لنز کنترل پرسپکتیو

لنز کنترل پرسپکتیو

لنز کنترل پرسپکتیو

لنزها همیشه آن چیزی را که با چشمان خود می‌بینید، ثبت نمی‌کنند. با توجه به اینکه لنز چه ساختاری داشته باشد، احتمال دارد تصویر شما هم تغییرات محسوسی داشته باشد. لنز تیلت شیفت هم یکی از همین لنزهاست که امکان کنترل پرسپکتیو را به عکاس می‌دهد.در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است با لنز کنترل پرسپکتیو بیشتر اشنا شویم باما همراه باشید.

تیلت شیفتاز آنجایی‌ که این لنزها با ساختار ویژه طراحی می‌شوند، امکان خم شدن و چرخیدن دارند. به همین خاطر می‌توانید پرسپکتیو سوژه مورد نظر یا صحنه را کنترل کنید. این موضوع باعث شده که لنز Tilt-Shift یکی از محبوب‌ترین‌ها در میان عکاسان معماری باشد. اما استفاده از این لنزها فقط به این سبک از عکاسی محدود‌‌ نمی‌شود.

لنز کنترل پرسپکتیولنز Tilt-Shift

لنزهای تیلت شیفت به طور خلاصه در دسته لنزهای واید قرار می‌گیرند، که فاصله کانونی کوتاه‌ تری دارند. زاویه دید در این لنزها بیشتر است و با چرخش به جهات مختلف می‌توانند، از همگرا شدن خطوط که در سایر لنزهای واید اتفاق می‌افتد، جلوگیری کنند.

تیلت شیفتاین لنزها از لنزهای معمولی متفاوت هستند و به طور کلی در دو نوع Shift و Tilt-Shift عرضه می‌شوند که حرکات متنوعی دارند. یکی از ویژگی‌ های مشترک لنزهای تیلت شیفت این است که در آنها خبری از فوکوس اتوماتیک نیست. پس باید با صبر و حوصله بیشتری با این لنزها کار کنید تا فوکوس دستی تنظیم شود.

اصطلاح Shift که از آن در نام این لنزها استفاده شده، به معنی حرکت در جهت افقی یا عمودی است. این لنزها با ساختار منحصربه‌ فرد خود امکان حرکت افقی و عمودی را فراهم می‌کنند. میزان حرکت لنز هم روی بدنه آن مشخص شده است، که با واحد میلی‌متر نوشته می‌شود.

پرینتر سلفی
این مقاله را بخوانید

اغلب لنزهای تیلت شیفت امکان جابجایی ۱۰ میلی‌متری در دو محور افقی و عمودی را فراهم می‌کنند. همچنین در بعضی از لنزها این مقدار به ۱۵ میلی‌متر هم می‌رسد؛ یعنی در مجموع ۳۰ میلی‌متر امکان جابجایی وجود دارد.

مهم ترین تفاوت این لنزها

اصلی ترین تفاوت این لنزها با لنزهای دیگر امکان تغییر زاویه سنسور صفحه حساس در برابر صفحه لنز است. این کار به عکاس این امکان را میدهد پرسپکتیو صحنه را اصلاح و کنترل کند. بیایید این موضوع را با مثال بررسی کنیم.

تیلت شیفت تصور کنید

در سبک عکاسی طبیعت مشغول به کار هستید، و می‌خواهید از یک سوژه نزدیک به دوربین خود عکسی بگیرید. به عنوان مثال گل‌های سرخ یا سنگ‌هایی با شکل‌های عجیب و غریب. اما‌‌ نمی‌خواهید پس زمینه سوژه بلور blur شود. در عوض دوست دارید کوه‌های دور دست هم با کیفیت و وضوح در پشت این سوژه دیده شوند. چه می‌توانید کنید؟! آیا امکان تغییر عمق تصویر را با لنزهای ساده دارید؟

یا اینکه به عکاسی معماری مشغول هستید، و از ساختمان‌های کوتاه و بلند عکس می‌گیرید. برای این کار از لنزهای واید استفاده می‌کنید؛ اما اعوجاج حاشیه تصویر شما را کلافه کرده‌ و‌‌ نمی‌خواهید خطوط ساختمان خمیده باشند. راهکاری دارید؟!

لنز کنترل پرسپکتیو

حتی عکاسان تبلیغاتی و صنعتی هم از این مشکلات دارند. فرض کنید می‌خواهید از یک جواهر عکاسی کنید، اما هرچه دیافراگم را بیشتر می‌بندید، باز هم تمام سوژه شما شارپ و واضح نیست و عمق میدان چیزی نیست که در نظر دارید. چه باید کنید؟!

تیلت شیفترراه‌رحل همه ی این مشکلات استفاده از لنزهای تیلت شیفت است. با تغییر زاویه سنسور نسبت به صفحه لنز می‌توانید پرسپکتیو را تغییر دهید. با این کار خطوط ساختمانی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید با خطوط سنسور شما یکسان بوده و موازی دیده می‌شوند، نه خمیده!

عکاسی از حیوانات خانگی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی