تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره

تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره

تنظیم دوربین تان قبل از شروع کردن عکاسی می تواند در وقت و تلاش شما صرف جویی کرده و شاید حتی از تنظیمات اشتباه دوربین پیشگیری کند. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره را مرور کنیم.

لیست تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره

  • فرمت فایل: RAW
  • حالت نوردهی: اولویت دیافراگم
  • دیافراگم: f/8
  • ایزو: ۲۰۰
  • سرعت شاتر: تنظیم شده توسط دوربین

تنظیماتی که شما برای عکاسی دوربین در دست از مناظر استفاده می کنید، با تنظیماتی که زمان استفاده از یک سه پایه به کار می برید، کاملا متفاوت است. نکته ساسی که باید به ان دقت کنید افت سرعت شاتر به مقدار بسیار کم است، زیرا این مورد احتمال ثبت لرزش دوربین عکاسی را در تصویر (تار شدن) را افزایش می دهد.

سرعت شاتر

اگرچه سرعت شاتر موضوع مهمی است، با این حال بهتر است دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم تنظیم کنید، زیرا در بیشتر مناظر هدف شارپ نگه داشتن کل منظره است.

اگر به صورت دوربین در دست عکس می گیرید، باید یک دیافراگم مانند f/8 یا f/11 انتخاب کنید، که هم عمق میدان مناسب برای واضح و شارپ نگه داشتن منظره از جلو تا عقب به دست آورید و در عین حال این قابلیت را داشته باشید تا یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع برای عکاسی بدون سه پایه داشته باشید (در سرعت شاتر های پایین یا آهسته احتمال ثبت لرزش دوربین و تار شدن عکس بالا می رود).

شما می توانید ISO را برای فعال کردن سرعت شاترهای سریعتر افزایش دهید، اما در مورد عکاسی منظره، که در آن جزئیات همه چیز است، بهتر است ISO را تا جایی که می شود  پایین نگه دارید تا کیفیت تصویر را به حداکثر برسانید و از نویز ناخواسته یا color banding (زمانی که بیت کافی برای نمایش وجود ندارد و در نواحی بزرگ با تن ملایم، مانند آسمان، اتفاق می افتاد. آن را در جستجوگر عکس گوگل مشاهده نمایید.) جلوگیری کنید.

اشتباهات عکاسان در سفر
این مقاله را بخوانید

تنظیمات ایزو

تنظیم ISO بر روی ۲۰۰ شما به شما این امکان را خواهد داد تا در بیشتر شرایط نور روز به صورت دوربین عکاسی  در دست عکاسی کنید. اگر لنز شما ویژگی کاهش دهنده لرزش یا لرزشگیر (VR) دارد، بهتر است این ویژگی را نیز هنگام عکاسی دستی فعال کنید.

برای اکثر عکاسی های بدون سه پایه از مناظر شما می توانید مُد فوکوس را بر روی single-servo یا AF-S قرار داده و ناحیه فوکوس را بر روی تک نقطه (single-point) تنظیم کنید، چراکه سوژه شما متحرک نیست. drive mode دوربین را نیز بر روی تک عکس (single shot) قرار دهید.

و در نتیجه ، با انتخاب تراز سفیدی پیش فرض نور روز (daylight) به جای تراز سفیدی خودکار، شما رنگ های سازگار بیشتری به دست خواهید آورد.

تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره

تنظیمات لازم برای عکاسی از منظره

اهمیتی ندارد که چقدر دوربین عکاسی خود را از قبل آماده کرده اید، نور مناظر را هیچگاه نمی توان پیش بینی کرد، پس ممکن است لازم باشد تنظیمات نوردهی را تغییر دهید.

در حالت اولویت دیافراگم شما می توانید این کار را با فشار دادن دکمه جبران نوردهی، و با استفاده از دکمه چرخان عقب برای افزایش یا کاهش نوردهی (به عبارت دیگر، برای روشن کردن یا تیره کردن تصاویرتان) انجام دهید.

دیافراگم

در حالت اولویت دیافراگم، دیافراگم (در این مورد f/8 یا ۱۱) بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما سرعت شاتر تغییر خواهد کرد، افزایش می یابد تا نور کمتری را پذیرفته و بنابراین نوردهی را کاهش دهد، یا کاهش می یابد تا نور بیشتری را بپذیرد و نوردهی را بیشتر کند.

بررسی نورهای ثابت با نور استودیویی
این مقاله را بخوانید

وقتی مسئله واضح و شارپ نگه داشتن کل منظره مطرح باشد، شما باید نقطه AF را به قسمتی از منظره منتقل کنید که در حدود یک سوم از راه بین نزدیک ترین و دورترین سوژه ای که می خواهید شارپ کنید باشد.

یک عکس آزمایشی بگیرید و میزان واضح و شارپ بودن را با زوم کردن عکس بر روی LCD بررسی کنید. اگر سوژه ها در فاصله دور شارپ نیستند، ممکن است به عمق میدان بیشتری از آنچه که در f/8 موجود است، نیاز داشته باشید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی