عکاسی آرشیوی
به عکسهایی که کاربردها و ویژگی های خاصی دارند و هدف عکاس تهیه یک بانک عکس است تا با دسترسی آسان در اختیار فیلمسازان، ناشران، گرافیستها و سایرین قرار بگیرد.را عکاسی آرشیوی می گویند
عکسهای آرشیوی موجب می گردد تا در زمان و هزینه استفاده کننده، صرفه جویی زیادی شود و دیگر نیازی به استخدام یک عکاس نباشد. اغلب عکسهای آرشیوی بخاطر ناز های دیگر مخاطبان در بانکهای عکس دسته بندی شده و دسترسی به عکس ها در هر بانک متفاوت است؛ هر عکسی میتواند در مجموعه یک بانک عکس قرار بگیرد، از عکسهای خبری گرفته تا عکسهایی که موضوع خاصی را تصویرسازی میکنند.
عکاسان آرشیوی بسیار شبیه به افراد یک تیم یا یک گروه هستند، بسیاری از آنها به شهرت یا درآمد یک ستاره موسیقی راک نمیرسند، ولی اغلب انها درآمد خوبی دارند و کار خود را دوست دارند، به همین خاطر از کاری که انجام میدهند و درآمدشان لذت میبرند. البته شرایط درآمد عکاسی آرشیوی در هر کشور متفاوت است و شاید در ایران آنقدرها پر رونق نباشد.
جایگاه خود را مشخص کنید
یکی از بزرگترین چالشهایی که با آن روبرو هستید این است که جایگاهی برای خودتان در دنیای عکاسی آرشیوی یا استوک دست و پا کنید. بازار این ژانر بشدت اشباع شده است و این میتواند کار شما را سخت کند. ممکن است خریداران نیز در انتخاب یک اثر به علت تعدد آن به مشکل بخورند.
اما اینکه شما بتوانید در ابتدا جایگاه خود را مشخص کنید و روی آن تمرکز کنید بسیار مهم است و در این راه به شما کمک خواهد کرد. سعس کنید یک یا چند سبک مورد علاقهتان را مشخص کنید و در آن بخش فعالیت کنید. تمرکز داشتن بر روی یک مبحث به جای چند مبحث باعث میشود کیفیت کارتان نیز بالاتر برود. همچنین میتوانید به جای عکسهای مستقل و تکی، به دنبال ساخت مجموعههای عکس باشید.
همراه گرافیستها بروز بمانید
بسیاری از طراحان و گرافیستها عکسهای استوک یا آرشیوی را خریده و از آن در کار خود استفاده میکنند. سعی کنید روند آنها را دنبال کرده و کار خود را مطابق با خواستههای روز آنها بروز کنید و تطبیق دهید. در واقع به سبکها، رنگها، عکسها و چیزهایی که گرافیستها در کارشان نیاز دارند نگاه کنید و سعی کنید همانها را آماده کنید.
این موضوع را از طریق روزنامهها، مجلهها، تلویزیون یا هر چیز دیگری که گرافیستها در آن نقشی دارند دنبال کنید. سعی کنید با توجه به نیاز آنها عکاسی کنید، در غیر این صورت عکستان فروش خوبی نخواهد داشت. همچنین میتوانید عکاسانی را که دوست دارید دنبال کنید و از کارهایشان الهام بگیرید و در آثار خود از آنها استفاده کنید
.
ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است
چرخی در وبسایتهای فروش تصاویر آرشیوی بزنید و ببینید که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. به عکسهایی که فروش بیشتری داشتهاند دقت کنید و به این فکر کنید که چرا انقدر محبوبند. چه چیزی باعث شده فروش آنها انقدر بالا برود؟ عکاس آنها از چه ترفندهایی استفاده کرده است؟ اصلا مردم چرا چنین عکسی را انقدر خریدهاند؟ چگونه میتوان این سبک را ارتقا بخشید و عکسهایی بهتر ثبت کرد؟
روند بازار عکسهای آرشیوی رو به تغییر است و هر روز گرافیستها به چیزهای جدیدتری نیاز دارند. به این فکر باشید که تصاویر قدیمی را به روز کنید و از این اتفاق نهایت سود را ببرید
عکاسی آرشیوی را به چشم یک کسب و کار نگاه کنید
هر چه کسب و کار گستردهتر و بیشتری داشته باشید و هر چه بیشتر با عوامل مختلف روبرو شوید، موفقیت و به تبع آن درآمد بیشتری خواهید داشت. کسب و کار کوچک و فعالیتهای ناپیوسته، موفقیت بسیار کمتری را نیز به همراه خواهد داشت. اگر این چیزی است که شما به عنوان یک عکاس میخواهید، هیچ اشکالی وجود ندارد.
اما اگر به دنبال پول سازی و کسب درآمدی عالی از راه عکاسی آرشیوی هستید، به فکر راه اندازی یک کسب و کار از ابتدا باشید. یک طرح پیشنهادی در ذهن خود آماده کنید و سعی کنید تا وقتی که به نتیجه مطلوبی نرسیدهاید، شغل و درآمد قبلی خود را حفظ کنید. سعی کنید بر روی عملی کردن ایدههایتان تمرکز کنید.