گیمبال چیست و کاربرد گیمبال

گیمبال چیست و کاربرد گیمبال

گیمبال

گیمبال چیست و کاربرد گیمبال ؟ گیمبال  و یا تثبیت کننده یکی از دستگاه های طراحی شده برای حل این مشکل از تکان دادن دست و دوربین در هنگام عکسبرداری و عکسبرداری است.

امروزه تکنولوژی تغییرات زیادی در روند ضبط تصاویر ایجاد کرده است. ثبات سیستم در داخل و خارج از دوربین های بسیار پیشرفته است که آنها تنظیم شده است به آنها را حذف کنید و فیلمبرداران ممکن است که در هنگام ضبط تمرکز خود را روی کادر و حرکتهای دوربین بگذارند.

برخلاف لرزشگی رهای داخل دوربین که معمولاً برای لرزشهای بسیار ریز دوربین کاربرد دارند و محدوده تأثیرگذاری کوچکی دارند، گونه های دیگر از لرزشگیرها وجود دارند که در ابعاد و انداز ههای گوناگون، به عنوان یک دستگاه جانبی ساخته میشوند و م یتوانند تکانهای بزر گتر را خنثی کرده و تصویری ثابت با حرکت هایی بسیار نرم و پیوسته را فراهم کنند.

گیمبال از تعدادی حلقه تشکیل شده که این حلقه ها با اتصال به هم ،محورهایی با زاویه قائم پیرامون دوربین به وجود می آورند و باعث حفظ ثبات دوربین می شوند. درست مثل کوادکوپتر ها که مدل های گوناگونی دارند، گیمبال ها نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند و باقیمتها ی مختلف در بازار به فروش می رسند.

برخی از این گیمبال با کیفیت بالا و با هدف علاقمندان هنر تصاویر طراحی شده در حالی که برخی از مدل ها کمی آسان تر هستند وگزینه ای مناسب برای رفع نیاز کاربران مبتدی به شمار می روند.

گیمبال چیست و کاربرد گیمبالکاربرد گیمبال

گیمبال در تصویر برداری و فیلم برداری حرفه ای با دوربین و موبایل و در ربات های پرنده، کاربرد ویژه ای دارد ، طوری که یکی از فاکتورهای مهم در خرید یک کوادکوپتردوربین دار، داشتن گیمبال است چرا که در کوادکوپتر بدون گیمبال، تصاویر و ویدئوها سرشار از لرزش است.

گیمبال می تواند با توجه به نیازهای کاربران و تکنولوژی تولید و غیره باشد.می توان به انواع مختلف مردم اعمال می شود. با مسئولیت محدود. بال های موبایل دوربین و سوادووتر آن را تقسیم کرده ولی در حالت کلی گیمبال به دو دسته دو محور و سه محور تقسیم شده است.

بهترین میکروفون های بی سیم ۲۰۲۱
این مقاله را بخوانید

انواع گیمبال

  • گیمبال سروو
  • گیمبال سه محوره
  • گیمبال دو محوره

گیمبال دو محوره

در گیمبال های دو محوره همانطور که از اسم آن پیداست، از دو محور برای ثابت نگ هداشتن دوربین استفاده شده است، در واقع در این گیمبال دوربین در دو محورX )موازی با زمین( وY )عمود بر زمین(، توانایی چرخش دار د.
این گیمبال ها معمولا وزن کمی دارند و به راحتی می تو ان آنها را جا به جا و حمل کرد، به همین دلیل از آن ها در کوادکوپترهای دوربین دار استفاده م یشود.

گیمبال سه محوره

گیمبال سه محوره هم، همانطور از از اسمش پیداست ، دوربین را در سه محور افقی و عمودی و چرخشی، ثابت نگه می دارد و از لرزش حفظ می کند.
این نوع استابلایزرها بهترین نوع تصویر را ارائه میدهند به همین دلیل بیشتر در دوربین های سنگین سینمایی استفاده می شون در یک نوع دارای موتور میباشد که برای فیلمبرداری طراحی شده و به شما کمک میکند تا دوربین در حین حرکت ثابت بماند. گیمبا لهای موتوردار که برای ساخت ویدئو استفاده میشوند و معمولاً سه محوره هستند، این بدان معنی است که تقریباً میتوان تمام حرکات دوربین را خنثی کرد.

نوع دیگر در واقع یک سر سه پایه است و این امکان را به عکاسان میدهد تا لنز خود را به آرامی به دور مرکز ثقل آن بچرخانند و با سهولت آن را در حالی که ثابت است به سمت بالا و پایین متمایل کنند، این باعث میشود سرگیمبال برای عکاسان حیات وحش ایده آل باشد. این گروه از عکاسان هم به ثبات و هم به توانایی ردیابی سوژههای متحرک نیاز دارند. این هدها سنگین تر و حجیم تر از بال هد هستند و برای عکاسی از منظره یا معماری مناسب نیستند.

ترفندهای عکاسی در نور خورشید
این مقاله را بخوانید

مقایسه گیمبال دو محوره و سه محوره

در گیمبال دو محوره دوربین قادر است در دو محورX وY زاویه را تغییر دهد اما در گیمبال سه محوره توانایی تغییر زاویه در تمام جهات را دارد پس در نتیجه کیفیت تصاویر با گیمبال سه محوره خیلی بهتر است ولی نقط ضعف بزرگ آن، وزن بالای آن است که باعث میشود در کوادکوپترهای سرعتی و سبک کاربردی نداشته باش د.

گیمبال سروو

گیمبال های سروو(Servo Gimbal) به دلیل وزن سبک، قیمت پایین و قدرت مانور بالا، اغلب در مولتی روتور ها مورد استفاده قرار می گیرند و نقطه ضعف اصلی آن ها، محدودیت مکانیکی آنهاست که باعث پایین آمدن سرعت واکنش و تصویربرداری با کیفیت پایین تر بخاطر لرزش محدود در آ ن است.

گیمبال براشلس

گیمبال براشلس نوع دیگری از گیمبال ها است که بر خلاف گیمبال سروو به علت سرعت واکنش بسیار بالا و حرکات بسیار روان، وضوح تصویر فوق العاده بالایی دارد و مناسب برای کوادکوپترهای مخصوص
فیلم برداری است.
مهمترین نقطه ضعف این استابلایزر قیمت بالا آن است و برای افرادی که نیاز به فیلمبرداری و تصویربرداری حرفه ای دارند، بهترین انتخاب است.

تفاوت گیمبال با لرزش گیرهای داخلی دوربین

تفاوت گیمبالها با لرزشگیرهای داخلی دوربین در این است که لرزشگیر داخلی تنها جلوی لرزش و ارتعاتشات زیر را م یگیرد و اگر در حال حرکت با دوربین روی دستتان باشید و بخواهید آن را تکان دهید،لرزشگیر داخلی کمک چندانی به شما نخواهد کرد. این لرزشگیرها اکثراً دارای ۳ محور بوده که آنها را قادر میسازد تا در سه محور، حرکات دوربین را کنترل کنند.

گیمبال های پیشرفته

برخی از گیمبال های پیشرفته تر مانند DJI Ronin  اجازه می دهد به عنوان حلق آویز استفاده می شود. به این ترتیب دوربین بر روی صورت به جای بودن در دست آویزان است و در نزدیکی کتر بر روی زمین قرار می گیرد. به این ترتیب ، حرکت پایین دوربین بسیار قابل مشاهده است و به لطف صفحه نمایش حرکت میدان ، یک تصویر چشمگیر ایجاد می کند.

آموزش دکمه های دوربین
این مقاله را بخوانید

بهتر است وقتی به خرید یک گیمبال جدید فکر میکنید، این قابلیت مهم را هم در نظر داشته باشید. وگرنه مجبورید برای فیل مبرداری در زوایای خیلی پایین، خودتان روی زمین بنشینید یا به صورت خمیده حرکت کنید.

گیمبال چیست و کاربرد گیمبالنرم افزارهای گیمبالها

اگرچه هر دوربینی از نرم افزار کنترل از راه دور مخصوص به خودش استفاده میکند، اما اغلب گیمبالها دارای یک نر مافزار کنترل از راه برای تلف نهای همراه هم هستند که البته معمولاً برای کنترل گیمبال با این برنامه، یک دستیار فیلم برداری هم در کنار فیم بردار قرار داشته باشد.

به این ترتیب، حرکتهای فیزیکی مانند ارتفاع و جهت حرکت دوربین توسط فیلمبردار اول و حرکتهای قاب و زاویه دوربین، توسط فیلمبردار دوم و از روی نرم افزار موبایل یا تبلت کنترل میشود. یکی از قابلیتهای خوب در اغلب این برنامه ها، امکان قفل کردن حرکت دوربین روی یک سوژه خاص است. به این ترتیب گیمبال میتواند زاویه دید دوربین را روی یک مسیر خاص نگه دارد که برای فیلمبرداریهای تبلیغاتی یا عروسی، کاربرد فوق العادهای دارد.

به این ترتیب جنبش فیزیکی به عنوان ارتفاع و جهت حرکت دوربین دید اول و حرکات در قاب و زاویه دوربین دید دوم از نرم افزار تلفن همراه یا تبلت کنترل کنید. یکی از ویژگی های خوب بسیاری از این برنامه ها توانایی قفل کردن حرکت دوربین در یک موضوع خاص است. به این ترتیب ، گیمبال می تواند زاویه دید دوربین را در یک مسیر خاص حفظ کند ، که ایده آل برای تبلیغات یا تیراندازی عروسی است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی