آموزش عکاسی ماکرو

آموزش عکاسی ماکرو

آموزش عکاسی ماکرو با دوربین

به عکس برداری از اشیاء ریز در فاصله نزدیک را ماکروگرافی یا عکاسی ماکرو می گویند.در آموزش عکاسی ماکرو در یک تعریف راحت می توان گفت که عکاسی ماکرو به عکس برداری از اجسام کوچک در نمای نزدیک گفته می شود، به شکلی که از ان چیزی که هستند بزرگ تر دیده شوند.و در هر مواردی و هر چیزی از حشرات، گل ها و گیاهان گرفته تا چشم انسان می تواند سوژه یک عکس ماکرو باشد. اغلب وقت ها به عکاسی ماکرو، عکاسی میکرو هم بعضی از افراد می گویند. این دو سبک های عکاسی شباهت هایی با هم دارند، اما همانند و یکسان نیستند

نکات و ترفندهایی برای عکاسی ماکرو

فوکوس کردن دستی در عکاسی ماکرو 

هر زمانی که از حشرات عکس برداری می کنید سعی کنید به صورت دستی فوکوس کنید. با مرور زمان شما متوجه این نیز می شوید که در زمان حرکت کردن حشرات خاموش کردن فوکوس اتوماتیک ( lens AF ) کار را بسیار راحت تر می کند. البته اگر این تنظیماتی خاموش نباشد، دوربین عکاسی شما همواره در حال فوکوس کردن مجدد و تنظیم شدن است که باعث می شود هرگز عکس واضحی از حشره نداشته باشید.

لنز مناسب برای عکاسی ماکرو

گزینه های زیادی برای یک لنز مناسب در عکاسی ماکرو وجود دارد. و همینطور می توانید با استفاده همزمان از اکستنشن تیوبها به همراه یک لنز معمولی، به درشت نمایی صحیحی برسید. یا حتی بهتر از آن با برعکس قرار دادن یک لنز نرمال در ترکیب با اکستنشن تیوب حتی این میزان درشت نمایی بیشتر نیز میتواند به شود.

آموزش عکاسی در طبیعت
این مقاله را بخوانید

البته مناسب ترین و ساده ترین گزینه برای یکفرد مبتدی در عکاسی ماکرو استفاده از لنزهای مخصوص ماکرو است. محبوب ترین این لنزهای ماکرو موجود در بازار، فاصله کانونی در بازه ی ۹۰ الی ۱۰۵ میلی متری و با بزرگنمایی ۱:۱ ( یک به یک ) دارند. که اغلب مدل هایی با فاصله ی کانونی کوتاه تر مانند ۵۰ الی ۶۰ میلیمتری هم وجود دارد ولی فاصله ی کانونی کاری کوتاه تر آن موجب می شود که برای ذخیره ی عکس به سوژه باید بسیار نزدیک شد که در این حالت ریسک فراری دادن آن وجود خواهد داشت.
بزرگنمایی ۱:۱ به این معناست که اگر به اندازه ی کافی نزدیک سوژه قرار بگیرید، اندازه ی سوژه روی سنسور به بزرگی آن در دنیای واقعی است. زیرا هرچه سنسور فول فریمی با سایزهای ۳۶ در ۲۴ میلیمتر دارید، به شما این قابلیت را میدهد که برای عکاسی از یک حشره ۳۶ میلیمتری هم فضای کافی در عکس خود داشته باشید.

رینگ معکوس

رینگ معکوس یکی از کم قیمت ترین و کاربردی ترین روش ها برای عکاسی ماکرو استفاده از ان است ؛ که قطعه ای فلزی است که بین بدنه دوربین عکاسی شما و لنز بسته می شود. این قطعه برخلاف اکستنشن تیوب موجب اتصال سروته لنز به بدنه ی دوربین می شود؛ و در این شرایط امکان بزرگنمایی به وجود می آید.

آموزش عکاسی ماکروتنظیمات دیافراگم در عکاسی ماکرو

خرید لنزهای ماکرو  با دیافراگم کم (۲٫۸) حتما به این معنا نیست که همه ی عکس ها باید با این عدد دیافراگم ثبت شوند. در ماکروگرافی ارتفاع میدان وضوح عکس بسیار کم می شود و برای افزایش این دامنه ی وضوح پیشنهاد استفاده از دیافراگم های بسته تر مانند ۱۱-۱۶ نیز طراحی می شود ؛ که این رنج دیافراگم را در بیشتر لنزها می توان بدست آورد. و تفاوت حاصله، بیشتر در کیفیت تصویر خروجی خواهد بود به گونه ای که اگر دولنز با فا صله کانونی مثلا ۸۰ میلیمتر داشته باشیم . و هر دو لنز برای عکس برداری بر روی دیافراگم ۸ تنظیم شده باشند  کیفیت لنزی که دیافراگم ۲٫۸ دارد از لنزی که با دیافراگم ۴  شروع می شود؛ بهتر خواهد بود. اگر برای سوژه مد نظرتان بتوان تا حدودی از کیفیت تصویر صرف نظر کرد نیازی به تهیه لنزهای ماکرو با دیافراگم ۲٫۸ نیست چون هرچه عدد دیافراگم کمتر باشد قیمت آن لنز بسیار بالاتر می رود.

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی