مفهوم ایزو در عکاسی

مفهوم ایزو در عکاسی

مفهوم ایزو در عکاسی

ایزو یکی از سه ضلع مثلث عکاسی است. که دو ضلع دیگر آن مربوط به سرعت شاتر و همینطور نسبت کانونی لنز دوربین می‌شود. هر فردی برای شروع عکس برداری و قدم گذاشتن در این دنیای بزرگ باید معنا و مفهوم ایزو را در عکاسی و دوربین ها بداند و با انها اشنا شود.به بخاطر همین موضوع نیز شما می توانید با بهره گیری از دوربینی که در اختیار دارید با کیفیت ترین و بهترین عکس ها را ثبت کنید.

مفهوم ایزو در عکاسی

ISO (ایزو) چیست؟

به میزان حساسیت حسگر یا سنسور های دوربین عکاسی به مقدار نوری که در محیط وجود دارد به زبان ساده ISO (ایزو) می گویند. اعداد پایین ISO به معنای کاهش حساسیت سنسور به نور بوده و برخلاف آن اعداد بزرگتر نیز با حساسیت‌های بالای نور تعبیر می‌گردد. ولی در این میان آن قسمتی از دوربین که این تعیین می کند و مقدار آن را تغییر می‌دهد، سنسور است.

حسگر یا همان سنسور دوربین یکی از همان عواملی است که نور محیط را به اطلاعات الکتریکی تبدیل کرده و از این رو یکی از بخش های باارزش و گران‌ قیمت یک دوربین DSLR نیز به حساب می‌آید. زمانی که یک عکاس در محیطی با شرایط نوری ضعیف مثل شب یا تاریکی قرار می‌گیرد از آن جایی که مقدار نور محیط بسیار پایین است در نتیجه یکی از روش های افزایش نوردهی در تصاویر افزایش میزان حساسیت سنسور یا همان ISO است.

ولی در واقع این موضوع بیشتر زمانی کاملا ضروری است که از فلاش دوربین استفاده نشود. البته باید به این نیز توجه داشته باشد که افزایش میزان حساسیت حسگر یا ISO باعث ایجاد نویز تصویر یا همان دانه ‌دار شدن عکس‌ها خواهد شد. در اصل در کنار یک مزیت، می‌بایست هزینه‌ای این چنینی را نیز بپردازید.

تفاوت میکروفون های بی سیم و سیم دار و رومیزی
این مقاله را بخوانید

ایزوی فیلم ها

فیلم ها با ایزو های بسیار متنوعی در دوربین های عکاسی انالوگ قرار می گیرد. ایزو ۱۰۰،۲۰۰،۴۰۰،۸۰۰، هرچه عدد ایزو بیشتر شود حساسیت به نور نیز بیشتر می شود و همچنین دانه های درشت در عکس نیز بیشتر می شود. ولی از این موضوع بگذریم زیرا امروز مفهوم ایزو در دوربین های دیجیتال بسیار متفاوت تر از مفهوم آنالوگ آن است.

درون دوربین های دیجیتال در واقع ایزو همان میزان نوری است که به حسگر ها می رسد و موجب کم یا زیاد ثبت شدن نور در عکس های ما می شود. به این ترتیب عدد ایزو کمتر، میزان حساسیت کمتر به نور و ایزو بالا، میزان حساسیت بالا به نور است.

ایزو در موقعیت های مختلف

شما قابلیت این را دارید از ایزو ی بالا در محیط های تاریک و سرعت شاتر بالا استفاده کنید. به عنوان مثال تصور کنید که در یک محیط و سالن ورزشی مجبور به عکاسی هستید که در این شرایط محیطی نور بسیاری  وجود ندارد و شما باید در این مکان برای عکاسی از حرکات سریع ورزشکار ها، سرعت شاتر بالایی استفاده کنید. در این شرایط بهترین انتخاب برای شما این است که ایزو را بالا ببرید و از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا ایزو بالا میزان کمبود نور را جبران کند. برای عکس برداری در محیط های داخلی ایزو بالا توصیه ای مفید و خوبی است

و شما باید به این موضوع نیز دقت کنید که در ایزو های بالا شما با دانه هایی در سطح عکس مواجه می شوید که این دانه ها در اصل کیفیت عکس را پایین می آورند ولی اجتناب ناپذیر هستند و در عکاسی با ایزو بالا به وجود می آیند و با نام گرین شناخته شده است. گرین ها آسیب زننده هستند اما با استفاده از فرمت RAW و عکاسی با این فرمت تا مقدار بسیار زیادی می توان این نقاط را از بین برد.

کسب و کار در صنعت عکاسی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی