چگونه در برف عکس بگیریم

چگونه در برف عکس بگیریم

ایا می دانستید عکاسی در هوای برفی فوت و فن‌های خودش رو دارد ؟ در زمان بارندگی برف ، به دلیل شرایط نوری خاصی که ایجاد می‌شود ، باید تنظیمات دوربین عکاسی رو یه کمی تغییر بدیم تا بتونیم عکس‌های خوبی در محیط برفی بگیریم . شاید بعضی از دوستان مایل باشن از دانه های برفی معلق در هوا هم عکاسی کنند یا عده ای دنبال ژست عکاسی در برف باشن .پس حتما این سوال برایشان پیش امده که چگونه در برف عکس بگیریم؟ ما امروز جواب سوالتان را خواهیم داد.

روی تضادها فوکوس کنید

وقتی هوا برفیه همه چیز سفیده است . حالا شما در نظر داشته باشید که قراره از دونه های برف عکاسی کنید . دانه های برف سفید در برابر برف سفید ! خب قطعا که این دانه ها اصلا در عکس معلوم نمی شوند.

تنها کاری که باید انجام بدید اینه که ترکیب بندی صحنه رو عوض کنید و مثلا بک ‌گراند عکس یک دیوار خاکستری یا نمای سنگی سیاه یک ساختمان باشد . حالا دونه ها برف به راحتی در عکس مشخص خواهد شد .

تنظیمات دوربین برای عکاسی در برف

حالا یکم بریم در مورد موضوعات فنی ‌تر با هم صحبت کنیم و ببینیم که وقتی در درحال عکاسی هستیم، دوربین ما باید چه تنظیماتی داشته باشد.

با فرمت raw عکاسی کنید

همیشه با تاکید گفتم در هر حالتی باید از فرمت خام استفاده کرد . ولی در هوای برفی این تاکید ۱۰۰ % خواهد بود . چون به احتمال بسیار زیاد ، عکسی که می‌گیریم به ادیت زیادی احتیاج دارد ؛ و فقط فرمت خام می‌تواند از عهده‌ی این همه تغییر در عکس بر بیاد . از فرمت JPEG استفاده نکنید چون بعدا دستتون برای ادیت بسته خواهد بود .

عناصر طبیعی برای کادربندی
این مقاله را بخوانید

از منحنی هیستوگرام استفاده کنید

مشاهده تصاویر در یک روز برفی با روشنایی محیطی زیاد بر روی مانیتور دوربین عکاسی راحت نیست و نمی‌توانید قضاوت صحیحی درباره نوردهی عکس‌های گرفته شده داشته باشید.

در این زمان  اهمیت استفاده از منحنی هیستوگرام آشکار می‌شود. منحنی هیستوگرام به صورت علمی میزان روشنایی عکس‌های گرفته شده را نشان داده و می‌توانید با توجه با آن‌ها میزان نوردهی را اصلاح کنید. به عنوان یک عکاس لازم است شیوه استفاده از منحنی‌های هیستوگرام را فرا بگیرید.

از بوکه‌های برفی عکاسی کنید

بوکه‌ها می‌توانند به زیبایی عکس‌ها در هر ژانری بیافزایند و عکاسی در هوای برفی هم از این امر مستثنی نیست. برای ایجاد بوکه‌های زیبا به لنزهایی سریع با دیافراگم باز در محدوده F/1.2 تا F/1.8 نیاز دارید. هنگامی بارش برف بر روی سوژه فوکوس کنید.

اگر فاصله شما تا سوژه زیاد باشد بوکه ایجاد شده از دانه‌های برف بر روی پیش زمینه ظاهر می‌شود و اگر سوژه خیلی نزدیک باشد، بوکه در پس زمینه اتفاق می‌افتد.

چگونه در برف عکس بگیریماگر از فلاش استفاده کنید دانه‌های برف در پیش زمینه واضح‌ تر خواهند بود. برای فریز نمودن دانه‌های برف نیز از شاترهای سریع استفاده نمایید.

در برف تازه عکاسی کنید

شاید دوست داشته باشید عکس‌هایی بگیرید که رد پای مدلتون روی برف بیوفتد. خب اگه کمی دیر بجنبید دیگر برف تازه ی برایتان باقی نمی ماند!!  پس یا زود بلند شید و برید بیرون عکاسی کنید و یا برید جایی که کسی هنوز بهش پا نخورده است.

از دانه‌های برف عکاسی کنید

زمانی که عکاسی در برف صحبت می‌کنیم اغلب مناظر پوشیده از برف مجسم می‌شوند ولی می توانید با ورود به دنیای ماکروگرافی از زیبایی دانه‌های برف نیز عکاسی کنید. برای این نوع عکاسی به تجهیزات عکسبرداری ماکرو نیاز دارید. پس زمینه‌های تیره برای نشان دادن جزئیات دانه‌های برف مناسب‌تر هستند. نورپردازی مناسب را بخوبی تمرین کنید تا قبل از ذوب شدن دانه برف بتوانید عکس‌های دقیقی ثبت کنید.

نحوه کار اکتاباکس
این مقاله را بخوانید

سخن نهایی

عکاسی در برف کار آسانی نیست اما توجه به نکان بیان شده در بالا می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین دردسر زیبایی‌های مناظر برفی را به تصویر بکشید. برای ثبت بهترین تصاویر بایستی هم به نکات فنی توجه داشته باشید و هم از خلاقیت و ذوق بصری استفاده کنید. مسلماً با کمی تمرین و پشتکار می توانید بهترین تصاویر برفی را ثبت کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی