آموزش عکاسی با دوربین

آموزش عکاسی با دوربین

گام‌های مورد نیاز برای آموزش عکاسی با دوربین DSLR

البته برای کار کردن با دوربین و آموزش عکاسی با دوربین مطالب خیلی بیشتر و وسیع تری نیز هم موجود است اما برای آغاز کار شما با دوربین به همین مطالب اکتفا کرده ایم.

  • یادگیری حالت‌های عکاسی (shooting Modes)
  • آشنایی با ایزو
  • یادگیری مثلث نوردهی
  • یادگیری حالت‌های نورسنجی و جبران نوردهی
  • آموزش فوکوس در عکاسی با دوربین
  • آشنایی با حجم و انواع فایل
  • یادگیری وایت بالانس

۱- یادگیری حالت‌های عکاسی با دوربین (shooting Modes)

آموزش عکاسی با دوربین

یکی از گزینه های مناسب برای برای شروع و اموزش عکاسی با دوربین یادگیری حالت های عکاسی است.این حالت‌ها را احتمالا توسط یک دکمه چرخان که روی آن حروف و عباراتی مثل «Auto، Av، Tv، P و M» درج شده است.می توانید ببینید.برای انتخاب از این حالت ها و رفتار دوربین  میتوانید زمان فشار دادن کلید شاتر ان را تنظیم کنید.

برای مثال در صورتی که حالت Auto  را انتخاب کرده اید خود دوربین تمامی مشخصات مربوط به نوردهی از جمله سرعت شاتر و دیافراگم را تنظیم می کند و دیگر حالات دوربین عکاسی شما مثل Av، Tv، P و M نیز برای این ایجاد شده‌اند که شما کنترل بیشتری روی دوربین خود داشته باشید.

آموزش عکاسی با دوربین و کنترل دیافراگم

دهانه ی ورودی لنز دیافراگم نامیده می شود. که در زمان باز بودن شاتر نور از ان عبور کرده و به حسگر می رسد هرچقدر که دیافراگم بیشتر باز باشد نور نیز بیشتر عبور می کند.

برای گرفتن اندازه ی باز شدن شاتر از F-stop استفاده می‌شود و معمولا به شکل F-Number نمایش داده می‌شود. و ممکن شما با عدادی مثل f/2، f/2.8، f/4 و… برخورد داشته باشید. این اعداد نشان دهنده ی نسبت فاصله کانونی بر قطر روزنه ورودی هستند بنابراین یک دیافراگم باز عدد f-number کوچک‌تری دارد (مثلا f/2) و یک دیافراگم بسته f-number بزرگتری دارد (مثلا f/22). هرگام بستن دیافراگم (برای مثال f/2 به f/2.8 یا f/5.6 به f/8) میزان نوری که به حسگر دوربین می‌رسد را نصف می‌کند

زاویه باز و کلوزآپ در فیلمبرداری
این مقاله را بخوانید

اولویت دیافراگم (AV یا A)

یکی از حالت های عکاسی نیمه اتوماتیک حالت اولویت دیافراگم است. و در شرایطی که این حالت را انتخاب کنید فقط نیاز به این است که دیافراگم را تنظیم کنید. سپس دوربین به طور اتوماتیک بر اساس دیافراگم سرعت شاتر مناسب را انتخاب می کند.

اولویت شاتر (TV یا S)

اولویت شاتر نیز درست مثل اولویت دیافراگم یکی دیگر از حالت های نیمه اتوماتیک عکاسی است. اما در این صورت شما به عنوان عکاس موظفید که سرعت شاتر را تنظیم کنید و تنظیم دیافراگم را به عهده دوربین قرار دهید. و این را در نظر بگیرید که سرعت شاتر با ثانیه یا کسری از ثانیه محاسبه می شود و به این مدت زمانی که شاتر باز می ماند شاتر عکس میگیرد و هرچه شاتر بیشتر باز باشد نور بیشتری به سنسور های دوربین می رسد.

و اگر در شرایطی بودید که قصد گرفتن یک سوژه ی سریع را دارید باید سرعت شاتر را روی یک مدت زمان کوتاه قرار دهید برای مثال برای گرفتن عکس زیر از سرعت شاتر خیلی سریع ۱/۴۰۰۰ ثانیه استفاده شده است تا حرکت پرنده روی هوا فریز شود.

آموزش عکاسی با دوربینآشنایی با ایزو

یکی از عوامل اندازه گیری حساسیت حگر های دوربین به نور ایزو است. این کلمه از عکاسی های انالوگ ریشه گرفته است که فیلم ها حساسیت های مختلفی داشتند و هرکدام از ان ها تحت شرایط خاصی مورد استفاده قرر می گیرد و امروزه نیز در عکاسی های دیجیتالی هم همین موضوع صدق می کند.حساسیت ایزو دوربین به صورت عددی از ایزو ۱۰۰ (حساسیت کم) تا ایزو ۶۴۰۰ و بیشتر (حساسیت زیاد) اندازه‌گیری می‌شود و مقدار نوری که حسگر نیاز دارد را کنترل می‌کند.

هر آنچه که باید قبل از خرید فون عکاسی بدانید
این مقاله را بخوانید

اگر در شرایطی حساسیت حسگر روی کمترین مقدار خود باشد. به نور بیشتری برای رسیدن به نوردهی مناسب نیاز است.ولی در صورتی که ایزو در میزان و مقدار های بالاتر تنظیم شده باشد می توان با مقدار کم نوری هم عکس های مناسبی ثبت کنید.

 یادگیری مثلث نوردهی

مثلث نوردهی از دیافراگم و سرعت شاتر و ایزو تشکیل می شود که هرکدام اضلاع این مثلث را کامل می کند.همه ی این موارد یا بر میزان نوری که به ورودی دوربین تاثیر می گذارد (دیافراگم، سرعت شاتر) و یا میزان نوری که دوربین عکاسی ما برای نوردهی مناسب نیاز دارد یعنی(ایزو)

در نتیجه می توان گفت تمام این عوامل به یک دیگر مرتبط هستند و درک ارتباط بین انها برای کنترل دوربین خودتان ضروری است تغییر یکی از این موارد بر روی دو مورد دیگرنیز تاثیر می گذارد.

 یادگیری نورسنجی

در صورتی که از یک صحنه‌ی سفید روشن مثل برف عکس گرفته باشید احتمالا متوجه شده‌اید که عکس از چیزی که می‌بینید تیره‌تر است. همچنین در صورتی که این کار را در یک محیط تاریک هم انجام دهید، تصویر به دست آمده همیشه روشن‌تر از چیزی خواهد بود که می‌بینید. دوربین صحنه را به صورت خودکار متعادل می‌کند و در اکثر مواقع این کار باعث می‌شود که تصویر به خوبی نوردهی شود. البته می‌توانید تعیین کنید که چه قسمت‌هایی از صحنه توسط دوربین بررسی شود تا بتوانید روش نورسنجی را تغییر دهید.این مورد به عنوان نورسنجی شناخته می‌شود.

 جبران نوردهی

این ویژگی اغلب در مواردی با یک کلید مثبت یا منفی نوشته شده است. و یکی از پرکاربرد ترین توانایی های دوربین است و یادگیریه این مورد الزامی است و بدردتان می خورد شما با وجود این ویژگی می توانید اطلاعات خوانده شده توسط نورسنج را تغییر دهید تا به نوردهی مناسب و مد نظرتان برسید

مقدار های مختلف ایزو در دوربین
این مقاله را بخوانید

آموزش عکاسی با دوربین

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی