چرا باید از سه پایه استفاده کنیم؟

چرا باید از سه پایه استفاده کنیم؟

استفاده از سه پایه در عکاسی

چرا باید از سه پایه استفاده کنیم؟ سه پایه یکی از لوازم جانبی مهم و اساسی عکاسی است، اما در عین حال ابزاری است که خیلی مواقع از آن به اشتباه استفاده می شود. در این مطلب لنزک به اشتباهاتی که در استفاده با سه پایه وجود دارد می پردازیم و نحوه جلوگیری از این اشتباهات را بیان خواهیم کرد.

 تصاویر واضح‌تر با سه پایه عکاسی

سه‌پایه‌ها یک کیت عالی برای کمک به شما در گرفتن تصاویر واضح‌تر هستند. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که من در عکاسان تازه وارد هنگام عکاسی در نور کم می‌بینم این است که آنها سعی می‌کنند خیلی از عکس‌ها را با نگه داشتن دوربین روی دست بگیرند و در نهایت با تصاویر مبهم و تار روبرو می‌شوند. سه پایه به شما در دستیابی به عکس‌های دقیق‌تر کمک می‌کند.

 زمان بیشتر برای ثبت عکس

هنگام استفاده از یک سه پایه، کل فرایند عکاسی بسیار بیشتر طول می‌کشد. به جای گرفتن عکس‌های دستی فوری، فرایند تنظیم سه پایه و قرار دادن دوربین روی آن شما را کند می‌کند و به طور موثری به شما امکان می‌دهد تا در هنگام عکس گرفتن زمان بیشتری داشته باشید.

استفاده از یک سه پایه در عکاسی شما را وادار می‌کند تا هنگام تنظیم عکس در وقت خود صرفه جویی کنید و متعاقباً زمان بیشتری را برای تدوین تصویر به شما می‌دهد. زمان اضافی صر ‎شده برای آماده سازی سه پایه شما می‌تواند یک سرمایه‌گذاری باشد، چرا که به شما کمک می‌کند تا بیشتر بر روی عکاسی و ترکیب بندی خود تمرکز کنید. این به نوبه خود می‌تواند منجر به ثبت تصاویری بهتر شود.

دیافراگم در عکاسی
این مقاله را بخوانید

 امکان تنظیم عکس و ترکیب بندی با سهولت بیشتر

پس از نصب دوربین روی سه پایه، می‌توانید با سهولت تغییرات ظریفی در ترکیب بندی خود ایجاد کنید. هنگام انجام این کار، با حرکت دادن دوربین از هر جهت، بالا و پایین یا چپ و راست، که البته محدودیت حرکت نیز خواهد داشت.

امکان عکاسی با نوردهی طولانی

سه پایه به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از سرعت شاتر آهسته‌تر تا چند ثانیه، نوردهی طولانی‌تری داشته باشید. این کمک می‌کند تا خطر ثبت لرزش در هر حرکتی به حداقل برسد. در حالی که با نوردهی طولانی این می‌توانید تصویر روشن‌تری را ثبت کنید و استفاده از سه پایه امکان ورود نور به دوربین را نسبت به آنچه ممکن است بیشتر خواهد کرد. لرش‌های به وجود آمده در نوردهی طولانی با عکاسی بر روی دست نیز در این حالت حذف خواهد شد

ثبات بهتر دوربین

یکی دیگر از نکات مثبت و مزیت های  سه پایه در عکاسی این است که باعث ثبات بیشتر در دوربین می‌شود. و همینطور از لرزش دوربین توسط عکاس جلوگیری می‌شود، به ویژه در شرایطی که زمان طولانی‌تری برای نوردهی لازم است. اگر می‌خواهید از غروب خورشید گرفته تا شب‌های پر از ستاره، آتش بازی یا ماه عکس بگیرید، به پایداری‌ای که یک سه پایه برایتان فراهم می‌کند، به ویژه برای نگه داشتن دوربین در موقعیت مکانی ثابت، نیاز خواهید داشت

یک سه ‌پایه همینطور در آب و هوای بد مثل وزش باد شدید می‌تواند سودمند باشد. با نصب دوربین خود بر روی سه‌پایه، قابلیت این را دارد تا به عکس ثابت‌تری دست پیدا کنید، چرا که سه پایه باعث ثبات مورد نیاز در شرایط شلوغ می‌شود.

ژست‌های عکاسی مدلینگ آقایان
این مقاله را بخوانید

ثبات بالاتر و شارپنس بیشتر

البته اصولا عامل اصلی استفاده از سه پایه این است که لرزش دوربین که به خاطر از حرکت دست است کمتر شود، اما استفاده از بعضی ابزارها و تکنیک‌های جانبی، حتی لرزش ناشی از فشردن دکمه را هم حذف می‌کند. مثلا می‌توانید از شاتر‌های ریموت‌دار استفاده کنید. این شاتر‌ها، با یک سیم مخصوص خود دوربینتان، به آن وصل می‌شوند و دستگاه کنترل از راه دور آن می‌تواند بدون نیاز به دست زدن به دوربین، دکمه شاتر را بزند.

چرا باید از سه پایه استفاده کنیم؟

در نتیجه

و در اخر سر به طور کل ، سه پایه وسیله ای فوق العاده‌ای برای تجهیزات دوربین عکاسی ما هستند و باید در نور کم و هنگام عکاسی در نوردهی طولانی‌تر از مزیت آنها استفاده کنیم.

آنها با فراهم آوردن ثبات بیشتر، کم کردن سرعت در هنگام عکاسی و تسهیل حرکت زمان ترکیب بندی و گرفتن عکس، به شما کمک می‌کنند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی