آموزش عکاسی در طبیعت

آموزش عکاسی در طبیعت

آموزش عکاسی در طبیعت و منظره بسیار هیجان‌انگیز است و ممکن است فقط یک اشتباه در تنظیمات عکس‌برداری، منجر به خراب شدن و از بین رفتن عکس می‌شود. چرا که شاید آن لحظه‌‌ی مورد نظرتان مثل پرش یک ماهی از رودخانه یا سقوط کاج از درخت دیگر تکرار نشود. سال‌ها زمان لازم است تا برای عکاسی از طبیعت و منظره، تمام تنظیمات را یاد بگیرید و این کار تنها با تمرین و به کار‌گیری نکات کلیدی است.

ولی بی تردید برای عکاسی از طبیعت و منظره ، نکات کوچکی هم هستند که با رعایت آن‌ها، کار شما بسیار آسان می‌شود و حتی ممکن است نیازی به سال‌ها تمرین نداشته باشید. همه‌ی تنظیمات دوبین‌های DSLR  برای عکاسی از طبیعت استفاده نمی‌شوند.

حالت نوردهی:

معمولا بعضی وقت ها ، اولویت دیافراگم (در بیشتر دوربین ها) برای عکاسی از طبیعت مناسب خواهد بود. این جایی است که شما دیافراگم را تنظیم کرده و دوربین را برای قرار گرفتن در معرض صحیح بکار می برید. باز هم در این صورت عکاسی از طبیعت به شما فرصت های عالی برای آزمایش تنظیمات مختلف می دهد.

اغلب زمان زیادی وجود دارد، پی بدین ترتیب پیش بروید و حالت دستی را بررسی کنید. با تنظیمات خودتان و بررسی آنچه که با آن روبرو هستید، سعی کنید در معرض نور قرار گیرید. پس از کمی تمرین، طبیعت دوم به وجود می آید.

دیافراگم:

برای عکاسی در فضای باز، اغلب میخواهید یک عمق میدان بزرگ داشته باشید تا همه چیز را در تصویر متمرکز کنید. برای انجام این کار، دیافراگم را به تعداد زیادی از جمله f / 13، f / 16 یا حتی f / 22 تنظیم کنید. این را نیز حتما رد نظر بگیرید که دیافراگم می تواند یک مسئله برای کوچکترین دیافراگم لنز باشد.

لنز کنترل پرسپکتیو
این مقاله را بخوانید

نحوه‌ی تنظیم حالت نیمه‌دستی برایDSLR نیکون :

آموزش عکاسی در طبیعت

آموزش عکاسی در طبیعت

معمولا بیشتر عکاسان تازه‌کار، برای عکس‌برداری از طبیعت، تمایل دارند که حالت‌های اولویت دیافراگم و شاتر به صورت خودکار تنظیم شود. ولی این‌گونه، دیگر هیچ کنترلی روی نتیجه‌ی عکس‌برداری ندارند. پس به عنوان یک عکاس تازه‌کار، بهتر است برای عکاسی از سفر دلپذیرتان، از حالت‌های نیمه دستی یا نیمه اتوماتیک استفاده کنید.

استفاده از حالت‌های اولویت نیمه دستی به سادگی به شما نتایج فوق‌العاده‌ای در تصویر نهایی می‌دهند. در دوربین‌های عکاسی دیجیتالی پیشرفته مثل DSLR، حالت اولویت دیافراگم با Av  یا A، و حالت اولویت شاتر با Tv‌یا S نشان‌ داده می‌شود. با تنظیم حالت اولویت دیافراگم روی حالت نیمه‌دستی شما بر اساس نور محیط مقدار دیافراگم خود را تنظیم و دوربین به صورت خود‌به خود سرعت شاتر با تنظیمات خودکار ISO  برای سوژه تنظیم می‌کند. و دیگر نیازی نیست دررابطه با تنظیمات درست دوربین خود، حین عکس‌برداری از طبیعت، نگران باشید.

در شرایطی که نور فضا کم بود، می‌توانید حالت اولویت شاتر Tv/S  را روی حالت نیمه‌ خودکار قرار دهید تا سرعت شاتر را خودتان تنظیم کرده و براساس نور محیط، خود دوربین مقدار دهانه‌ی دیافراگم را به صورت خودکار انتخاب کند. این به شما اجازه می‌دهد تا سرعت سوژه‌ی مورد نظر در طبیعت، مثلاً حرکت یک حیوان یا پرنده را ساکن و بدون سایه، تنظیم کنید یا آن‌را تار ثبت کنید. در همین حین،‌ دوربین دهانه‌ی دیافراگم را با تنظیمات خودکار ISO تنظیم می‌کند.

 تنظیمات خودکار ISO  

اگر از تنظیمات auto ISO استفاده کنید، به سادگی بسیاری از مشکلات عکس‌برداری از محیط سفر و طبیعت را حل کرده‌اید. معمولا شما به سرعت شاتر زیادی احتیاج دارید تا مثلاً حرکات یک حیوان در پارک جنگلی را بی سایه و ساکن ثبت کنید و عکس‌ها تار نیفتند. همچنین سرعت شاتر بالاتر، مستلزم ISO  بالاتر است. استفاده از مقادیر بالای ISO ، به ویژه در دوربین‌های حاوی کراپ سنسور ( مثل ۷۷D ، ۷DMarkII ، D7200 و غیره) نویز بالایی روی تصویر ایجاد می‌کند و در آخر، عکسی خراب و بی‌کیفیت، ثبت می‌کند.

حالت تکرار در عکاسی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی