آشنایی با دوربین‌های DSLR

در دنیایی که عکاسی با دوربین گوشی‌های هوشمند تبدیل به امری متداول شده هنوز افراد علاقه‌مند به هنر عکاسی برای داشتن تصاویری باکیفیت بالاتر و البته خلاقانه، بدنبال خرید دوربین‌های DSLR هستند. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را به آشنایی با دوربین‌های DSLR دعوت کنیم؛ البته مختصر و مقدماتی با این دوربین‌ها آشنا کنیم. از شما عزیزان می خواهیم برای اطلاع از اخبار و مقالات علمی درباره عکاسی و دوربین عکاسی به سایت رسمی نمایندگی نیکون مراجعه فرمائید.

 

کنترل دوربین

۱- دکمه شاتر  ۲- تنظیم حالت  ۳- فلش قابل تعویض   ۴- لنز دوربین   ۵- گشودگی لنز   ۶- تعویض لنز  ۷- منظره‌یاب  ۸- محل نصب فلاش خارجی، میکروفون و… ۹- بالانس سفید  ۱۰- نمایشگر ال‌سی‌دی  ۱۱- حافظه ذخیره‌سازی   ۱۲- باتری

 

سنسور تصویر

از ابتدای ظهور عکاسی، دوربین‌ها تصاویر را در ورق‌های شیشه‌ای یا روی فیلم ضبط می کردند. امروزه دوربین‌های عکاسی دیجیتال، تصاویر بروی سنسور تصویر ثبت می شود. سنسور تصویر از میلیون‌ها دیود حساس به نور تشکیل شده که در یک شبکه قرار دارند طوری ‌که هر دیود تصویر، قسمتی از تصویر را به صورت یک ارزش عددی ثبت میکنند که مربوط به سطح معینی از نور می شود و از آن برای خلق تصویر مورد نظر استفاده می کنند.

آشنایی با دوربین‌های DSLR

سنسور تصویر چه به صورت CCD یا چه به صورت CMOS، در یک دوربین با دوربین دیگری فرق دارد. ولی در کل می‌توان گفت که سنسورهای تصویر عملکرد یکسانی دارند و تعداد مگاپیکسل‌ها نباید به عنوان یک اولویت اصلی در فرایند تصمیم‌گیری برای خرید یک دوربین بحساب می آید؛ چرا که در واقع اندازه سنسور خیلی مهم‌تر از تعداد مگاپیکسل‌ها است.

نیکون دوربین ضد آب Coolpix W300 را معرفی کرد
این مقاله را بخوانید

 

در واقع اندازه سنسور خیلی مهم‌تر از تعداد مگاپیکسل‌ها است.

لنز دوربین

لنز یک قطعه اُپتیکال است؛ که از شیشه، پلاستیک باکیفیت بالا یا سرامیک ساخته شده است. در واقع لنز نور را دریافت می کند و آن را  در یک نقطه کانونی روی صفحه مات داخل دوربین می‌تاباند. اگر بدنبال استفاده ساده هستید، شاید بهتر باشد تا از دوربین‌های کامپکت با لنز ثابت استفاده کنید. اما اگر کیفیت تصاویر برای شما خیلی مهم است باید پول خود را برای خرید یک دوربین DSLR با لنز قابل تعویض خرج کنید.

لنزهای قابل تعویض این امکان را فراهم می کنند تا کنترل بیشتری روی عکس‌های خود داشته باشید و البته تصاویر بسیار خلاقانه‌تری را نسبت به یک دوربین کامپکت ثبت بنمائید. در مجموع دوربین‌های DSLR عکس‌های حرفه‌ای‌تری را ثبت میکنند.

 

حالت‌های دوربین

دوربین‌های DSLR دارای حالت‌های متنوع عکاسی هستند که تصمیم‌گیری خودکار دوربین را افزایش میدهند. خوشبختانه این دوربین‌ها به حالت نیمه اتوماتیک و دستی مجهز هستند که کنترل دوربین را مجدد به دست شما میدهند تا بتوانید برای خلق تصاویر خلاقانه و فنی اقدام کنید.

در حالت PROGRAM، دوربین میزان Exposure را تعیین می کند، ولی کاربر می‌تواند بالانس رنگ سفید، ISO، فوکوس و… را تنظیم بنماید. برای ویژگی نیمه اتوماتیک دو حالت وجود دارد:

۱- حالت اول که اولویت با شاتر می باشد (TV) و در آن کاربر سرعت شاتر و دوربین میزان گشودگی را تعیین می کنند.

۲- حالت دوم اولویت با گشودگی می باشد (Av) و در آن کاربر میزان گشودگی و دوربین سرعت شاتر را تعیین می کنند.

فیلتر ان دی ND
این مقاله را بخوانید

 

فلاش

یک فلاش در هر دوربین دیجیتال موجود است. پردازنده دوربین، نیاز به فلاش را بر اساس نور محیط، فوکوس، زوم و… مشخص می کند. در دوربین‌های کامپکت، فلاش طوری تنظیم شده تا در هماهنگی کامل با شاتر قرار گرفته باشد ولی کنترل زمان‌بندی و میزان نور فلاش دشوار است. در دوربین‌های DSLR برای کنترل فلاش حالات مختلفی وجود دارد. همچنین تنظیم میزان نور فلاش به نور محیط بستگی دارد.

 

آشنایی با دوربین‌های DSLR

سیستم منظره‌یاب

اکثر دوربین‌های دیجیتال دو سیستم نمایش دارند؛ منظره‌یاب اپتیکال و منظره‌یاب الکترونیکی. اگر چه هر دو سیستم چیزی را که لنز می‌بیند، نشان می‌دهند ولی منظره‌یاب الکترونیک می‌تواند در مورد عکس دیجیتالی شما نکاتی را بگوید. یکی از جاهایی که منظره‌یاب الکترونیکی در آن فوق‌العاده عمل می‌نماید موقع تعیین بالانس رنگ است.

منظره‌یاب اپتیکال شما را مستقیماً در دنیای مکانیکی دوربین قرار می دهد و شاید حس بهتری از ترکیب را به کاربر انتقال می دهد؛ چرا که شما با منظره‌یاب اپتیکال دقیقاً همان چیزی را می‌بینید که لنز در حال مشاهده آن است و از تقریب‌های الکترونیکی در آن خبری نیست.

در پایان « آشنایی با دوربین‌های DSLR » ، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی دوربین‌های DSLR ، دوربین های بدون آینه و دیگر محصولات نیکون نیاز دارید را در بخش محصولات نمایندگی نیکون بیابید. همچنین شما می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت نمایندگی نیکون با کارشناسان فروش تماس گرفته و هرگونه سوال در مورد خرید و یا قیمت محصولات و همچنین ضمانت و خدمات پس از فروش نیکون را، جویا شوید. این آگاهی شما را در خرید مطمئن و ارزان یاری خواهد داد.

ارزان ترین دوربین های بدون آینه ۲۰۲۱
این مقاله را بخوانید