مقدار های مختلف ایزو در دوربین

مقدار های مختلف ایزو در دوربین را با تغییر یا میزان حساسیت دوربین عکاسی خود به نور میتوان مشخص نمود تا عکس ها را با روشنایی بهتری ثبت کنند.ما در ادامه آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای کار شما را برای انتخاب مقدار  ISO دوربین در شرایط مختلف راهنمایی می‌کنیم تا این قابلیت را داشته باشید که در بدترین شرایط عکاسی بهترین تصمیم را بگیرید.

داخل تنظیمات هر دوربین عکاسی یک مقدار ISO پیش فرض تعریف شده است و روی آن تنظیم می باشد. با تنظیم مقدار ISO دوربی عکاسی روی پایه آنٖ،این امکان را به شما میدهد که بهترین تصاویر را با بالاترین دامنه دینامیکی ثبت کنید.

حالا ما صید داریم که این مقدار پیش فرض را تغییر دهیم، دوربین سیگنال تولید شده توسط نور به سنسور را تقویت کرده که به وسیله آن نویز دیجیتالی در تصویر زیاد می شود. در بیشتر دوربین‌ های عکاسی DSLR و دوربین‌ های بدون آینه، مقدار پیش فرض ایزو ۱۰۰ می باشد.با اینکه مقدار کمی از دوربین‌ های پرچم دار نیکون دارای مقدار ایزو ۶۴ نیز می باشند.

ایزو در محیط کم نور

اگر شرایط و فضا تاریک باشد و اگر عمدا قصد داشته باشید که در عکس خود نویز داشته باشید، سه پایه نداشته باشید و یا سوژه شما در حال حرکت باشد. بهتر است ایزو دوربین عکاسی را بالا ببرید چون این امکان را برای شما فراهم می آورد که با سرعت شاتر سریع تری عکاسی کنید، در حالی که نوردهی عکس شما همچنان خوب باشد. مطمئناً نتیجه این افزایش ایزو، عکس های با نویز بیشتر خواهد بود.

رفلکتور چیست
این مقاله را بخوانید

مقدار-های-مختلف-ایزوموارد نیاز به ایزوی بالا

رویدادهای ورزشی داخل سالن

محیط هایی که سوژه شما به سرعت در حال حرکت است و شاید ممکن است نور کمی در فضا وجود داشته باشد.

کنسرت ها

این محیط ها هم اغلب کم نور بوده و معمولا این امکان را ندارد تا در آنها از فلاش استفاده کرد.

گالری های هنری، کلیساها و غیره

اکثر گالری های هنری قوانینی در مقابله استفاده از فلاش دارند و استفاده از آنها مجاز نیست و البته در فضاهای بسته آنها، نور به اندازه کافی نیست

در نتیجه میتوالن جمع بندی کرد  که نباید ISO را کوچک‌تر از حد نیاز و بزرگ‌تر از حد لازم تنظیم کنیم.

  • در روشنایی کم ISO را بالا ببرید، نویز هم بیشتر می‌شود.
  • در روشنایی زیاد ISO‌ را پایین بیاورید. نویز کمتر می‌شود.

ISO 800-3200

بین فاصله عددی ISO 800 تا ISO 3200 نویزهای دیجیتالی در عکس ها به صورت خیلی واضح را میتوانید مشاهده کنید. با این وجود این مورد به مدل دوربین عکاسی شما نیز بستگی دارد. در دوربین ‌های عکاسی رده پایین و یا قدیمی، نویزهای دیجیتالی در مقدار های پایین‌تر ISO نیز دیده میشد. ولی برعکس در دوربین‌ های عکاسی جدید و رده بالا این‌طور نمی باشد.

بیشتر افزایش مقدار ISO دوربین عکاسی تا محدوده ۸۰۰ تا ۳۲۰۰ می باشد که، ممکن است برای لحظاتی مناسب باشد که در شب و یا محیط تاریک در حال عکس‌برداری هستید.در عین حال اگر شما این امکان را نداشته باشید که سرعت شاتر خود را کم کنید و یا دریچه دیافراگم خود را بیشتر باز کنید، افزایش حساسیت ISO دوربین عکاسی تنها راه حل شما خواهد بود. با تنظیم کردن مقدار ISO دوربین عکاسی در این برهه زمانی که نور کافی وجود ندارد، عکس های  تقریبا واضح اما با کیفیت پایین ثبت می‌شوند.

زاویه باز و کلوزآپ در فیلمبرداری
این مقاله را بخوانید

ISO 6400 و بالاتر

هنگامی که مقدار ISO دوربین عکاسی خود را از ۳۲۰۰ بالاتر ببرید، نویز دیجیتالی عکس ها را بیشتر از هر زمانی خود خواهید دید. همانطور که قبل از این اشاره داشتیم، این موضوع مهم ارتباط مستقیم با دوربین شما دارد. و این مورد را در نظر داشته باشید لحظه ای که مقدار ISO دوربین عکاسی شما بیش از حد بالا برود، عکس هایی که میگیرید به اندازه کافی حرفه‌ای نخواهند بود. ولی همچنین سوژه عکاسی هم در این مورد می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی