استفاده از نسبت طلائی و قانون یک سوم برای ثبت عکس‌های بهتر

استفاده از نسبت طلایی و قانون یک سوم برای ثبت عکس‌های بهتر

ممکن است شما هم عبارات قانون طلائی و یک سوم را زمان صحبت در مورد قوانین ترکیب‌بندی شنیده باشید. امروز می خواهیم بدانیم که استفاده از نسبت طلائی و قانون یک سوم برای ثبت عکس‌های بهتر چگونه انجام می شود. هر دو در هدایت چشم مخاطب در سطح عکس تاثیر گذار هستند. با مطالعه ی بیشتر درباره ی این دو مورد و بررسی انها شما این امکان را دارید تا راحت ‌تر بتوانید از بین این دو یک مورد را انتخاب کنید.

نسبت طلائی چیست؟

نسبت طلائی یک قانون ترکیب ‌بندی است که تحت عنوان مارپیچ فیبوناچی هم شناخته می‌شود. نسبت طلائی بخشی از همه ی عناصر طبیعی است و می‌توان آن را به عنوان یک فرمول ریاضی هم نوشت: a/b = (a+b)/a = 1.61803398875. به شکل خلاصه نسبت طلائی برابر با ۱:۱٫۶۱۸ است.

مثل بسیاری از شیوه های ترکیب ‌بندی دیگر، نقاش‌های کلاسیک نخستین افرادی بودند که از این تکنیک برای ترکیب‌بندی نقاشی‌های خود استفاده کردند.

نکته ی جالب در مورد نسبت طلائی ایجاست که می‌توانید به ۸ شکل مختلف از آن استفاده کنید. در چیدمان عمودی (پرتره) شما امکان استفاده از این نسبت به ۴ روش مختلف و در چیدمان افقی(منظره) هم می‌توانید به ۴ روش دیگر از این تکنیک ترکیب‌بندی استفاده کنید.

قانون یک سوم چیست؟

یکی دیگر از قوانین ترکیب بندی که به ان اشاره کردیم قانون یک سوم است. دوربین‌های عکاسی و بعضی اوقات نرم‌افزارهای ادیت عکس به ما کمک می‌کنند که از این قانون به درستی استفاده کنیم. متعدد ترین روش نمایش آن به صورت بصری با یک الگوی شبکه بر روی تصویر است که شامل تقسیم تصویر با استفاده از ۲ خط افقی و ۲ خط عمودی است. این قانون بسیار محبوب و بسیار مهم است.

Firmware چیست؟
این مقاله را بخوانید

بسیاری از عکاسان از این نوع ترکیب برای ساختن عکس خلاق استفاده می کنند.

استفاده از نسبت طلایی و قانون یک سوم برای ثبت عکس‌های بهتر

هنگام استفاده از قانون یک سوم برای عناصر و یا اشیاء آن‌ها را روی یکی از نقاط تلاقی این خطوط قرار دهید. با قرار دادن سوژه روی این نقاط، تصویر ما از لحاظ زیبایی‌شناختی، چشم‌ نوازتر خواهد بود و تاثیر بصری آن از قرار دادن سوژه در مرکز تصویر بیشتر است.

عکاسی منظره

در عکاسی منظره هم لازم نیست خط افق را دقیقا در مرکز تصویر قرار دهید و می‌توانید آن را روی خط ۱/۳ یا ۲/۳ تصویر قرار دهید. قانون یک سوم برای شکستن زوایای تخت و مرسوم کاربرد دارد. برای مثال در شرایطی که از یک صحنه آبی عکاسی می‌کنید، می‌توانید ۱/۳ تصویر را آب و ۲/۳ دیگر آن را آسمان قرار دهید یا برعکس. این موضوع تا حدود زیادی به اینکه جذابیت تصویر در چه قسمتی قرار دارد بستگی دارد.

کدام قانون ترکیب‌بندی بهتر است؟

وقتی که بحث در مورد قانون طلائی و یک سوم است، تصمیم‌گیری تا حدود زیادی به سوژه و صحنه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید بستگی دارد.

استفاده از قانون یک سوم برای افزایش جذابیت یک صحنه‌ی مینیمال

اگر بخواهیم به عنوان یک قانون کلی در نظر بگیریم، قانون یک سوم بیشتر برای صحنه‌های مینیمالیستی کاربرد دارد. این صحنه‌ها از لحاظ عمق و چیدمان آنچنان در هم ریختگی ندارند؛ همچنین سوژه‌های زیادی هم در میان ‌زمینه و پس زمینه تصویر وجود ندارد.

هنگامی که نقطه کانونی شما روی یک سوژه‌ی خاص تاکید دارد، بهتر است آن را روی یکی از نقاط تلاقی خطوط جدول قرار دهید. عکس‌های پرتره ساده و تصاویری که داخل آن‌ها فقط یک سوژه قرار دارد، در این دسته‌‎ بندی قرار می‌گیرند.

نحوه عکاسی با نوردهی طولانی در روز
این مقاله را بخوانید

استفاده از نسبت طلائی برای تاکید روی حرکت

با استفاده از مفهوم نسبت طلائی، چشم مخاطب روی خط حرکت می‌کند و در انتهای مارپیچ متوقف خواهد شد. از این قانون ترکیب‌‌ بندی بیشتر برای عکس‌های مسافرتی استفاده خواهد شد که عناصر خیلی بیشتری ممکن است داخل صحنه وجود داشته باشد. این عنصرها ممکن است  انسان، ساختمان یا سوژه‌ها و عناصر دیگر باشند.

از قانون طلائی اغلب برای افزودن و یا تاکید روی حرکت در یک صحنه استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این قانون برای ایجاد احساس پویایی در تصاویر خودتان استفاده کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی