تاثیر فاصله کانونی های مختلف در عکاسی

تاثیر فاصله کانونی های مختلف در عکاسی

تاثیر فاصله کانونی های مختلف در عکاسی

فاصله کانونی مشخص شده برای یک لنز، یک اندازه گیری نوری است، و نه فیزیکی. این واحد فاصله‌ی بین سنسور ( یا فیلم ) در داخل دوربین عکاسی شما و نقطه‌ای که پرتوی نور پس از ورود به لنز همگرا می‌شود را توصیف می‌کند؛ در واقع فاصله‌ی بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور دوربین به واحد میلی متر است، در حالتی که فوکوس بر روی بی نهایت تنظیم شده باشد.در ادامه قصد داریم درباره ی تاثیر فاصله کانونی های مختلف در عکاسی صحبت کنیم

فاصله کانونی دو عامل مهم را تأیید می‌کند، یکی زاویه دید دوربین عکاسی شما ( که چقدر از یک صحنه در قاب تصویر ثبت خواهد شد ) و دیگری میزان بزرگنمایی تصویر. اگر می‌خواهید از یک منظره‌ی باز عکس بگیرید طوری که تمام عناصر در روبرویتان معلوم باشند، یا در تلاش هستید که یک بازیکن را در زمین فوتبال جدا کرده و تصویری بسته از آن ثبت کنید، این مسئله تفاوت بزرگی را ایجاد می‌کند.

در نتیجه ، فاصله کانونی به شیوه ی چشمگیری چشم انداز عکس‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سعی کنید با یک لنز ۱۷ میلی متری یک تصویر پرتره بگیرید، در این حالت چهره تحریف بسیاری دارد، اما تمام منظره‌ی اطراف ثبت می‌شود. حالا همین کار را با یک لنز ۲۰۰ میلی متری انجام دهید، این باعث می‌شود چهره‌ی سوژه بسیار فشرده باشد و در عین حال، اشیاء کمتری از اطراف سوژه در قاب تصویر ثبت شوند، همچنین سوژه بیشتر از حالت قبلی از پس زمینه جدا خواهد شد.

آموزش عکاسی از محصولات برای سایت
این مقاله را بخوانید

فاصله کانونی مؤثر چیست؟

شما این عبارت یا عبارت «فاصله کانونی معادل ۳۵ میلیمتر» را در مشخصات لنزها خواهید دید. معنی مفهوم این، معیاری استاندارد برای مقایسه ترکیبات مختلف لنز و دوربین عکاسی است و با ضرب کردن فاصله کانونی لنز و ضریب برش (crop factor) سنسور دوربین عکاسی محاسبه می شود.

به طور مثال، سنسور میکرو چهار سوم (MFT) که در دوربین المپوس پن به کار رفته است، تقریباً نصف سنسور فول فریم است. در نتیجه هنگامی که با این دوربین عکاسی می کنید، اشیا در کادر تصویر دو برابر بزرگتر به نظر می رسند.

برای دستیابی به همین مقدار بزرگنمایی در دوربین عکاسی فول فریم ۳۵ میلیمتری، نیاز است از لنزی با دو برابر فاصله کانونی استفاده کنید.

حسگرهای اندازه APS-C که در اغلب دوربین های DSLR به کار رفته است، اندکی بزرگ تر از میکرو ۴/۳ است، اما همچنان از حسگر فول فریم کوچک تر است. دوربین های DSLR کانن ضریب برش ۱٫۶ و دوربین های نیکون ضریب برش ۱٫۵ دارند.

پس لنز ۳۰۰-۷۵ هنگامی وقتی بر روی دوربین Canon Eos 650 D سوار می شود، تبدیل به ۴۸۰-۱۲۰ می شود؟

از نظر فاصله کانونی مؤثر (effective focal length) بله. اما لنز ۳۰-۷۵ همچنان لنز ۳۰۰-۷۵ است، چه بر روی دوربین فول فریم سوار شود و چه دوربینی با حسگر کوچک تر.

لنز دیجیتال چیست؟

لنزهایی هستند که برای کار بر روی دوربین ها با سنسور کراپ طراحی شده‌اند. همچنین لازم است جهت دستیابی به فاصله کانونی مؤثر. مقدار فاصله کانونی آنها را در ضریب برش ضرب کنید. این لنزها معمولاً کوچک تر و وایدتر از لنزهای فول فریم ۳۵ میلیمتری هستند.

عکاسی زیر آب
این مقاله را بخوانید

پس لنز ۲۰-۱۰ میلیمتری دیجیتال، فاصله کانونی مؤثر حدود ۳۵-۱۶ میلیمتر ایجاد می کند (۲۰-۱۰ ضرب در ۱٫۶ یا ۱٫۵، بسته به نوع دوربین). لنزهای دیجیتال با بدنه های فول فریم سازگار نیستند، به این دلیل که نمی توانند تصویری به اندازه کافی بزرگ ایجاد کنند تا حسگر بزرگ تر را پر کنند.

درک فاصله کانونی: زاویه باز (واید) در مقابل تله فوتو
فاصله های کانونی زاویه باز (واید) و لنزهای تله فوتو هر یک ظاهر و احساس متفاوتی به عکس شما می دهند. در ادامه به این حالات ایجاد شده اشاره خواهیم کرد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی