حالت‌های عکاسی در دوربین نیکون

حالت‌های عکاسی در دوربین نیکون

حالت‌ های مختلف در دوربین

حالت‌های عکاسی در دوربین نیکون  به کاربران کمک می‌کند که مثلث نوردهی یعنی سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو را دقیق کنترل کنند. در صورتی که در دوربین‌ها حالتی خودکار وجود دارد که این تنظیمات را انجام می‌دهد اما بعضی حالت‌های دیگر هم هستند که به عکاسان کمک می‌کند که خودشان به صورتی دستی تنظیمات نوردهی را انجام دهند.

با گذر زمان حالت‌های عکاسی در دوربین نیکون و حالت های خودکار در دوربین های دیجیتالی شروع به نمایان شدن کرده اند و به انها افزوده می شود در حالت خودکار دوربین میزان نوری که از لنز دوربین عبور میکند را حساب کرده و پارامترهای نوردهی را براساس میزان نور انتخاب می‌کند تا تصویر نور مناسبی داشته باشد.

و هم حالا در عصر جدید از تکنولوژی دوربین های دیجیتالی مجهز به حالت های مختلف برای عکاسی هستند که شما می توانید از ان ها در محیط ها و شرایط مختلف استفاده کنید در صورتی که بیشتر دوربین های کامپکت با تمرکز بر روی حالت های خودکار طراحی و ساخته شده اند این ویژگی و حالت های متنوع در دوربین های حرفه ای به کاربران این امکان را داده تا هم به صورت خودکار هم به صورتی دستی تنظیمات را انجام دهند.

حالت های اصلی که در اکثر دوربین های دیجیتالی موجود است:

  • حالت برنامه ریزی شده (P)
  • الویت شاتر ( S یا Tv)
  • الویت دیافراگم ( A یا Av)
  • حالت دستی (M)

حالت‌های عکاسی در دوربین نیکونحالت برنامه ریزی شده یا Program

در این گزینه دوربین میزان دیافراگم و سرعت شاتر را انتخاب می‌کند. این حالت اغلب در دوربین‌های کامپکت بیشتر استفاده می‌شود تا به شما امکان عکاسی با سرعت بالا را بدهد. در این حالت دوربین تعادلی را میان دیافراگم و سرعت شاتر ایجاد می‌کند. و البته اگر دوربین را به سمت نور بگیرید، دوربین مقدار دیافراگم را بیشتر می کند و در همین لحظه سرعت شاتر را افزایش میدهد. حالا اگر دوربین را به سمت جایی تاریک بگیرید، میزان دیافراگم را کاهش می‌دهد تا بتواند سرعت شاتر را بالا نگه دارد.

انتقال فوکوس در عکاسی چیست؟
این مقاله را بخوانید

دوربین زمانی مقدار سرعت شاتر را کاهش می دهد  که نور به اندازه کافی نباشد و میزان دیافراگم در کمترین حالت خود باشد، تا جایی که به نور مناسب برسد.

بهره گیری از این حالت کنترل زیادی را در میزان نوردهی در اختیارتان قرار نمی‌دهد. ولی شما می‌توانید در آن تغییر ایجاد کنید. برای مثال در دوربین‌های نیکون اگر دیال پشت دوربین را به سمت چپ بچرخانید، دوربین سرعت شاتر را افزایش و دیافراگم را کاهش می‌دهد.

حالت اویت شاتر یا Shutter Priority

در این حالت شما قابلیت این را داید تا به صورت دستی، سرعت شاتر دوربین عکاسی خود را انتخاب کنید و با توجه به تنظیمات شما و نور عبوری از لنز، دوربین به صورت خودکار میزان دیافراگم را انتخاب می‌کند. این حالت در دوربین بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که می‌خواهیم یک سوژه متحرک را در عکس فریز کنیم یا برعکس بخواهیم حرکت سوژه را ثبت کنیم.

اگر نور کافی نباشد؛ دوربین میزان دیافراگم را به حداقل ترین حد ممکن (وابسته به لنز دوربین) می‌رساند و به این ترتیب نور بیشتری اجازه عبور از لنز را دارد.

پس باید به یاد داشته باشید که در این حالت دوربین میزان دیافراگم را تعیین می‌کند و برهمین اساس عمق میدان دید عکس نیز توسط دوربین تعیین می‌شود. پس در حالت الویت شاتر، سرعت شاتر همان چیزی که شما انتخاب می‌کنید باقی می‌ماند و مقدار دیافراگم به صورت خودکار کم و زیاد می‌شود.

حالت الویت دیافراگم یا (Aperture Priority)

در این بخش شما مقدار دیافراگم را به صورت دستی انتخاب می‌کنید و دوربین به صورت اتوماتیک میزان شاتر مناسب را تعیین می‌کند تا عکس میزان نوردهی مناسب و بهتری داشته باشد. با توجه به اینکه در این حالت کنترل دیافراگم بر عهده خود شماست و می‌توانید آن را کم و زیاد کنید، می‌توانید تصویری با عمق میدان دلخواه خود ایجاد کنید.

بزرگنمایی در عکاسی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی