چگونه فوکوس دوربین را تنظیم کنیم؟

چگونه فوکوس دوربین را تنظیم کنیم؟

اگر می خواهید عکس های واضح و شارپ بگیرید، این آموزش فوکوس خودکار برای شماست. امروز قصد داریم بدانیم چگونه فوکوس دوربین را تنظیم کنیم؟ یا چگونه با انواع فوکوس خودکار (Autofocus یا AF) مثل فوکوس تشخیص فاز و تشخیص کنتراست آشنا شده، مُد های فوکوس خودکار و تنظیمات فوکوس خودکار دوربین های عکاسی را بررسی کرده و عکاسی با سیستم فوکوس خودکار دوربین عکاسی را آموزش می دهیم.

کنترل فوکوس را در دست بگیرید

اگر با تنظیمات خودکار دوربین عکاسی خود کار کنید، دوربین  با استفاده از نقطه مرکزی، فوکوس را انجام خواهد داد. شاید این روش در بسیاری از موارد تصاویری واضح و شارپ را ثبت کند، اما برای خلاقیت بیشتر و برای پیاده کردن ایده مدنظر خود در عکس بهتر است نقطه فوکوس را خودتان به دست بگیرید.

در بیشتر دوربین­ های نیکون ، پس از اینکه فوکوس تک نقطه ای را در تنظیمات دوربین انتخاب کردید، به واسطه ی دکمه­ های چهار جهته­ در پشت دوربین می­توانید نقطه فوکوس را به سادگی تغییر دهید.

مُدهای AF Area در نیکون

نیکون به شما دسترسی این را می دهد تا گزینه های مُد ناحیه AF زیر را انتخاب کنید:

(Single Point) عکاس یک نقطه AF تنها را به صورت دستی تعیین می کند، و دوربین عکاسی در نقطه AF انتخاب شده بر روی سوژه فوکوس می کند، که برای سوژه های ثابت بهترین گزینه است.

(Dynamic Area) عکاس نقطه AF را به صورت دستی تعیین می کند، مانند Single Point AF (بالا). با این حال، اگر سوژه حرکت کرده و ناحیه نقطه AF انتخاب شده را ترک کند، دوربین عکاسی بر اساس نقاط AF اطراف تنظیم می شود و مطابق با آن دوباره فوکوس می کند. این گزینه برای سوژه هایی که به طور غیر قابل پیش بینی حرکت می کنند، عملکرد مناسبی داریم.

نحوه عکاسی با نوردهی طولانی در روز
این مقاله را بخوانید

(Auto ) دوربین عکاسی تعیین می کند که کدام نقطه AF شامل سوژه است و به طور خودکار فوکوس می کند.

(۳D)عکاس نقطه AF را به صورت دستی تعیین می کند. زمانی که دکمه کنترل شاتر تا حدی فشرده می شود، و دوربین عکاسی  فوکوس را به دست می آورد، عکاس صحنه را دوباره ترکیب بندی می کند، و دوربین به صورت خودکار به یک نقطه AF جدید جابجا می شود تا فوکوس را برای سوژه انتخاب شده حفظ کند.

مُدهای AF Area در کانن

گزینه های AF Mode کانن بسیار مشابه  نیکون هستند، اما بیشتر مبتنی بر گروه های نقاط AF برای دستیابی به فوکوس می باشند.

(AF Point Expansion ) این مُد به شما این امکتن را می دهد تا برای سوژه هایی که در حال حرکت هستند یا کنتراست زیادی برای به دست آوردن فوکوس سریع ندارند، یک نقطه AF اولیه را همراه با ۴ یا ۸ نقطه AF دیگر در اطراف آن انتخاب کنید.

(Zone AF ) این گزینه خوشه ای از ۹ یا ۱۲ گروه نقطه AF قابل حرکت برای دستیابی به فوکوس بر روی نزدیکترین سوژه ای که در ناحیه انتخابی شما قرار می گیرد، فراهم می کند.

(Auto AF Point Selection ) در این مُد، تمام نقاط AF فعال هستند و بسیار شبیه به مُد ۳D AF نیکون، فوکوس را ردیابی می کنند.

زمان استفاده از فوکوس دستی

در ابتدا مواردی را ذکر می کنیم که فوکوس دستی با لنز ایده خوبی است، اما اجازه دهید کمی عمیق تر آنها را بررسی کنیم.

چگونه فوکوس دوربین را تنظیم کنیم؟در نور کم

کارایی فوکوس خودکار در محیط های کم نور، در بدترین حالت خود قرار می گیرد . وقتی کنتراست زیادی وجود نداشته باشد، اتوفوکوس کار نمی کند. این به معنای ان است که برای گرفتن عکس ایده آل خود در فضاهای کم نور، بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید.

تفاوت عکاسی تجاری و تبلیغاتی
این مقاله را بخوانید

 به کار گیری از فوکوس خودکار در روزهای روشن و آفتابی و در زمانی که سوژه شما واضح باشد، گزینه بسیار خوبی است

ولی اگر شما در نور کم عکاسی کنید و بخواهید روی یک سوژه خاص فوکوس کنید و یا سوژه به خوبی پیدا نباشد، ان موقعه به کمک اتوفوکوس نمی توانید عکس خوبی بگیرید. برای مثال، بسیاری از عکاسان برای گرفتن عکس های منظره، تقریباً همیشه از فوکوس دستی استفاده می کنند زیرا به این طریق می توانند بر کار عکاسی خود کنترل کاملی داشته باشند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی