چطور عمق میدان دوربین را کنترل کنیم؟

چطور عمق میدان دوربین را کنترل کنیم؟

عمق میدان در عکاسی چیست؟ چطور عمق میدان دوربین را کنترل کنیم؟ درک این که چگونه دیافراگم، فاصله کانونی و فوکوس، وضوح یا شارپنس عکس را کنترل می کنند، یکی از نخستین مشکلات بزرگ در عکاسی است و اعتماد به نفسی باورنکردنی به عنوان یک عکاس به شما می دهد. در این آموزش عمق میدان  ما به برخی از سوالات رایج در مورد کنترل آنچه که در عکس های شما شارپ است، پاسخ داده و چند ترفند برای گرفتن تصاویری که می خواهید به شما نشان می دهیم.

عمق میدان چیست؟

یک دوربین عکاسی فقط می تواند لنز خود را بر روی یک نقطه تک فوکوس کند، اما ناحیه ای وجود خواهد داشت که در جلو و پشت این نقطه فوکوس امتداد می یابد که هنوز هم واضح و شارپ به نظر می رسد.

این منطقه تحت عنوان عمق میدان (depth of field یا DoF) معرفی شده است. این فاصله ثابت نمی ماند، اندازه آن تغییر می کند و می تواند به عنوان

«کم عمق»که در آن تنها یک منطقه باریک شارپ به نظر می رسد

یا «عمیق» که در آن مقدار بیشتری از تصویر شارپ به نظر می رسد توصیف شود.

من چه چیزی باید در مورد آن بدانم؟

از آنجا که عمق میدان بر هر دو کیفیت زیبایی شناسانه و تکنیکی عکس تاثیر می گذارد، بعضی از مواقع شما می خواهید از یک عمق میدان گسترده به منظور شارپ نگه داشتن همه چیز در تصویر استفاده کنید.

یک نمونه کلاسیک هنگامی است که شما در حال عکاسی منظره هستید، که در آن به طور کلی مطلوب ترین نتیجه، ثبت واضح جزئیات از پیش زمینه تا افق است.

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسی
این مقاله را بخوانید

ولی در مواردی هم، یک عمق میدان کم ارجح خواهد بود. که شما را قادر می سازد تا جزئیات پس زمینه و پیش زمینه را تار یا مات کنید، که باعث می شود حواس پرتکن ها در عکس محو شوند و به شما اجازه می دهد تا چشم بیننده را به سمت نقطه کانونی (سوژه اصلی) در تصویر هدایت کنید.

چگونه  کنترل عمق میدان را بر روی دوربین پیدا کنیم؟

اکثر دوربین های عکاسی دیجیتال با دکمه پیش نمایش عمق میدان در کنار لنز جایی که لنز سوار شده است ارائه می شوند شما را قادر می سازند تا همین کارایی را به یکی از دکمه های دیگر واگذار کنید. با این حال، این کار هیچ تاثیری بر روی عمق میدان ندارد.

عکسی که شما به طور عادی از طریق منظره یاب (ویزور) یا صفحه نمای زنده (live view) می بینید، در بیشینه یا باز ترین دیافراگم لنز نمایش داده می شود؛ دیافراگمی که شما با کلید چرخان روی بدنه دوربین تنظیم می کنید، تنها وقتی که یک عکس می گیرید، تنظیم خواهد شد.

با این حال، فشار دادن دکمه پیش نمایش عمق میدان (Dof Preview) به شما اجازه می دهد تا صحنه را با نتیجه دیافراگمی که انتخاب نموده اید ببینید، به طوری که بتوانید ببینید کدام نواحی شارپ خواهند شد.

چطور عمق میدان دوربین را کنترل کنیم؟

راه های مختلفی برای کنترل عمق میدان وجود دارد – انتخاب دیافراگم، فاصله فوکوس و نوع دوربین. به طور خلاصه، دیافراگم های عریض تر و فواصل فوکوس نزدیک تر به یک عمق میدان کم تر منجر می شوند.

سبک عکاسی فاین آرت
این مقاله را بخوانید

دیافراگم های باز یا واید (عریض) با شماره های ضریب اف (f-stop) کوچک موجود بر روی دوربین شما قابل تنظیم هستند. بنابراین یک دیافراگم f/2.8 باز است، در حالی که یک دیافراگم f/22 کوچک است.

اصله فوکوس در نتیجه کلی نقش دارد، به این صورت که دیافراگم های باز وقتی بر روی یک سوژه که دور از آنهاست فوکوس شوند، به طور قابل توجهی عمق میدان بیشتری ارائه می دهد، نسبت به وقتی که بر روی سوژه ای که به لنز نزدیک است فوکوس شده باشند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی