کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟

کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟

کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟ کروماکی (Chroma key) تکنیکی می باشد که اغلب در عکاسی و فیلم برداری ها برای جایگزین کردن قسمتی از تصاویر یا یک تصویر جدید بهرگیری میشود، از این روش ها معمولاً برای جایگزینی یک پس زمینه رنگی با تصویری متفاوت استفاده می شود.

اگر به فیلم‌های سینمایی پرفروش هالیوود نگاهی بیاندازید، به خصوص فیلم‌هایی که در سال ۲۰۱۹ در حال نمایش هستند، متوجه خواهید شد که نقش جلوه های ویژه در فیلم‌های علمی‌و تخیلی، بسیار پر رنگ شده است.
بزرگترین معظلی که فیلم سازان با ساخت آن مواجه هستند، تصویر برداری در مکان های گران و یا غیر قابل دسترس است که به لطف تکنیک کروماکی این مسئله، حل شده است.
کروماکی در فرهنگ لغت فارسی، به تکنیک جلوه های ویژه سینمایی و پس تولیدی برای روی هم قرار دادن چند نگاره و یا فیلم بر روی هم گفته می‌شود.

عنصر های اصلی

در عکس ها ، دو عنصر اصلی نور و رنگ وجود دارد که ترکیب این دو عنصر تصویر را بوجود می‌آورد. اگر بخواهیم رنگ را از تصویر حذف کنیم، از تکنیک کروماکی استفاده می‌کنیم و اگر بخواهیم دامنه نور را از تصویر حذف کنیم، از تکنیک لوماکی استفاده خواهیم کرد.

و جالب اینجاست که تکنیک کروماکی در بسیاری از فیلم‌های جهان که لوکیشن خاصی دارند استفاده می‌شود. از جمله پرکاربردترین تکنیک های سینمای جهان تکنیک کروماکی است که با حذف رنگ زمینه امکان برش تصویر را به فیلم ساز می‌دهد.

در تکنیک کروماکی، در ابتدا از پرده های سیاه و سپس سفید استفاده می‌شد. از زمانی که فیلم‌های سیاه و سفید به فیلم‌های رنگی تبدیل شد، از پرده هایی با رنگ های سبز، آبی و قرمز استفاده می‌شود.

آموزش نکات در ژست های عکاسی
این مقاله را بخوانید

کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟

چرا از پرده سبز و آبی استفاده می‌شود؟

در انتخاب رنگ برای شیوه ی کروماکی، باید رنگی انتخاب شود که کمترین تاثیر را بر روی رنگ پوست انسان داشته باشد. رنگ پوست انسان میانه ای از رنگ های قرمز و سبز است.
هر رنگی را می‌توان کروماکی کرد، اما با پیشرفت علم کامپوزیت، از رنگ های سبز و آبی به دلیل بیشترین تضاد با رنگ پوست انسان استفاده می‌شود.
اما رنگ پوست تنها عامل انتخاب رنگ پرده کروماکی نیست. عامل دوم دوربین عکاسی و فرمت تصویر برداری است.

اگر تصویربرداری با نگاتیو انجام می‌شود، استفاده از رنگ آبی در کروماکی صحیح است، اما در سیستم ضبط دیجیتال مسئله کمی‌متفاوت است.

در سیستم ضبط دیجیتال از دو الگوی ضبط RGB یا RAW و YCbCr استفاده می‌شود. در سیستم ضبط RGB یا RAW، تصاویر به صورت کامل و مانند تصویربرداری با نگاتیو ضبط می‌شود که حجم زیادی را برای ذخیره اطلاعات، اشغال می‌کند. در این سیستم، همانند سیستم تصویر برداری نگاتیو، استفاده از رنگ آبی در تکنیک کروماکی پیشنهاد می‌شود.

در عکس هایی که با YCbCr ضبط می‌شوند، رنگ سبز بیشترین سهم را در بین سایر رنگ ها دارد و از طرفی میزان صدمات به رنگ سبز در کروماکی، کمتر از سایر رنگ هاست. در نتیجه بهتر است که از پرده سبز در کروماکی استفاده شود.

لباس کروماکی چیست؟

کروماکی تنها در پرده و پس زمینه استفاده نمی‌شود. با پیشرفت جلوه های ویژه، لباس های کروماکی هم تولید شده اند. این لباس ها می‌توانند کل بدن و یا قسمت هایی از آن را حذف کنند. نکته اصلی اینجاست که  لباس باید با پس زمینه، هم رنگ باشد و چروک و سایه های معمول که در لباس های معمولی مشاهده می‌کنید را نداشته باشد.با لباس های کروماکی، حرکات مختلفی را می‌توانید انجام دهید چون این لباس ها انعطاف پذیر هستند و شما را محدودنمی‌کنند.

تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3
این مقاله را بخوانید

برای ویرایش به چه نرم افزاری نیاز دارید؟

شما می توانید نرم افزارهای سفارشی و کیت هایی را خریداری کنید که شامل همه موارد مورد نیاز از جمله نرم افزارهای ویرایش باشد ، اما ما پیشنهاد می کنیم که فتوشاپ یا لایت روم را امتحان کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی