آموزش عکاسی در شب

آموزش عکاسی در شب

عکاسی از منظره شب معمولا در بعضی از مواقع کار خیلی سختی است. با توجه به گفته های عکاس‌ها به دلیل کم بودن نور طبیعی موجود در صحنه به سختی می‌توانند در طول شب از مناظر عکاسی کنند. در صورتی که شما هم جزء این دسته از عکاس‌ها هستید، برای اشنایی بیشتر ما آموزش عکاسی در شب را برای شما در اختیار قرار دادیم

عکاسی از منظره شب؟

منظور از عکاسی از منظره شب عکس برداری از مناظر مختلف در حالی است که آسمان پرستاره‌ی شب هم در آن مشخص باشد و تفاوت زیادی با عکاسی از ستاره‌ها دارد.

عکاسی از ستاره‌ها نیز مشکلات و راه حل های خودش را دارد ولی باز هم از عکاسی منظره‌ی شب راحت‌تر است و دلیل آن فقط یک مورد است: مدت زمان نوردهی!

چیزی که عکاسی از شب را به یک کار خیلی سخت تبدیل می‌کند مناظر هستند. شما در شرایطی که ستاره‌ها را دنبال کنید، منظره‌ی موجود در کادر تار می‌شود و در صورتی هم که فقط روی منظره تمرکز کنید، باعث تار شدن ستاره‌ها خواهید شد. پس برای اینکه این امکان را داشته باشید که منظره را با وضوح بالایی ثبت کنید و ستاره‌ها هم به جای دنباله‌دار بودن به شکل یک نقطه باشند، باید از مدت زمان نوردهی کوتاهی استفاده کنید.

تنظیماتی که در عکاسی شب باید آنها را رعایت کنید

تنظیمات دوربین در شبعریض عکاسی کنید

تا جایی که میتوانید دیافراگم را باز بگذارید. اگر لنزهای Prime با دیافراگم باز ندارید ( مانند ۲۴mm یا ۳۶mm با f/1.4 ) می توانید از f/4 هم نتیجه خوبی بگیرید. در طول روز با لنزتان عکس بگیرید تا ببینید با دیافراگم باز چقدر عکستان واضح خواهد بود.

نکاتی برای عکاسی از آبشارها
این مقاله را بخوانید

ISO بالا

حساسیت دوربین عکاسی به نور را با بالا بردن مقدار ISO بیشتر کنید. اگر نور مهتاب باشد، نیازی نیست از ۱۶۰۰بالاتر بروید. ولی اگر در شرایطی کاملاً تاریک عکاسی می کنید می توانید تا ISO 3200 هم انتخاب کنید، تا ستاره هایی درخشان با کمی روشنایی در آسمان داشته باشید.

سرعت شاتر را تعیین کنید

مطمئن شوید که سرعت شاتر بالا تر از ۳۰ ثانیه نباشد، اگر سرعت شاتر بالا تر از ۳۰ ثانیه باشد شاید کمی از حرکت ستاره ها در عکس ثبت شود و از شفافیت آنها کم شود. با استفاده از Self Timer (تایمر خودکار) و یا شاتر سیمی/ بیسیم از کوچکترین لرزش دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر مقابله کنید.

برای عکستان برنامه ریزی کنید

اگر در شهر زندگی می کنید، بهتر است تا جایی که می شود از چراغ های خیابان دور شوید. اگر نمی توانید از این چراغ ها دوری کنید می توانید ببینید که این چراغ ها در عکس به شکل نور های زرد پر نور و نامطلوبی ثبت خواهند شد. برای نتیجه ی بهتر در حد امکان از فضای خیابانی دوری کنید.

پیش از عکس گرفتن فوکوس کنید

دوربین را از حالت فوکوس خودکار بردارید و روی بینهایت فوکوس کنید. کوچک ترین لغزشی در این زمنیه می تواند فوکوس عکستان را با مشکل مواجه کند. بعد از گرفتن اولین عکس از طریق LCD دوربین فوکوس عکستان را بررسی کنید.

از محکم بودن پایه دوربین اطمینان حاصل کنید

از سوار شدن محکم سه پایه دوربین در مکانی ثابت اطمینان حاصل کنید، بهتر است سه پایه را بر روی زمین سنگی قرار دهید. این کار باعث می شود کوچکترین لرزش و تکانی به دوربین وارد نشود. اگر سه پایه محکمی ندارید کیف دوربین تان را از قسمت وسط سه پایه آویزان کنید تا به سنگین شدن آن کمک کند.

کرین فیلمبرداری چیست؟
این مقاله را بخوانید

از کاهش دهنده نویز خود دوربین استفاده نکنید

کاهش دهنده نویز دوربین عکاسی نورهای سفیدی ایجاد می کند، که موجب می شود سرعت شاتر شما دو برابر شود تا باز هم مقداری از نویز را کم کنید و نه همه ی آن را. این می تواند تأثیر مخربی روی زیبایی عکستان بگذارد. برای از بین بردن نویز ها از نرم افزارهای قدرتمند کامپیوتر مانند فوتوشاپ استفاده کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی