ریتم در عکاسی

ریتم در عکاسی

ریتن در عکاسی به معنای ان است که از تکرار هر گونه عناصر بصری مانند نقطه، خط، بافت، رنگ، فرم. این تکرار باید از نظم خاصی پیروی کند. ریتم در طبیعت نیز وجود دارد، مثلا روز و شب و تغییر فصول.

در بطن ریتم می توانیم به وجود حرکت پی ببریم. وقتی چشم ما ریتم را دنبال می کند حرکت را در اثر به وجود می آورد. پس آثاری که از ریتم در آن ها استفاده شده ساکن و ثابت نیستند و این منفعل نبودن و سیال بودن در اثر نکته مثبتی تلقی می شود.

ریتم های یکنواخت گاهی خسته کننده می شوند و شکستن این ریتم باعث پویایی در اثر می شود. پس باید بدانیم از ریتم در کجا و چگونه استفاده کنیم.

ریتم به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شود:

ریتم یکنواخت: ریتم یکنواخت تکرار یک عنصر بصری به صورت ساده و پشت سر هم است

ریتم در عکاسی چیست؟

به این فکر کنید که چشم‌های شما در یک تصویر حرکت می‌کنند، مثل نواختن نت های یک قطعه موسیقی. هر چقدر چشمان شما – بالا و پایین ، راست و چپ حرکت کند ،عکس پویا تر و جالب تر خواهد بود. درست مانند موسیقی که تکرار یک نت واحد یا چند نت بسیارهیجان انگیز است.

وجود المان‌های بیشتر در کادر، و قرار دادن آن‌ها به روش های خاص، ریتم متفاوتی ایجاد می‌کند. این به نوبه خود می‌تواند بر درک بیننده از تصویر تاثیر بگذارد. چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ خوب، همه چیز در مورد ابراز احساسات است – که بسیار شخصی هستند، و از فردی به فردی دیگر متفاوت است.

تکنیک‌های عکاسی از مناظر شهری
این مقاله را بخوانید

انواع ریتم ها در عکاسی

بیایید نگاهی به انواع مختلفی از ریتم‌های هنرهای تجسمی و روش‌هایی که می‌توانند برای ترکیب‌بندی در عکاسی اعمال شوند، بیندازیم

یکنواخت

ریتم یکنواخت تکرار یک عنصر بصری به صورت ساده و پشت سر هم است همانند کنده های ردیف شده در عکس زیر. ریتم منظم (یکنواخت) – مانند ضربان قلب ، بارها و بارها همان فواصل را دنبال می کند. شما به راحتی می توانید با ایجاد یک شبکه یا یک سری خطوط عمودی یک ریتم منظم ایجاد کنید. چشم کاربر فوراً یک ریتم منظم را تشخیص می دهد. به یاد داشته باشید ، چشم “دوست دارد” به سمت عناصر برجسته جلب شود. بنابراین ، این خطر وجود دارد که وقتی از یک ریتم منظم در یک طرح استفاده می کنید ، می تواند یکنواخت شود.

متناوب

ریتم متناوب از تکرار یک مجموعه عناصر به صورت منظم و متناوب ایجاد می شود. در این ریتم شما می توانید بیش از یک عنصر را در یک تصویر تکرار کنید. در یک تصویر متناوب ، از الگوی ۱ ۲ ۱ ۲ ۱ ۲ استفاده می کنند. به مربع های سیاه و سفید روی صفحه شطرنج فکر کنید: این یک ریتم متناوب است. یک ریتم متناوب در واقع یک ریتم منظم و دارای پیچیدگی بیشتر است.

ریتم د رعکاسی

افزایشی و کاهشی

ریتم افزایشی کاهشی به رشد تدریجی عناصر بصری گفته می شود. نام دیگر آن ریتم تکاملی است. در ریتم افزایشی و کاهشی می توانیم با تکرار یکی از عناصر ، یک ریتم تکاملی ایجاد کنیم. مثلا یک سری دایره ها را ، یکی بالاتر از دیگری بکشیم و هر یک از آن ها را بزرگتر کنیم. آیا می بینید بزرگترین داره در قسمت پایین چطور به نظر شما نزدیکترین است؟ ما می توانیم یک ریتم مترقی را بطور ظریف یا چشمگیر تغییر دهیم ، شما می توانید به تدریج یک سایه به کوچکتر دایره اضافه کنید به طوری که کوچکترین قسمت در تاریکی باشد ، قسمت میانی در سایه جزئی و بزرگترین قسمت فقط کمی سایه دار است.

بزرگنمایی در عکاسی
این مقاله را بخوانید

به عنوان یک عکاس، شما سه روش برای جذب مخاطب دارید: تکرار الگوها و ریتم

این قابلیت را دارید تا با استفاده از اینها به تصویر و خود معنا و مفهوم دهید. از طریق تکرار ، الگوها و ریتم ، شما میتوانید احساسات خود را بیان کنید و از عناصر برای تقویت پیام خود و یا ایجاد احساسی خاص در بیننده استفاده کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی