هود لنز نیکون

\یکی از لوازم جانبی دوربین نیکون هود لنز است که معمولا عکاسان تازکار توجه زیادی به نمی کنند و آن را نادیده می‌گیرند. بیشتر عکاسان تصور می‌کنند که هود لنز نیکون برای اینکه لوازم عکاسی حرفه ای تر بنظر برسد، ولی این وسیله موجب می شود تا کیفیت عکس ها بالاتر ثبت شود.

هود لنز نیکونکاربردهای هود لنز نیکون

یکی از عوامل عکاسی پایه ی نور است. ولی در کان هایی که در فضای باز یا در موقعیتی که در ان با حجم عظیمی از نور قوی مقابله می کنید این شدت از منابع نوری عکس شما را تحت تاثیری قرار میدهد و کیفیت عکس پایین می اید

  • جلوگیری از نورهای ناخواسته

یکی از کاربرد های هود لنز دوربین بستن یا کاهش اشعه و انعکاس نور در لنز شما می باشد و کارکرد ان مثل افتاب گیر می ماند Flare در تصاویر زمانی اتفاق می افتد که نوری که به کادر شما برخورد می کند از یک زاویه خارج است و دیدن را سخت می کند و مثل این است که زیر تابش نور شدید خورشید هستید این زمانی اتفاق می افتد که شما از فیلتری با کیفیت پایین و یا یک پوشش قدیمی استفاده می‌کنید.

lens Flare

با اینکه استفاده از Flare می‌تواند به صورت خلاقانه عکس هایی جذاب را ایجاد کند، ولی در اکثر مواقع موجب خراب شدن تصویر می‌شود، به خصوص هنگامی که بیشتر سوژه یا پس زمینه را بگیرد. این پدیده ممکن است زمانی که از فلاش استفاده می‌کنید نیز اتفاق بی افتد. برای همین توصیه می‌شود از یک هود لنز استفاده کنید.

  • افزایش کنتراست

پدیده لنز (lens Flare) دید شما را در عکس از بین خواهد برد. لنز فلیر رنگ‌ها را به طور کامل تغییر می‌دهدو تصویر را خراب می کند . به ای ترتیب کیفیت عکس به شدت کاهش یافته و کنتراست پایین می‌آید. هود لنز، نور پراکنده به داخل لنز را مسدود می کند و مانع ان می شود و البته یک نمای خوب و روشن از صحنه دارید. یک بار با هود لنز و بار دیگر بدون آن از یک سوژه در شرایط مشابه عکاسی کنید.

توجه کنید که هنگام عکاسی با هود، از همان تنظیمات نوردهی مشابه در تصاویر بدون هود استفاده کنید. سپس نتایج را با هم مقایسه کنید تا تفاوت را بینید.

هود لنز نیکون

  • حافظت از لنز

و از کاربرد های دیگر هود لنز دوربین عکاسی  این است که به عنوان یک لایه اضافی، از لنز شما در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. بیشتر عکاسان از یک فیلتر UV یا یک درپوش برای محافظت از لنز استفاده می‌کنند.

اصلی ترین ویژگی

اصلی‌ترین مشخصه هود لنزها، قطر آن است. هود لنز را باید بر اساس قطر لنز دوربین خود (که با واحد میلی‌متر اندازه گیری می‌شود) انتخاب کنید.

اما استفاده از یک هود لنز در کنار فیلتر،خیلی بهتر در مقابل اتفاقات تصادفی، خراش، اثر انگشت، برف و باران و شرایط آب و هوایی سخت محافظت می کند و برای عکاس شرایط راحت تری را فراهم می‌کند. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای پیشنهاد می‌دهند حتی زمانی که نگران نورهای ناخواسته نیستید، هود را روی لنز خود نگه دارید.

هود لنز نیکونانواع هود لنز

هودها به دو شکل استوانه‌ای و گلبرگی ساخته می‌شوند.