موارد استفاده هود لنز

موارد استفاده هود لنز

هود لنز چیست؟

هود لنز یکی دیگر از لوازم جانبی لنز دوربین عکاسی است که معمولا به توسط مبتدیان و حتی بعضی از عکاسان قدیمی نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که وجود هود لنز فقط برای این است که شما و لوازم عکاسیتان حرفه‌ای‌تر به نظر برسید، ولی این تکه از پلاستیک یا فلز که در قسمت جلوی لنز شما قرار می گیرد، می‌تواند تفاوت بزرگی در کیفیت تصاویر ایجاد کند.برای بکار گیری از ان باید موارد استفاده هود لنز را بدانید.

کاربرد هود لنز دوربین چیست؟

در واقعه چندین دلیل وجود دارد که چرا باید از یک هود لنز استفاده کنید. به خصوص هنگامی که در فضای باز عکاسی می‌کنید یا در هر موقعیتی که در آن با منابع نور قوی کار خواهید کرد. از آنجا که عکاسی اساساً بر پایه‌ی نور است، موارد زیادی ثابت می‌کنند که یک هود لنز می‌تواند مفید باشد.

ولی برای اینکه واقعاً ارزش و وژگی های  آن‌ها را درک کنید، باید بدانیم که وقتی به لنز شما متصل است ، چه کاری را انجام می‌دهد.

کاربرد‌های هود لنز

افزایش کنتراست

پدیده لنز فلیر (lens flare) قطعا دید شما را در عکس از بین خواهد برد. لنز فلیر عکس را خراب کرده و رنگ‌ها را به طور کامل تغییر می‌دهد. در نتیجه کیفیت تصویر شما را به شدت کاهش یافته و کنتراست پایین می‌آید.

هود لنز ، مانع ورود نور سرگردان و پراکنده به داخل لنز خواهد شد. حالا اطمینان دارید که یک نمای خوب و روشن از یک صحنه دارید. اکنون این را تست کنید. یک بار با هود لنز و بار دیگر بدون آن. اما دقت کنید که هنگام عکاسی با هود، از همان تنظیمات نوردهی مشابه در تصاویر بدون هود استفاده کنید. سپس نتایج را با هم مقایسه کنید تا تفاوت را بینید.

عکاسی منظره سیاه و سفید
این مقاله را بخوانید

حافظت از لنز

یکی دیگر از کاربرد هود لنز دوربین عکاسی این است که به عنوان یک لایه اضافی، از لنز شما در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی مراقبت می‌کند. اغلب بیشتر  عکاسان از یک فیلتر UV یا یک درپوش برای محافظت از لنز اسفاده می‌کنند. ولی استفاده از یک هود لنز در کنار استفاده از فیلتر، یک سپر بهتر در مقابل اتفاقات تصادفی، خراش، اثر انگشت و حتی ریختن برف و باران در هنگام عکاسی در شرایط آب و هوایی سخت را برای عکاس فراهم می‌کند.

همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که یک هود لنز ، به حال کامل لنز شما را ایمن نگه دارد. ولی هنوز یک شانس خوب وجود دارد که بیشتر تاثیرات را جذب کند. به همین خاطر است که اکثر عکاسان حرفه‌ای  پیشنهاد می‌دهند که حتی هنگامی که نگران نورهای ناخواسته نیستید، هود را روی لنز خود نگه دارید.

انواع هود لنز

موارد استفاده هود لنز

موارد استفاده هود لنزهودها انواع زیادی ندارند. تنها به دو شکل استوانه‌ای و گلبرگی ساخته می‌شوند.

هود لنز استوانه‌ای

هود لنز استوانه‌ای عموماً در مسدود کردن نورهای سرگردان و حفاظت از لنز شما به خوبی کار می‌کند. آن‌ها اغلب با لنزهای پرایم یا تله فوتو همراه هستند. با توجه به اینکه طول آنها اغلب بلند است، احتمال ثبت آنها در قاب تصویر، هنگام عکاسی با فاصله کانونی کم وجود دارد. چون وقتی از فواصل کانونی کوتاه شروع می‌کنید، میدان دید بیشتر می‌شود.

هود لنز گلبرگی

هود لنز گلبرگی به طور منحصر به فردی طراحی شده تا کوتاه تر باشد و شکاف‌های منحنی داشته باشد که به طور هوشمندانه‌ای نور را مسدود کند. معمولاً چهار گلبرگ دارد و باید به درستی چرخانده شود تا به نتیجه دلخواه برسید.

زاویه باز و کلوزآپ در فیلمبرداری
این مقاله را بخوانید

خوشبختانه، نیازی به نگرانی در مورد این نوع هود لنز برای خرید وجود ندارد. معمولاً فقط یک هود برای هر لنز وجود دارد که هر کدام برای استفاده با دامنه کانونی لنز بهینه می‌شوند. بنابراین می‌توانید به راحتی از یک هود مناسب برای لنز خود استفاده کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی