مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FX

مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FX

 مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FX

امروز با نمایندگی نیکون همراه باشید تا به مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FX بپردازیم.”DX” و “FX” نام های نیکون برای اندازه سنسورهای دوربین هستند. چندی پیش همه دوربین های DSLR مجهز به سنسورهایی بودند که ابعاد آنها کوچکتر از قاب فیلم ۳۵ میلی متری بود.

یکی از دوستان من به تازگی وارد دنیای جدید شجاعانه عکاسی با دوربین های DSLR دیجیتال گذاشت ، زمانی که دوربین عکاسی خود را کنار گذاشت و نیکون D5300 و لنز کیت خریداری کرد . خرید بدون هیچ گونه ترسی انجام نشد: کنترل های گیج کننده ، دکمه ها در همه جا ، رابط های چند منظوره ، دستگیره ها ، یک لنز قابل تعویض و افزایش اندازه.

برای بسیاری از مشتریان ، حرکت از تلفن دوربین یا عکسبرداری فشرده به یک ابزار عکاسی بزرگتر و پیچیده تر یک تصمیم بزرگ است. برخی بلافاصله با DSLR احساس می کنند که در خانه خود هستند و برخی دیگر هرگز از آنچه که می تواند یک جهش تکنولوژیکی ترسناک باشد ، عبور نمی کنند.

چند روز پس از خرید دوربین جدیدش ، یکی از دوستانش ، عکاس “حرفه ای” ، دقیقاً همان کاری را انجام داد که یک دوست/مشاور/مشاور برای تشویق یک عکاس خجالتی جدید که وارد دنیای DSLR می شد ، احتمالاً نباید انجام می داد. او به او گفت که او دوربین اشتباهی خریده است.

 چرا؟ از آنجا که نیکون D5300 دارای سنسور کوچکتر از فول فریم است ، آنچه نیکون آن را سنسور “DX” می نامد. او به او گفت: “باید یک دوربین FX (فول فریم) تهیه می کردید.”

وینیت چیست؟
این مقاله را بخوانید

 با این حال ، همه چیز تغییر کرده است و عکاسان ممکن است اکنون دوربین های DSLR با سنسورهای “اندازه کامل” از Canon ، Nikon ، Sony و دیگران خریداری کنند. وقتی اندازه سنسورها بزرگ شد ، بحث بر سر سنسورها افزایش یافت. برای اهداف این مقاله ، من از نامگذاری Nikon DX/FX برای اشاره به اندازه سنسور استفاده می کنم ، اما خواننده باید توجه داشته باشد که این بحث در مورد هر سازنده ای که سنسورهای فول فریم و برش فریم معادل ۳۵ میلی متر ایجاد می کند ، صدق می کند. به عنوان مثال ، لنزهای برش خورده کانن ، در نام Canon ، با نام EF-S شناخته می شوند.

لنزهای FX وDX

 مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FXجالب است بدانید که از لنزهای FX می‌توان روی دوربین‌های DX استفاده کرد. در این حالت فاصله کانونی معادل شما در ۱.۵ ضرب خواهد شد.

از لنزهای DX می‌توان روی دوربین‌های FX استفاده کرد که در این حالت، دوربین فول‌فریم شما به‌صورت خودکار وارد حالت DX شده و تنها از بخش مرکزی حسگر استفاده می‌کند. یعنی در این صورت، دوربین فول‌فریم شما همانند یک دوربین DX عمل خواهد کرد.

دوست من بلافاصله پس از سرمایه گذاری قابل توجه مالی در دوربین جدید خود دچار شک و تردید شد. آیا او باید دوربین را به فروشگاه بازگرداند و هزینه بیشتری را صرف خرید یک دوربین بزرگتر و گرانتر که نیاز به لنزهای گرانتر دارد ، یا باید به طور کلی از عکاسی DSLR عقب نشینی کند و از D5300 جدید خود به عنوان یک کاغذ استفاده کند؟

اگر شما ، مانند بسیاری از عکاسان ، مملو از وبلاگ ها ، چت ها و سرمقاله های مربوط به این موضوع شده اید ، احتمالاً در راه استقرار محکم در سمت FX اردوگاه هستید ، زیرا افراد معتبر DX در حال تبدیل شدن به تعداد کمی هستند.

عکاسی از میوه ها
این مقاله را بخوانید

طرفداران DX نیازی به وحشت ندارند! افراد زیادی هستند که هنوز از مزایای سنسور DX در حالی که زندگی می کنند ، خوشبختانه در بسیاری از موارد ، با معایب آن لذت می برند.

با دور شدن از تفاوت های فنی و فروش پرشور در نبرد بین سنسورهای FX و DX ، احساس می کنم که عکاسانی که به آموزش و الهام بخشیدن به عکاسان جدید علاقه دارند ، باید از گفتن عکاسان دیگر به دلیل خرید DX خودداری کنند.

پدرم به من می گفت: “برخی از بزرگترین عکس های جهان با یک جعبه مقوایی (دوربین پین چاله) گرفته شده است.”

درست است. Pulitzers با عکس های گرفته شده با دوربین های پلاستیکی ۲۰ دلاری برنده شده است. ظروف یکبار مصرف نقطه و ساقه زیبایی بی نظیری را به خود جلب کرده است.

 مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FXدوربین DSLR

دوربین ابزاری است که برای جمع آوری نور استفاده می شود. و مانند هر ابزاری ، دوربین های مختلفی برای مشاغل مختلف وجود دارد. DSLR ممکن است معادل عکاسی چند ابزار جیبی باشد ، اما همیشه دوربین مناسبی برای هر شغلی نیست. در ادامه روند فکر کردن ، فقط بازار دوربین های سنسور DX وجود ندارد ، مزایای واقعی آنها نیز وجود دارد و نباید طرفداران DX را به دلیل انتخاب ابزار مورد انتقاد قرار داد.

بنابراین ، اگر در حال خرید دوربین جدید DX DSLR هستید ، یا از طرفداران سنسور DX و مزایای آن هستید ، بدانید هیچ دلیلی وجود ندارد که وقتی شخصی با دستگاه FX خود به آنجا می آید سر خود را در ماسه فرو کنید یا حسادت کنید. – جهان به دور محور خود می چرخد. در همین حال ، بیرون بروید و بدون توجه به اندازه سنسور ، عکس های فوق العاده ای با دوربین خود ایجاد کنید.

عکاسی از ماه گرفتگی
این مقاله را بخوانید

 

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی