کولاژ در عکاسی چیست؟

کولاژ در عکاسی چیست؟

کولاژ در عکاسی چیست؟ هنرکلاژ چگونه است؟چگونه کلاژ درست کنیم؟یک کلاژ عکس، مجموعه ای از عکس هایی است که برای تهیه یک عکس واحد در کنار هم قرار می گیرند

کلاژ در عکاسی قدیمی به شیوه ی برش عکس ها در شکل ها و مدل های جذاب و اصلاح عکس های خاص و قرار دادن آنها در کنار هم انجام می شد. در واقع با قرار دادن چند تصویر مختلف در کنار هم تصویر جدیدی خلق میشود.

تکنیک های کلاژ

ولی تکنیک کلاژ در عکاسی دیجیتال بسیار گسترده تر است و برای تغییر و دستکاری عکس های دیجیتال می توان از امکانات جدید بسیاری مانند نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فوتوشاپ استفاده کرد و علت آن هم پیشرفت روزافزون تکنولوژی و هنر عکاسی می باشد. برای ساخت یک کلاژ عکس دیجیتال می توان عکس های مختلفی را با هم ترکیب کرد تا یک تصویر یکپارچه واقع گرایانه یا رئالیسم ایجاد شود. هنر کلاژ یکی از عوامل اصلی ایجاد نوآوری در هنر معاصر است.

تاریخچه ی کلاژ

هنر کلاژ یک فرم هنری است که به دنباله تحول هنری دادائیسم  شناخته شده است و اسم آن از کلمه فرانسوی (coller) به معنی چسباندن برگرفته شده است.

هنرکلاژ مدرن در فرانسه شکل گرفته است اما تاثیرات هنرمندان سایر نقاط جهان در شکل گیری آن تا بدین جا را نباید نادیده گرفت.

در دوران قرون وسطی، هنرمندان با استفاده از الیاف ظریف و زیبا، سنگ های قیمتی، محصولات مصنوعی و دست ساز و تکه های فلز گرانبها، تزئین و زیبا کردن آثار هنری مذهبی را شروع کردند.

نگاهی به سیستم لنز‌بیبی
این مقاله را بخوانید

تا قرن نوزدهم میلادی، تصلاویر ، هنر و رسانه ای محبوب بودند و کلاژ بیشتر یک مهارت و کار دستی به حساب می آمد تا یک هنر! با شروع قرن نوزدهم کلاژ در اروپا جنبه فانتزی به خود گرفت و در آلبوم های عکس مورد استفاده قرار گرفت .

در اواخر قرن ۱۹میلادی، هانس کریستیان آندرسون برای اینکه در کتاب های خود برخی از مفاهیم را با مثال و تصویر توضیح دهد، کلاژ را به عنوان یک تکنیک و سبک هنری در نظر گرفت.

و در اخر در قرن بیستم، کلاژ توسط هنرمندان مهمی به عنوان سبکی هنری پذیرفته شد. حدود ۱۵ سال پیش، نرم افزار کلاژ طرفداران زیادی به دست آورد.این کلمه اولین بار توسط جورج براک و پابلو پیکاسو در اوایل قرن بیستم ، زمانی که به بخش ممتاز از هنر مدرن تبدیل شد، به کار رفت.

این ریشه ها، پایه و اساس انواع کلاژهایی هستند که امروزه می بینیم.

انواع مختلف کلاژ

یک کلاژ قدیمی از عکس های بریده شده و چسباندن آنها به یک پس زمینه تشکیل شده و غالبا با چیزهایی مانند روبان یا خرده ریزها و مواد دور ریختنی تزئین می شود.

کلاژهای دیجیتالی را می توان با دست و به کمک هر برنامه ویرایش عکس سرهم کرد یا به صورت خودکار توسط یک برنامه کلاژ ایجاد کرد.

یکی از بی نظیر ترین انواع کلاژ مدرن با استفاده از صدها عکس بسیار کوچک با اشکال یکنواخت ساخته شده است که بر اساس رنگ مرتب شده اند تا زمانی که از فاصله دورتری آن را مشاهده کنید، یک عکس کلی خیره کننده و جالب توجه را ببینید.

هود لنز دوربین چیست؟
این مقاله را بخوانید

کولاژ در عکاسی چیست؟

چگونه کلاژ درست کنیم؟

کلاژهای شجره نامه خانوادگی بسیار رایج هستند و دوران های مختلف یک خانواده مانند بزرگ شدن کودکان را نشان می دهد. هر چیز به یاد ماندنی یا خاص می تواند به عنوان موضوع و سوژه یک کلاژ در عکاسی مورد استفاده قرار گیرد.

برای جالب شدن کلاژ، انتخاب کنیباید عکس هایی د که بیشترین تأثیر را داشته باشند و اثر نهایی باید یک مفهوم کلی را نشان داده و افکار و احساسات بیننده را برانگیزاند.

برای ساخت یک کلاژ به یادماندنی، عکس های مورد استفاده باید به نوعی با هم مرتبط باشند و با قرار گرفتن در کنار هم بتوانند داستانی را برای شما بازگو کنند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی