رنگ های مکمل در عکاسی

رنگ های مکمل در عکاسی

یعضی از مواقع بهتر است از کار دست بکشیم و از ابزاری که همه در اختیار داریم یعنی چشم‌های خودمان استفاده کنیم و روش کار با رنگ های مکمل در عکاسی را یاد بگیریم. رنگ های مکمل در عکاسی چه رنگ‌هایی هستند؟ هارمونی رنگ‌ها چه تاثیری روی تصاویر ما دارند؟ تفاوت رنگ‌های افزودنی و کاهشی چیست؟ در صورتی که این موضوعات برای شما هم مثل ما سوال است با ما همراه باشید.

ما بلافاصله متوجه خواهیم شد که استفاده از یک رنگ یا تم رنگی جواب می‌دهد یا نمی‌دهد. چالش ما در اینجا این است که یاد بگیریم چه چیزی باعث رفتار رنگ به این صورت خواهد شد. در اینجا باید از بهترین دوست خودتان یعنی تئوری رنگ استفاده کنید.

در اینجا ما مبانی تئوری رنگ را پوشش خواهیم داد و روی یکی از ترکیب‌های رنگی قدرتمندی که خیلی از عکاس‌ها با آن آشنا نیستند یعنی رنگ‌های مکمل تمرکز خواهیم کرد. ما متوجه خواهیم شد که رنگ‌های مکمل دقیقا یعنی چه، چگونه می‌توان آن‌ها را پیدا کرد و کی و چطور باید از آن‌ها در تصاویر خودتان استفاده کنید.

رنگ های مکمل در زمان عکاسی

زمانی که در حال برنامه‌ریزی یک عکس هستید برای مدتی فراتر از تنظیمات فنی فکر کنید. می‌خواهید چه احساسی را منتقل کنید؟ آیا قصد دارید احساس آرامش را به مخاطب انتقال دهید؟ یا هدفی که در ذهن دارید ایجاد تنش است؟ آیا عنصر خاصی در صحنه وجود دارد که بخواهید برجسته‌تر از بقیه باشد؟

رنگ‌های تصویر به شما کمک می‌کنند این داستان‌ها را بازگو کنید.

در صورتی که از قبل برای یک پروژه عکاسی بزرگ برنامه‌ریزی می‌کنید می‌توانید با تهیه‌ی یک برد احساسات از تمام پتانسیل این ایده استفاده کنید. از یک ابزار فروشی کارت‌های نمونه‌ی رنگ تهیه کنید و ترکیب‌های رنگی مختلف را در کنار هم قرار دهید. تصاویر دیگری که از این ترکیب‌های رنگی استفاده کرده‌اند را پیدا کنید و نحوه‌ی استفاده‌ی عکاس آن‌ها از این رنگ‌ها را بررسی و یادداشت کنید.

ژست های خلاقانه برای عکس زمستانی و برفی
این مقاله را بخوانید

بنابراین در مورد روش‌های استفاده از این رنگ‌ها در عکس‌های خودتان با دیگر اعضای گروه همفکری کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که رنگ‌ها نسبی هستند. به همین دلیل است که ما توجه زیادی به این اینکه رنگ‌ها نسبت به هم باید در کجا قرار بگیرند می‌کنیم. زمان روز، تنظیمات وایت بالانس دوربین و دیگر موارد مربوط به نور تاثیر زیادی روی موفقیت ترکیب رنگی شما دارد.

در شرایطی که دقت رنگ برای ترکیب رنگ‌های مکمل شما مهم است ابتدا یک عکس تست بگیرید و بررسی کنید که چه زمانی از روز و/یا چه تنظیماتی باعث خواهد شد شما به نتایج مناسب دست یابید. نگاهی به تصاویر زیر بیاندازید تا متوجه شوید که عکاس‌های دیگر چگونه از رنگ های مکمل در عکاسی استفاده کرده‌اند.

رنگ های مکمل در عکاسیآشنایی با رنگ‌ها

احتمالا شما هم تا کنون مشاهده کرده اید که دو نفر در مورد رنگ‌ها و اینکه رنگ سفید نبود رنگ است یا ترکیب رنگ‌ها با هم بحث کنند. خب هر دو نفر درست فکر می‌کنند و یا هر دوی آن‌ها اشتباه فکر می‌کنند.

این موضوع کاملا به این بستگی دارد که آن‌ها به کدام مدل رنگی اشاره می‌کنند. زمانی که رنگ‌ها برای ساخت رنگ‌های دیگر مخلوط می‌شوند این کار به روش مختلف انجام خواهد شد:

رنگ‌های افزودنی

هنگامی که یک نفر به شما می‌گوید که رنگ سفید، ترکیب رنگ‌های مختلف است معنی حرف او رنگ‌های افزودنی است. شما این رنگ‌ها را داخل صفحه‌ی تلویزیون، کامپیوتر و گوشی موبایل مشاهده می‌کنید. مدل رنگی RGB یک مدل رنگ افزودنی است. در صورتی که با فتوشاپ آشنایی داشته باشید احتمالا این مدل رنگی را هم می‌شناسید. در این مدل سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی هستند.

مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FX
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی