عکاسی از سوژه های متحرک

عکاسی از سوژه های متحرک

عکاسی از سوژه های متحرک

شیوه های بسیار زیادی برای ثبت حرکت در عکاسی وجود دارد. در هر مورد از این تکنیک‌ ها سرعت شاتر دوربین و حرکت سوژه متنوع خواهد بود. با نمایندگی نیکون همراه باشید تا نکاتی درباره ی عکاسی از سوژه های متحرک را با هم بررسی کنیم.

فریز کردن لحظه

یکی از تکنیک های مووینگ در عکاسی فریز کردن لحظه است. برای اینکه بتوانید حرکت سوژه را فریز کنید باید از تنظیمات ایزو و سرعت شاتر بالا استفاده کنید. برای اینکه سریع تر عکس موردنظر خود را بگیرید و خیلی هم معطل نشوید، دوربین را روی حالت اولویت شاتر قرار دهید تا خود دوربین به ترتیب سرعت شاتر انتخابی شما، دیافراگم مناسب را انتخاب کند و نگران تنظیمات نوردهی نباشید.

سرعت شاتر ۱/۱۰۰۰ ثانیه به شما کمک می‌کند عکس‌های بسیار واضحی بگیرید اما در شرایطی که احساس می‌کنید سوژه خیلی سریع است می‌توانید از سرعت شاتر بالاتر هم استفاده کنید. اکثر دوربین‌های نیکون DSLR مدرن تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه را پشتیبانی می‌کند. برای ایزو نیز بسته به شرایط نوری محیط مقداری بین ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ را انتخاب کنید.

عکاسی از سوژه های متحرک

لنز مناسب عکاسی از سوژه های متحرک

برای عکاسی با سرعت شات بالا لنزهایی که دارای دیافراگم باز می باشند می توانند برای کار شما بسیار مناسب باشند. این لنز ها از به دلیل ساختار باز دهانه ی دیافراگمی که دارند مقادیر بالای نور را جذب کرده و از این طریق سرعت شاتر را بالا می برند که این در امر عکاسی به شما خیلی کمک خواهد کرد.

همچنین می توانید برای تصویربرداری از سوژه های که با سرعت بالا حرکت می کنند از شات های پی در پی استفاده کنید. بیشتر دوربین های DSLR با فوکوس سریعی که انجام می دهند به کاربر امکان گرفتن شات های پی در پی را می دهند این امر هم زمانی اهمیت پیدا می کند که بخواهید از سوژه ای که با سرعت بالا در حال حرکت است تصویربرداری کنید.

ژست عکس مادر و دختری
این مقاله را بخوانید

کادر عریض‌تر

استفاده از این روش هایی برای عکاسی متحرک و سریع واقعاً کارآمد است،‌ اما استراتژی‌های عکاسی متحرک با آموزش دوربین Nikon D5300، برای استفاده در عکاسی پرتره یا کودکان و حیوانات کوچک نیز به کار می‌رود و می‌توانید از این روش‌ها برای این موارد نیز استفاده کنید.

این سوژه‌ها حتی اگر حرکتی نداشته باشند (مثلاً نپرند، ندوند و جست‌وخیز نکنند) باز هم عکاسی از آن‌ها درست قبل از شروع حرکت خیلی سخت است.  پس به‌ محض یافتن سوژه، دوربین D5300 خود را آماده کنید و آن‌ را در مود متحرک قرار داده و با استفاده از این تکنیک‌ها عکاسی متحرک کنید. فراموش نکنید که می‌توانید از راهنمای دوربین D5300 نیز استفاده کنید. در این راهنما تمامی موضوعات مرتبط با این دوربین بررسی و تشریح شده است.

تکنیک Panning

تکنیک پنینگ یکی دیگر از راه‌های خارق العاده برای انتقال حس حرکت به بیننده است. برای اجرای این شیوه باید از یک سرعت شاتر بالا استفاده کنید و سوژه‌ی متحرک خود را دنبال کنید. در شرایطی که این تکنیک را به خوبی اجرا کنید می‌توانید یک عکس واضح از سوژه بگیرید، در حالی که پس زمینه به صورت کامل تار است.

ممکن است سوژه به صورت کامل واضح نباشد اما مقدار کمی تار بودن می‌تواند به انتقال احساس حرکت به بیننده کمک زیادی کند. سرعت شاتر ۱/۱۵ تا ۱/۳۰ ثانیه امکان عکاسی روی دست را به شما می‌دهد. اما برای استفاده از سرعت شاترهای آهسته‌تر احتمالا به گیمبال نیاز خواهید داشت. تا جای ممکن سعی کنید از مقدار ایزو کم استفاده کنید و در صورتی که نور خیلی زیاد است، فیلتر ND کمک زیادی به شما می‌کند.

ژست عکس تولد
این مقاله را بخوانید

زمانبندی و حرکت بدون لرزش دوربین برای اجرای این تکنیک لازم است. قبل از اینکه کلید شاتر را رها کنید، سوژه را دنبال کنید و چند ثانیه پس از شنیدن صدای کلیک شاتر نیز این کار را ادامه دهید. برای جلوگیری از لرزش دوربین، کلید شاتر را به آرامی فشار دهید و در زمان دویدن به دنبال سوژه بالاتنه خود را به صورت کامل بچرخانید. این روش به تمرین بسیار زیادی نیاز دارد و حتی افراد حرفه‌ای هم نمی‌توانند همیشه آن را به درستی اجرا کنند.

عکاسی از سوژه های متحرک

زوم در تصاویر مووینگ

یکی دیگر از تکنیک هایی که قادرخواهید بود ان را در عکاسی از سوژه های متحرک یا عکاسی مووینگ از عکاسی از آن استفاده کرد تکنیک زوم کردن است . عملکرد تکنیک زوم به این گونه است که در زمانی که دوربین در حال شات گرفتن می باشد باید مقدار زوم را افزایش یا کاهش دهید. به این صورت می توان سوژه های که دارای روشنایی هستند را به صورت فوق العاده خیره کننده ثبت کرد.

بهتر است برای بهرگیری از تکنیک زوم کردن دوربین را بر روی سه پایه قرار دهید تا دهانه ی لنز تنها برای زوم کردن جلو عقب برود، اگر در در این زمان دوربین حرکت در جهت دیگری داشته باشد ممکن است تصاویر ثبت شده ی شما حالت خوبی به خود نخواهند گرفت و رنگ ها در آن پخش می شوند.

سوژه‌های خیلی سریع

برای عکاس برداری از سوژه‌های خیلی سریع، پیشنهاد میکنم که از فوکوس دستی استفاده کنید چون در فوکوس خودکار، زمان زیادی طول می‌کشد که دوربین موضوع موردنظر را تشخیص داده و فوکوس کند. فوکوس خودکار زمان کمتری برای پیدا کردن موضوع موردنظر صرف می‌کند. ولی اگر قصد دارید قطعا از فوکوس خودکار استفاده کنید، این دو تنظیم را در آن اجرا کنید تا بهتر عکاسی کنید:

  • مود منطقه‌ی فوکوس خودکار یا (AF-area) را به یکی از تنظیمات داینامیک منطقه‌ای تغییر دهید.
  • مود اتو فوکوس را به مود AF-C( فوکوس خودکار متوالی) تغییر دهید.
آموزش عکاسی با دوربین
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی