سوژه‌ی شما حرکت نکند، خود شما هرچقدر هم که تلاش کنید ثابت بایستید باز هم حرکت خواهید کرد. زمانی که دوربین را روی دست گرفته‌اید اینکه کاملا ثابت باشید تقریبا غیرممکن است. در فاصله‌های خیلی نزدیک هم حتی کوچک‌ ترین حرکات قابل دیدن هستند.

پرینتر سلفی
این مقاله را بخوانید

عکاسی از سوژه های کوچکتر

به زبان ساده  “عکاسی ماکرو” به این معنا است که شما در بزرگنمایی ۱:۱ یا بیشتر فوکوس کرده اید. در نتیجه ، اگر عرض سنسور دوربین شما ۱٫۵ اینچ باشد، صحنه ثبت شده در کل عکس شما نیز ۱٫۵ اینچ عرض یا کوچکتر خواهد داشت. اینجاست که همه چیز پیچیده می شود.

فوکوس در عکاسی ماکرو

در این بزرگنمایی، حرکت دوربین خود به جلو یا عقب فقط چند میلی‌متر در یک زمان بیش از اندازه کافی است تا کل عکس شما را از فوکوس خارج کند. و حتی اگر با موفقیت فوکوس کنید، عمق میدان شما بسیار کم خواهد بود. در اصل، اگر قصد دارید فقط سر و بدن یک مورچه به طور همزمان در فوکوس ظاهر شوند، ممکن است خوش شانس نیستید.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، حتی بهترین سیستم های فوکوس خودکار روی کره زمین در شرایطی مانند این مشکل دارند. مشکل حتی بدتر می شود اگر سوژه شما به سرعت در حال حرکت باشد و شما باید حرکت آن را بدون از دست دادن فوکوس دنبال کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی