الگوهای اصلی نورپردازی پرتره

الگوهای اصلی نورپردازی پرتره

الگوهای اصلی نورپردازی پرتره

نورپردازی پرتره چه الگوهای اصلی دارد؟ بهترین الگوی نورپردازی برای هر نوعی از عکاسی پرتره مناسب می باشد؟ اهمیت زاویه نور در چیست؟ الگوهای اصلی نورپردازی پرتره و اهداف هر کدام از آنها را، در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

در نورپردازی پرتره مهترین مسئله پنج موقعیت اصلی نور و درک دلیل استفاده از هر کدام از این الگوهای نورپردازی اصلی است. یادآوری میکنم که شما می توانید هر کدام از الگوهای نورپردازی پرتره را بوسیله نور طبیعی یا در استودیو بوجود آورید.

الگوهای اصلی نورپردازی پرتره

تصمیم دارم برای لحظاتی از جزئیات فراتر برویم؛ اما اکنون، از شما می‌خواهم که به یک موضوع فکر کنید: سایه = درام. در سمت چپ اسلاید بالا، هیچ سایه‌ای موجود نیست و با حرکت به ‌سمت راست، سایه، به‌طور پیش‌رونده‌ای بیشتر می شود. وقتی می‌خواهیم عکسی یکنواخت و کمال‌گرایانه بگیریم، باید از الگوی سمت چپ اسلاید بالا استفاده شود. و زمانی که می‌خواهیم پرتره‌ای دراماتیک و احساسی بگیریم، باید از سمت راست اسلاید استفاده شود.

حالا می‌خواهیم اولین الگوی نورپردازی پرتره را توضیح دهیم:

۱- نورپردازی یکنواخت

اگر نور را دقیقاً از زاویه‌ی دوربین به سوژه بتابانید، الگوی نورپردازی تخت بوجود می آید. هدف از این نوع نورپردازی، ایجاد کمترین سایه و پرکردن جزئیات پوست برای بوجود آمدن تصویری نرم و بی‌نقص از آن است. در واقع از بین تمام الگوهای نورپردازی پرتره، الگوی یکنواخت کمال‌گرایانه‌تر است؛ زیرا خط‌ها و نقص‌ها را پر میکند. از این الگوی نورپردازی در کار مد و زیبایی کاربرد دارد.

۲- نورپردازی پروانه‌ای

این الگوی نورپردازی و نورپردازی یکنواخت مشابه هستند؛ یعنی منبع نور مستقیماً درمقابل سوژه قرار گرفته و با لنز هم‌ زوایه میشود. تفاوت این دو الگوی نورپردازی فقط این است که در نورپردازی پروانه‌ای، ارتفاع منبع نور کمی بیشتر است. نشانه ی این نورپردازی ایجاد کمی سایه در زیر برجستگی‌های صورت، به‌ویژه سایه‌ای پروانه‌ای در زیر بینی است. نکته‌ی جالب اینکه این الگوی نورپردازی پرتره به پارامونت (Paramount) معروف بوده و این کلمه برگرفته از استودیو فیلم‌سازی پارامونت؛ که از این تکنیک نورپردازی در عکاسی از نخبه‌هایشان استفاده کرده است.

میکروفن رود(میکروفن RODE)
این مقاله را بخوانید

 

                            الگوهای اصلی نورپردازی پرتره                               

 

۳- نورپردازی حلقوی

در این الگوی نورپردازی پرتره، زاویه‌ی منبع نور را ۲۵ تا۵۰ درجه به چهره‌ی سوژه جا‌به‌جا می شود. از این زوایه کمی سایه‌ی جهت‌دار روی سوژه می‌افتد. به‌خاطر داشته باشید با اضافه‌شدن سایه به سوژه، می‌‏توان از طریق تنظیم شدت نور زمینه، شدت سایه را تنظیم کرد. در اسلایدی که در ابتدای مطلب دیدید، نور زمینه بسیار کم است؛ بنابراین، سایه‌ها بسیار پررنگ می باشند. با این حال در عکس‌های زیر، هریک از عناوین الگوهای نورپردازی نور زمینه‌ی ملایم داشتند؛ در نتیجه، سایه و درام کمتر می شود.

۴- نورپردازی رامبراند

در الگوی نورپردازی رامبراند (Rembrandt)، نور از بالا و با زوایه بیشتری به چهره‌ی سوژه تابانیده می شود؛ و فقط نور مثلثی‌شکل روی گونه و چشم در یک سمت صورت سوژه می بینیم. نام این الگوی نورپردازی پرتره‌ی دارای جذابیت بصری، از نقاشی به‌نام رامبراند گرفته شده است که خیلی وقت‌ها از آن برای نقاشی‌های پرتره‌اش استفاده می شود.

۵- نورپردازی اسپلیت

زمانی‌که منبع نور با زاویه۹۰ درجه به لنز دوربین و کاملاً نیم‌رخ روی صورت سوژه تابیده شود، الگوی نورپردازی اسپلیت (split) ایجاد می شود. ویژگی این الگو آن است که نصف صورت سوژه در نور و نصف دیگر صورت در سایه می بینیم. زمانی از این الگوی نورپردازی پرتره استفاده می کنند که تصمیم دارند سایه‌های سنگین یا مفاهیمی از نوع «سایه در مقابل نور» ایجاد نمایند.

فیلتر ان دی ND
این مقاله را بخوانید

در پایان « الگوهای اصلی نورپردازی پرتره » ، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی دوربین‌های DSLR ، دوربین های بدون آینه و تجهیزات عکاسی و فلاش نیکون و دیگر محصولات نیکون نیاز دارید را در بخش محصولات نمایندگی نیکون بیابید. همچنین شما می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت نمایندگی نیکون با کارشناسان فروش تماس گرفته و هرگونه سوال در مورد خرید و یا قیمت محصولات و همچنین ضمانت و خدمات پس از فروش نیکون را، جویا شوید. این آگاهی شما را در خرید مطمئن و ارزان یاری خواهد داد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی