سرعت شاتر در دوربین

سرعت شاتر در دوربین

شاتر دوربین چیست؟

شاتر به پرده ای می گویند که در برابر حسگر دوربین قرار دارد و تا هنگامی که دوربین عکاسی شروع به کار کند، بسته می ماند. وقتی که به وسیله دوربین خود شروع به عکاسی می کنید، شاتر باز شده و نوری که از لنز دوربین عبور کرده است به صورت کامل به حسگر دوربین می رسد. سپس حسگر های دوربین، نور را دریافت کرده، شاتر به سرعت بسته می شود و برخورد نور به حسگر دوربین متوقف می شود.و حالا به سرعت شاتر در دوربین می پردازیم

سرعت ‌شاتر

 میزان زمانی است که شاتر باز است و قابلیت عبور نور را دارد  و در اصل دوربین شما عکسی را ثبت می کند؛ این مقدار زمان بر روی نحوه نمایش عکس های شما تاثیرات زیادی  دارد.

وقتی که در عکاسی از سرعت ‌شاتر پایین استفاده می کنید، حسگر دوربین شما برای مدت طولانی تری در معرض تابش نور قرار می گیرد. نخستین اثر مهم سرعت پایین شاتر، تاری یا ماتی حرکت (motion blur) است، در این حالت سوژه های متحرک عکس در امتداد جهت حرکت تار می شوند.

از سرعت‌ شاتر پایین، معمولا در عکس برداری از تبلیغات اتومبیل ها و موتور سیکلت ها استفاده می شود، جایی که حس سرعت و حرکت به وسیله مات کردن چرخ های متحرک به بینندگان منتقل می شود.

سرعت شاتر در دوربین

سرعت شاتر زیاد :

و از سوی دیگر، سرعت‌ شاتر این امکان را نیز میتواند داشته باشد تا برای ثابت نگه داشتن حرکت سوژه ی متحرک مورد استفاده ی کاربران قرار بگیرد. اگر شما از یک سرعت ‌شاتر زیاد استفاده کنید، می توانید حرکت را حتی از سوژه هایی که بسیار سریع حرکت می کنند، حذف و حرکت آنها را محو و تار کنید، مثل عکس برداری از پرندگان در حال پرواز، یا اتومبیل های درحال حرکت.

داده EXIF چیست؟
این مقاله را بخوانید

اگر با استفاده از یک سرعت شاتر بالا از آب رودخانه ها عکس بگیرید، می توانید هر قطره کوچک معلق در هوا که ممکن است حتی برای چشم های ما قابل مشاهده نباشد، به صورت شارپ در عکس ثبت کنید.

سرعت شاتر و نوردهی

یکی دیگر از عوامل اصلی و مهمی که سرعت شاتر روی آن تاثیر می‌گذارد نوردهی تصویر است. در شرایطی که از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید، حسگر های دوربین نور خیلی زیادی جمع‌آوری می‌کند و تصویر نهایی شما خیلی روشن خواهد بود اما در شرایطی که از سرعت شاتر خیلی سریع استفاده کنید، جسگر دوربین شما فقط در معرض مقدار کمی نور قرار می‌گیرد و موجب می شود تا عکس تیره‌تری داشته باشید.

ولی سرعت شاتر تنها چیزی نیست که روشنایی تصویر شما را بیشتر یا کم تر می‌کند البته عوامل دیگری مثل دیافراگم، ایزو و همینطور روشنایی کلی صحنه نیز در این امر موثر هستند. در نتیجه در زمان انتخاب سرعت شاتر انعطاف بیشتری دارید ولی باید مراقب باشید که تنظیمات دیگر را با دقت انتخاب کنید. با این وجود سرعت شاتر یکی از فاکتور های خیلی مهم در تنظیم روشنایی تصویر است.

نحوه تنظیم سرعت شاتر

معمولا در دوربین‌ها سرعت شاتر را به صورت اتوماتیک تنظیم می‌کنند. در صورتی که دوربین را روی حالت Auto قرار داده باشید، سرعت شاتر به صورت کاملا اتوماتیک توسط دوربین تنظیم می‌شود و نیازی نیست شما کاری انجام دهید. با این وجود، در صورت ی که لازم باشد می‌توانید سرعت شاتر را به صورت دستی هم تنظیم کنید.

عکاسی از جواهرات
این مقاله را بخوانید

وقتی شما دوربین را بر روی حالت اولویت شاتر قرار می دهید، شما فقط سرعت شاتر را تعیین می‌کنید و دیگر مشخصات توسط دوربین تنظیم خواهند شد. و البته در مواقعی که از دانش فنی لازم برخوردار هستید، امکان این را دارید که در دوربین را روی حالت دستی (Manual) قرار دهید و سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی تعیین کنید. در هر دو حالت گفته شده می‌توانید حساسیت ایزو را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کنید.

در بیشتر شرایط توصیه می‌شود اجازه دهید دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را انتخاب کند اما در مواقعی که می خواهید این تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید، دقت کنید که تاری ناشی از حرکت در تصویر شما وجود نداشته باشد. بعدا این موضوع را به صورت کامل پوشش خواهیم داد اما در ۹۵% شرایط خود من دوربین را روی حالت اولویت دیافراگم می گذارم و اجازه می‌دهم خود دوربین سرعت شاتر را به صورت خودکار تنظیم کند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی