مفهوم عکاسی HDR 

مفهوم عکاسی HDR

در دنیای عکاسی بی شک تا کنون با کلمه ی HDR روبه رو شده‌اید، ویژگی که امروزه در بیشتر دوربین‌های کوچک و بزرگ و حتی در گوشی‌ها و تبلت‌ها هم وجود دارد. ولی ممکن است تا به امروزه شاید تاکنو معنی و مفهوم عکاسی HDR  را نشنیده باشید، و شاید هم با معنی آن آشنایی دارید اما نمی‌دانید که در چه شرایطی بهتر است آن را فعال کنیم و در چه شرایطی نباید از آن استفاده کرد.

نحوه ی استفاده از HDR

همان گونه که از معنی HDR پیدا است، فعال کردن آن موجب افزایش محدوده‌ی دینامیکی تصاویر می‌شود. در عکاسی منظور از محدوده‌ی دینامیکی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن است. برای بهره گیری از HDR به جای یک تصویر به ۳ تصویر نیاز داریم، هر تصویر با میزان جذب نور (یا اسکپوژر) متفاوتی گرفته شده و لذا جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در این ۳ تصویر، متفاوت است.

با استفاده از یک نرم‌افزار ادیت ان تصویر می‌توان بهترین بخش‌های هر یک را پیدا کرد و ۳ عکس گرفته شده را با هم ترکیب کرد. در گوشی‌هایی که دارای ویژگی HDR هستند، انتخاب نواحی مناسب هر عکس و ترکیب آنها، توسط گوشی صورت می‌گیرد.

اغلب مواقع تصویری که حاصل استفاده از HDR است، به آنچه ما توسط چشم خود می‌بینیم، قرابت بیشتری دارد و در اصل جزئیات بخش‌های تاریک و روشن آن، بیشتر است.

با فعال کردن HDR طبیعی است که عکاسی با تأخیر صورت بگیرد چرا که باید کمی صبر کنیم تا حداقل سه تصویر گرفته شده، پردازش و ترکیب شوند.

ترند های اخیر عکاسی
این مقاله را بخوانید

در چه مواقعی استفاده از HDR بهتر است؟

در مجموع فعال کردن HDR، عکس های جذاب ‌تری را ایجاد می‌کند، ولی در اغلب مواقع در این عکس ها رنگ‌ها به صورت اشباع شده به نظر می‌رسند. در شرایط زیر بهتر است از HDR استفاده کنیم:

  • عکاسی از مناظر:

در عکس هایی که از منظره های باز طبیعت می‌گیریم، اغلب کنتراست (یا تضاد) بین آسمان روشن و زمین، زیاد است و زیرا دوربین عکاسی  در جذب نور کافی از قسمت های مختلف تصویر، به مشکل برمی‌خورد. نتیجه ی کار این است که یا جزئیات بخش‌های تیره حذف می‌شوند و یا روشنایی بیش از حد آسمان، باعث حذف جزئیاتی مثل ابرها می‌گردد. به همین دلیل بهتر است از HDR استفاده کنیم تا تاریکی سایه‌ها و روشنی خورشید هر دو کمتر شوند و جزئیات بخش‌های بسیار روشن و بسیار تیره، بیش از پیش حفظ شود.

  • عکاسی از چهره در نور خورشید:

در این شرایط، قسمت هایی از صورت که در سایه قرار گرفته‌اند، به شدت تاریک می‌شوند و جزئیات خود را از دست می‌دهند. بعضی از نقطه ها نیز به دلیل انعکاس مستقیم نور، بسیار روشن دیده می‌شوند، در نتیجه بهتر است با استفاده از HDR نورپردازی صورت را یکنواخت‌تر کرده و جزئیات کامل ‌تری در عکس ثبت کنیم.

  • عکاسی در نور کم و عکاسی با نور در پس‌زمینه:

به عکس زیر توجه کنید، در این تصویر نور زیادی در پس‌زمینه وجود دارد، لامپ‌های زیادی روشن هستند و چون عکاسی بدون استفاده از HDR باعث می شود تا ثبت تصویری نسبتاً تاریک خواهد شد. با استفاده از HDR بخش‌های پیش‌زمینه روشن‌تر می‌شوند و قسمت های بسیار روشن پس‌زمینه، کم‌نورتر می‌گردند. در نتیجه بهتر است در این شرایط هم از HDR استفاده کنیم.

عکاسی مینیمال
این مقاله را بخوانید

مفهوم عکاسی HDR

چه زمانی نباید از HDR استفاده کرد؟

همان‌طور که گفتیم، فعال کردن HDR مشکلاتی هم دارد و بهتر است در موارد زیر آن را نافعال کنیم:

  • عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت:

اگر سوژه‌ای که قصد دارید از آن عکس بگیرید در حال حرکت است و حرکت نسبتاً سریعی دارد، بهتر است HDR را فراموش کنید زیرا که در این شرایط، ترکیب سه تصویری که به سرعت و پشت سر هم گرفته شده‌اند، یک تصویر نسبتاً مات ایجاد می‌کند. به غیر از  پیشرفت‌های اخیر در سرعت عکاسی دوربین‌ها، باز هم فعال کردن HDR در چنین شرایطی مناسب نیست.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی