مثلث نوردهی در دوربین

مثلث نوردهی در دوربین

مفهوم مثلث نوردهی

در اصل مثلث نوردهی در دوربین وجود ندارد و این یک مثلث در ذهن ماست وکه برای تشکیل شده از مفاهیم : سرعت شاتر – ISO – دریچه‌ی دیافراگم می باشد . براتون کامل توضیح می دهیم که این عوامل چه تاثیری دارد و چگونه باید از انها استفاده کنیم . تنها کاری که شما باید انجام دهید اینه که با توجه به عکسی که قراره بگیرید ، بین این ۳ عامل تعادل برقرار کنید . چون این سه فاکتور کاملا به هم متصل هستند و با کم و زیاد کردن یکی ، دو تای دیگه هم باید تغییر کنن . وگرنه عکسمون خوب از آب در نمیاد .

سرعت شاتر

با دوربین موبایل عکس گرفتید ؟ به این توجه کردید که موقع گرفتن عکس یک صدای شبیه‌سازی شده از شاتر ، از بلندگوی گوشی پخش می‌شود. چیزی است که برای بعضی از ما ازار دهنده و باید از توی تنظیمات گوشی ، صداشو قطع کنیم . حالا ما می خواهیم در مورد شاتر واقعی و مکانیکی صحبت کنیم. صدایی است که شما به هیچ وجه نمی توانید جلوی ان را بگیرید. و حالا شاتر چیست؟ شاتر یه وسیله‌ای است  که جلوی سگر ها ی دوربین قرار داره و عامل کنترل کننده‌ی زمان تابیدن نور به سنسوره می باشد.

سرعت شاتر کمتر یعنی نوردهی طولانی‌تر به سنسور . و این یعنی عکس ما روشن‌تر می‌شه در نتیجه هر گاه در محیطی تاریک قرار گرفتید یا به هر دلیلی دوست داشتید عکستون روشن‌تر باشه فقط کافیه سرعت شاتر رو کمتر کنید . واحد اندازه‌گیری سرعت شاتر “ثانیه” هست . بیشتر افراد دوربین هایی از سرعت‌های بالایی مثل ۸۰۰۰\۱ثانیه (یک هشت‌هزارم ثانیه) تا سرعت خیلی کمی مثل ۳۰ ثانیه رو پشتیبانی می‌کنند.

مثلث نوردهی برای عکاسی بهتر
این مقاله را بخوانید

حساسیت سنسور دوربین (ISO)

نخستین سوالی که در ذهنتان به وجود میاد این است که ISO در واقع چیست و مخفف چه کلماتی یا جمله ای است ؟ ISO (که آیزو می گویند) مخفف : International Organization for Standardization یا سازمان بین‌المللی استاندارد سازی می باشد. آیزو در دنیای عکاسی یعنی مقدار حساسیت سنسور دوربین به نور. و هر چقدر این حساسیت افزایش یابد عکس‌های روشن‌تری خواهید داشت.

دریچه‌ی دیافراگم (Aperture)

اخرین ضلع از مثلث نوردهی در عکاسی دریچه‌ی دیافراگم لنز دوربین عکاسی است. بر خلاف دو عامل پیشین که روی دوربین بودند ، دیافراگم یکی از عامل های خاص در مثلث نوردهی و لنز دوربین است. و حالا سوال این است که دریچه ی دیافراگم چیست ؟

وقتی نور از داخل لنز دوربین عبور میکنه ، یک دریچه‌ی دایره‌ای شکل وجود داره که ویژگی عوض کردن اندازه‌ی قطر خودش رو داره . این دریچه همون دیافراگم لنز هست . کاملا مشخص است که هر چی این دریچه بازتر باشه و بالطبع قطرش بیشتر باشه نور بیشتری از لنز عبور می‌کنه و عکس روشن تر می شود.

میزان دیافراگم

مقدار باز شدن این دریچه رو با حرف f نشون می دهند .ولی نکنه ی اصلی اینجاست که هر چی عدد کنار f کوچکتر باشه ، دیافراگم بازتر می شود و نور بیشتری رو از خودش عبور می دهد. لنز‌های مختلف توی میزان حداکثر باز شدن دیافراگم با هم متفاوت هستند. به گونه ای که هزینه ی لنزهایی که دیافراگمشون ویژگی باز شدن بیشتری داشته باشند گران قیمت تر است.

موازنه بین این ۳ فاکتور ( مثلث نوردهی در دوربین )

  • هر چی سرعت شاتر کمتر باشه نوردهی بیشتر می شود
  • هر چی آیزو بیشتر باشه نوردهی بیشتر می شود
  • هر چی دیافراگم بازتر باشه نوردی بیشتر می شود
بهبود عکاسی از محصولات
این مقاله را بخوانید

مثلث نوردهی در دوربین

وجود دانش کافی درمورد اینکه مثلث نوردهی چیست و برای گرفتن عکس‌هایی که از لحاظ فنی درست هستند و کنترل ترکیب‌بندی چه کمکی به ما می‌کند، ضروری است و هر عکاسی باید بداند. دوربین خودتان را روی حالت دستی قرار دهید و شروع به کار با این سه متغیر کنید تا در مدت کمی کاملا متوجه شوید که مثلث نوردهی چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی