عمق میدان در عکاسی چیست؟

عمق میدان چیست؟

عمق میدان در عکاسی چیست؟ مفهوم این که چگونه دیافراگم، فاصله کانونی و فوکوس، وضوح یا شارپنس عکس را کنترل می کنند، یکی از نخستین مشکلاتیبزرگ در عکاسی است و اعتماد به نفسی باورنکردنی به عنوان یک عکاس به شما می دهد.

عمق میدان چیست؟

یک دوربین عکاسی تنها می تواند لنز خود را بر روی یک نقطه تک فوکوس کند، اما ناحیه ای وجود خواهد داشت که در جلو و پشت این نقطه فوکوس امتداد می یابد که هنوز هم واضح و شارپ به نظر می رسد.

این منطقه تحت عنوان عمق میدان (depth of field یا DoF) شناخته شده است. این فاصله ثابت نمی ماند، اندازه آن تغییر می کند و می تواند به عنوان «کم عمق» (که در آن تنها یک منطقه باریک شارپ به نظر می رسد) یا «عمیق» (که در آن مقدار بیشتری از تصویر شارپ به نظر می رسد) توصیف شود.

از آنجا که عمق میدان بر هر دو کیفیت زیبایی شناسانه و تکنیکی عکس تاثیر می گذارد، بعضی وقت ها شما می خواهید از یک عمق میدان گسترده به منظور شارپ نگه داشتن همه چیز در تصویر استفاده کنید.

یک نمونه کلاسیک هنگامی است که شما در حال عکاسی منظره هستید، که در آن به طور کلی مطلوب ترین نتیجه، ثبت واضح جزئیات از پیش زمینه تا افق است.

ولی در مواردی هم، یک عمق میدان کم ارجح خواهد بود. که شما را قادر می سازد تا جزئیات پس زمینه و پیش زمینه را تار یا مات کنید، که باعث می شود حواس پرت کن ها در عکس محو شوند و به شما اجازه می دهد تا چشم بیننده را به سمت نقطه کانونی (سوژه اصلی) در تصویر هدایت کنید.

نکات طلایی برای ثبت تصاویر طبیعت
این مقاله را بخوانید

نوع دوربین چگونه بر عمق میدان تاثیر می گذارد؟

این اندازه حسگر ها تصویر داخل دوربین عکاسی است که تفاوت ایجاد می کند. هرچقدر سنسور بزرگتر باشد، عمق میدان در یک دیافراگم معین کمتر خواهد بود.

و بخاطر این است که شما باید از یک فاصله کانونی بزرگتر استفاده کنید یا از نظر فیزیکی به یک سوژه نزدیک تر شوید، تا به همان اندازه تصویری که با استفاده از دوربینی با یک سنسور کوچک تر به دست می آورید، دست یابید – و اثری که از نزدیک تر فوکوس کردن بر عمق میدان دارد را به خاطر داشته باشید.

به همین خاطر است که یک دوربین عکاسی فول فریم عمق میدان بسیار کمتری را نسبت به یک دوربین با سنسور کراپ (APS-C SLR) یا دوربین سیستم کامپکت (CSC) در فواصل کانونی و دیافراگم های معادل ایجاد می کند.

لنزهای بلند تر عمق میدان کمتری ایجاد می کنند؟

این گونه دیده می شود که فاصله کانونی لنز تاثیر قابل توجهی بر عمق میدان دارد، و لنزهای بزرگتر تاری بسیار بیشتری ایجاد می کنند. یک لنز ۲۰۰ میلی متری فوکوس شده در فاصله ۱۲ فوت (۳٫۶ متر)، عمق میدان بسیار باریک تری در مقایسه با یک لنز ۲۰ میلی متری فوکوس شده در فاصله ۱۲ فوت به شما می دهد.

البته ، اگر سوژه نسبت یکسانی از کادر را اشغال کند، عمق میدان (ناحیه ای که شارپ به نظر می رسد) در واقعه یکسان است، چه شما در حال عکاسی با یک لنز واید باشید و چه یک لنز تله فوتو!

البته، با یک لنز واید شما مجبورید نزدیک تر شوید یا با یک لنز تله فوتو باید دورتر شوید تا اندازه سوژه را یکسان نگه دارید.

مثلث نوردهی برای عکاسی بهتر
این مقاله را بخوانید

دلیل این که به نظر می رسد لنزهای بلند تر عمق میدان کمتری ایجاد می کنند، به لطف زاویه دید باریک آنهاست: در مقایسه با یک لنز واید، یک لنز تله فوتو کادر را با ناحیه بسیار کوچک تری از پس زمینه پر می کند، بنابراین هرگونه تاری نیز بزرگنمایی شده به نظر می رسد. از این ویژگی برای اضافه کردن یک زیبایی حرفه ای به پرتره های خود استفاده کنید.

عمق میدان چیست؟

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی