چه فاکتورهایی در انتخاب یک دوربین دیجیتال اهمیت دارد

چه فاکتورهایی در انتخاب یک دوربین دیجیتال اهمیت دارد

اگر تازه قصد خرید دوربین عکاسی کردید و تجربه  ی اول شماست قطعا سوالات زیادی در ذهنتان وجود دارد. سوالاتی مثل این که «کدام دوربین برای شما مناسب‌تر است؟» یا اصلا « چه فاکتورهایی در انتخاب یک دوربین دیجیتال اهمیت دارد ؟» از جمله سوالاتی هستند که حتما از خودتان خواهید پرسید.

خرید یک دوربین عکاسی بدون داشتن اطلاعات کافی می‌تواند نگران کننده باشد. ما در این‌جا تلاش می‌کنیم شما را برای رسیدن به بهترین انتخاب راهنمایی کنیم. حتی اگر پیش از این برای خرید دوربین‌ تحقیق کرده‌اید باز هم پیشنهاد می‌کنیم این راهنمای خرید دوربین را تا انتها بخوانید؛ چراکه احتمال دارد تا به مواردی بربخورید که در نظر نگرفته بودید.

 چه دوربینی برای من مناسب است؟

انواع مختلفی از دوربین های عکاسی وحود دارند، مثل دوربین های DSLR ، دوربین های بدون آینه یا ۳۶۰ درجه که هر کدام کاربرد خاصی دارند و برای دسته ای از کاربران طراحی شده اند. در اولین قدم باید نیاز‌های خود را بسنجید تا متوجه شوید کدام دوربین برای شما مناسب است.

اگر عکاسی را کمی جدی بگیرید، اینجاست که بهترین دوربین‌های موبایل در برابر ساده ‌ترین دوربین‌های کامپکت هم کم می‌آورند. اولین تفاوت دوربین گوشی‌های هوشمند با تقریبا هر دوربین دیجیتال دیگری نداشتن قابلیت زوم اپتیکال است. در زوم اپتیکال فاصله کانونی عدسی دوربین تغییر می‌کند و بزرگنمایی تصویر در اثر جابه‌جایی عدسی‌ها به وجود می‌آید؛ در نتیجه تغییری در کیفیت عکس ایجاد نمی‌شود. ولی در زوم کردن در دوربین های عکاسی دیجیتال این کار توسط پردازشگر انجام می‌شود و در این فرآیند تعدادی از پیکسل‌ها از بین می‌روند و کیفیت تصویر افت می‌کند.

عکاسی High Key
این مقاله را بخوانید

چه فاکتورهایی در انتخاب یک دوربین دیجیتال اهمیت دارد

چه فاکتورهایی در انتخاب یک دوربین دیجیتال اهمیت دارد؟

در جدول ویژگی دوربین‌های دیجیتال فاکتورهای بسیار متعدد عنوان می‌شود که اگر سررشته‌ای در کار با دوربین‌های عکاسی نداشته باشید احتمالا بسیاری از آن‌ها برایتان غریب باشند. انواع اصطلاحات تخصصی و اعداد و ارقام و حروف اختصاری در میان مشخصات دوربین‌ها ذکر می‌شوند. تمام این اعداد و حروف دیوانه ‌وار به چه معنی هستند؟ کدام یک اهمیت بیشتری دارند و کم و زیاد بودن کدام یک بهتر بودن یک دوربین را نشان می‌دهد؟

بنابراین می‌توان این مشخصات را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

دسته اول ویژگی هایی که نقش تعیین کننده در انتخاب شما دارند

دسته دوم ویژگی هایی که نباید براساس آن‌ها تصمیم‌ گیری کنید و تنها در شرایطی برخورداری دوربین انتخابی شما از این ویژگی‌ها می‌توانید از استفاده از آن‌ها لذت ببرید. این تقسیم بندی اجازه می‌دهد که انتخابی هوشمندانه داشته باشید و وجود یا عدم وجود یک توانایی شما را از عملکرد اصلی دوربین غافل نکند.

مگاپیکسل را فراموش کنید!

ممکن است اولین مورد از مشخصات یک دوربین که مورد توجه قرار می‌گیرد دقت حسگر آن باشد که با واحد مگاپیکسل سنجیده می‌شود. مگاپیکسل در واقع واحدی برای سنجش رزولوشن یک دوربین است. در اصل هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد دقت تصویر شما بیشتر خواهد بود. این هیچ ارتباطی به کیفیت تصویر یا میزان نویز ندارد! عاملی که کیفیت تصویر را محدود می‌کند اندازه حسگر است.

شما احتمالاهیچ وقت به دوربینی احتیاج نداشته باشید که تعداد زیادی پیکسل داشته باشد. برای چاپ عکس در ابعاد معمولی ۶×۴ اینچ یا ۵×۷ اینچ تنها ۴ مگاپیکسل نیاز دارید تا نتایج خوبی داشته باشید‍! یک دوربین ۸ مگاپیکسلی به راحتی چاپ ۸×۱۰ اینچ را انجام می‌دهد. با ۲۰ مگاپیکسل شما قادر خواهید بود تصاویر چاپی ۱۲ × ۱۸ اینچ فوق‌العاده با کیفیت ایجاد کنید.در نتیجه اگر به طور دائمی با چاپ‌های ابعاد بزرگ سر و کار ندارید به راحتی می‌توانید نسبت به این عدد بی‌تفاوت باشید.

شناخت لنز های استاندارد
این مقاله را بخوانید

لنز

لنز دوربین عکاسی موضوع مهم بعدیست که باید مورد توجه قرار بگیرد. دوربین‌های عکاسی در یک تقسیم‌بندی کلی صورت می گیرند که دوربین‌هایی با لنز قابل تعویض و دوربین‌هایی که لنز آن‌ها به بدنه چسبیده و قابل تعویض نیست. برای این که ببینید کدام یک از این دو نوع مناسب شماست باید دقیقا مشخص کنید که این دوربین را برای چه استفاده‌ای تهیه می‌کنید؟ اگر هدف شما ثبت عکس با کیفیت از سفرها، مناظر طبیعی و سوژهای مختلف است و عکاسی را به صورت تخصصی دنبال نمی‌کنید نیازی نیست دوربین شما لنز قابل تعویض داشته باشد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی