وایت بالانس در عکاسی

وایت بالانس در عکاسی

وایت بالانس

به زبان ساده وایت بالانس در عکاسی دیجیتال به معنای تنظیم رنگ‌ها به گونه ای است که عکس های شما طبیعی‌تر به نظر برسد. اغلب افرادی که علاقمند هستند به هنر و عکاسی و یا کاراموز این رشته و حرفه باشند و کلمه ی وایت بالانس یا تراز سفیدی به گوشش نخورده باشد. تراز سفیدی معیاری برای مقدار سردی و گرمی رنگ‌­های تصاویر است که توسط دوربین ما گرفته می­‌شود .

ما می‌­توانیم آن را بر حسب نیاز و خلاقیت­مان توسط تنظیمات موجود در دوربین عکاسی ، تنظیم کنیم. تراز سفیدی در کنار دیگر تنظیمات دوربین­ ما می‌تواند نقش بسیار اساسی در تصویر گرفته شده داشته­ باشد و اگر طبق اصول و خلاقانه تنظیم شود این امکان را دارد تا حد بسیاری به زیبایی عکس کمک ­کند.

دمای رنگ‌ها

دمای رنگ یکی از مشخصه­‌های پرکاربردی نوراست  در نورپردازی ، عکاسی ، فیلمبرداری و ساخت فیلم و انیمیشن و….می باشد  اگر اجسام سیاه رنگ را (مانند پلاتین) تا میزان مشخصی گرم کنیم، از آن جسم نور تولید می­‌شود. در هر دمایی، نور تولید شده از جسم سیاه ­رنگ، رنگ بخصوصی را می تواند داشته باشد. به گونه ای که با بالا رفتن دما، رنگ نور تولید شده به آبی مایل به بنفش می­‌گراید و هر چه دما را کمتر کنیم رنگ نور تولید شده به قرمزی می­‌گراید. برای درک کردن بهتر این موضوع به نمودار زیر توجه کنید:

وایت بالانس در عکاسی

و همان گونه که می‌­بینید رنگ‌های نور تولید شده در دماهای بالاتر متمایل به آبی و رنگ های تولید شده در دماهای پایین­‌تر متمایل به قرمز اند. در نمودار بالا، کلوین واحد اندازه­‌گیری دما است.

چطور روی حالت manual عکاسی کنیم؟
این مقاله را بخوانید

تغییرات وایت بالانس در عکاسی

از دیگر نکات جالب و مهم در رابطه با عکاسی دیجیتالی این است که برای رسیدن به رنگ‌های دقیق دیگر نیازی به استفاده از کارت سفید و یا فیلترهای حذف‌کننده‌ی طیف نداریم. در شرایطی که از فرمت Raw برای عکاسی استفاده می‌کنید، ین امکان را دارید تا وایت بالانس را بعدا به هر مقداری که نیاز داشته باشید تغییر دهید زیرا این اطلاعات فقط به عنوان منبع ذخیره خواهند شد و تصویر اصلی توسط دوربین به صورت دست نخورده باقی خواهد ماند.

معنای ان به گونه ای است که در صورت عکاسی با فرمت Raw می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی با هر وایت بالانسی عکاسی کنید. شما این قابلیت را دارید که دوربین خودتان را روی وایت بالانس خودکار قرار دهید و اجازه دهید خود دوربین تصمیم بگیرد رنگ‌های مناسب چگونه خواهند بود. در صورتی هم که دوربین اشتباه تصمیم گرفت به سادگی می‌توانید عکس خودتان را در لایتروم ادیت کنید و تنظیمات را روی هر تعداد عکسی که مایل باشید کپی کنید. این موضوع یکی از مزایای عکاسی Raw است.

حالت‌های پیشفرض وایت بالانس

وایت بالانس در عکاسی

خیلی از دوربین‌های DSLR و Point And Shoot که در بازار هستند از حالت‌های پیشفرض وایت بالانس پشتیبانی می‌کنند که دمای رنگ آن‌ها توسط سازنده تنظیم شده است. این تنظیمات نیز بسته به سازنده و نوع و مدل دوربین متفاوت هستند. و همینطور لیست حالت‌های پیشفرض وایت بالانس در بیشتر دوربین‌های DSLR نیکون را مشاهده خواهید کرد:

  • خودکار (A): تنظیمات وایت بالانس پیشفرض و چیزی که در بیشتر اوقات  با عکسی Raw باید از آن استفاده کنید. دوربین در این حالت به صورت خودکار وایت بالانس را با استفاده از نور محیطی و با کمک فلاش تشخیص خواهد داد.
  • تنگستن (لامپ): از این حالت فقط در زمان استفاده از لامپ‌های تنگستن استفاده کنید وگرنه عکس شما خیلی آبی به نظر خواهد رسید.
  • فلورسنت (لامپ مهتابی): در مواقعی که تصاویر شما خیلی سبز به نظر می‌رسند و یا در زمان استفاده از نور فلورسنت از این حالت پیشفرض وایت بالانس استفاده کنید.
  • نور مستقیم خورشید: در مواقعی که در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید کار می‌کنید از این حالت باید استفاده کنید.
  • فلاش: قابل استفاده در مواقعی که از فلاش داخلی دوربین استفاده می‌کنید.
  • ابری (Cloudy): قابل استفاده در روزهای ابری یا در سایه. استفاده از این حالت باعث ایجاد تصاویر با رنگ گرمتری نسبت به نور خورشید خواهد شد.
  • سایه: گرمتر از حالت ابری، افزودن رنگ‌های نارنجی به تصویر. مناسب برای عکاسی در غروب آفتاب و سایه
  • متغیر: اجازه‌ی تغییر مقادیر کلوین از ۲۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ را به شما خواهد داد.
  • پیشفرض (PRE): قابل استفاده برای تنظیم رنگ با استفاده از کارت سفید.
جهت‌ های مختلف نور در عکاسی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی