انواع عکاسی پانوراما

انواع عکاسی پانوراما

انواع عکاسی پانوراما

وقتی حرف از انواع عکاسی پانوراما می شود همه سریع یک عکس واید عمودی و یا افقی را تصور میکنند اما به نظر من همیشه اینطور نیست و اگر با چسباندن چند عکس به هم قصد این را داشته باشیم تا نتیجه یک عکس مربعی با رزولوشن بسیار بالا را ببینیم این عکس ما هنوز هم یک عکس پانوراما باقی خواهد ماند.

۱) پانورامای واید (عریض)

هر عکسی که شبیه به یک عکس واید باشد و کمتر از ۱۸۰ درجه از منظره ی مقابل را نیز پوشش دهد را میتوان یک پانورامای واید خواند. اغلب این نوع تصویر میتواند دقیقا شبیه به یک عکس واقعی باشد اما از چند عکس تشکیل شده باشد و به همین دلیل رزولوشن بیشتری داشته باشد.

۲) پانورامای ۱۸۰ درجه

عکس های پانورامایی که ۱۸۰ درجه از دید مقابل را پوشش بدهند در این دسته بندی قرار خواهند گرفت. این پانوراما ها بسیار گسترده هستند و یک محدوده بسیار وسیع را شامل میشوند.

۳) پانورامای ۳۶۰ درجه

عکس های پانورامایی که ۳۶۰ درجه از منظره را پوشش بدهند این عکس ها به شدت واید هستند و تمام صحنه را در یک عکس ثبت میکنند.

انواع عکاسی پانوراما۴) پانورامای کروی

این گونه از پانوراما همان پانورامای ۳۶۰ درجه است که با تکنیک های گوناگونی از ویرایش های متفاوت و با کمک نرم افزارهای ویرایش عکس، به عکس های کروی ( در اصطلاح عکس های سیاه ای ) تبدیل می شوند.همه ی عکس های پانوراما میتواند در یک یا الی چند ردیف (ثبت چند عکس با فاصله کانونی بالا برای افزایش رزولوشن) گرفته شوند.

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در عکاسی
این مقاله را بخوانید

تاریخچه عکاسی پانوراما

این روش که با نام عکاسی واید فرمت نیز شناخته میشود و یکی از اصلی ترین تکنیک های عکاسی است چند تصویر را بهم وصل می کند تا یک عکس واید به وجود بیاید. واژه پانوراما ریشه در فرهنگ یونان دارد که به معنای (تمام منظره دید) می باشد. برای اولین بار نقاش هایی که قصد داشتند تمام منظره پیش روی خود را با قلم خود در کاغذ بکشند باعث شد تا این تکنیک ابداع شود.

تقریبا میتوان گفت اولین تصاویر پانوراما از طریق به هم چسباندن عکس های آنالوگ خلق شدند اما از آن جایی که تراز کردن دقیق این عکس ها توسط دست بسیار دشوار بود بنابراین اخرین و نهایی ترین عکس از کیفیت لازم برخوردار نبود. پس از اتقلاب صنعتی و اختراع رایانه های شخصی و گسترده شدن دوربین های دیجیتال و نرم افزار های عکاسی، به هم چسباندن این گونه عکس ها توسط این دسته از نرم افزارهای عکاسی کار را خیلی آسان کارکرده است.

شما با استفاده از تکنیک های مناسب در زمینه ی عکاسی میتوانید تصویر های پانورامای نسبتا بی نظیری را با رزولوشن بسیار بالا ثبت کنید. برخی عکاسان دنیا هر روز صدها تصاویر را ویرایش میکنند و عکس ها را به هم می چسبانند تا تصاویر های پانوراما با رزولوشن بالایی (گیگاپیکسل) خلق کنند. در حال حاضر این تکنیک در میان مردم و عکاسان زبردست دنیا بسیار محبوب است و علاوه بر عکاس های طبیعت، عکاس های هنر معماری و شهری نیز به آن علاقه مند هستند.

تکنیک های مهم عکاسی پانوراما

بخشی که میخواهید عکسی را آن ثبت کنید مشخص کنید و سپس اولین نکته ای که بایددر نظر داشته باشید این است که قصد دارید از چه چیزی عکاسی کنید. بهترین گزینه برای عکاسی پانوراما ،عکاسی از بالا به پایین است.

دلیل فوکوس نکردن دوربین عکاسی
این مقاله را بخوانید

اگر در حین عکاسی با سه پایه عکاسی می کنید سه پایه را روی یک سطح محکم قرار دهید و آن را تراز کنید. مطمئن شوید که میتوانید بدون هیچ تغییری زاویه دوربین عکاسی را به درستی از راست به چپ حرکت بدهید. اما اگر از سه پایه استفاده نمی کنید باید از منظره یاب دوربین کمک بگیرید. نقاط شروع و پیان را مشخص کرده و آن ها را به خاطر بسپارید

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی