معرفی رینگ لایت و کاربرد آن

معرفی رینگ لایت و کاربرد آن

معرفی رینگ لایت و کاربرد آن

یکی از وسایل نورپردازی که این روز‌ها کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند، رینگ لایت‌ها یا نورهای رینگی هستند. این نور‌ها شکل عجیبی دارند و کاملاً متفاوت با منابع نوری عادی هستند که ما معمولاً برای نوردهی در آتلیه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم.خب حالا به معرفی رینگ لایت و کاربرد آن می پردازیم

در واقع نام آن‌ها از روی شکل فیزیکی آن‌ها انتخاب شده است. رینگ در انگلیسی به “حلقه” گفته می‌شود و رینگ لایت‌ها اشاره به نورهایی دارند که فارغ از نوع یا شدت آن‌ها، به شکل یک حلقه بزرگ ساخته می‌شوند. اگر تا به حال لامپ‌های مهتابی گرد یا دایره‌ای شکل را دیده باشید، احتمالاً با یکی از ساده‌ترین رینگ‌ لایت‌ها آشنا شدید!

رینگ لایت عکاسی رینگ لایت ها اغلب از یک حلقه تشکیل شده‌اند که یا روی آن با لامپ‌های کوچک LED پوشیده شده است، یا یک منبع نور یکپارچه اما دایره‌ای شکل است که البته نوع اول آن معمول ‌تر است. این نور‌ها همانند نام و شکلی که دارند، کاربرد خاصی هم دارند و جالب اینجاست که معمولاً هیچ منبع نور دیگری هم نمی‌تواند کار آن‌ها را انجام دهد. یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این نور‌ها برای عکاسان حرفه‌ای، برای عکس‌های پرتره آرایشگاه‌ها، عکس‌های پرتره مدلینگ و عروسی و همچنین عکاسی ماکرو است.

یکی از ویژگی های جذاب رینگ لایت

اما به خاطر اینکه این نورها را به صورت حلقوی می‌سازند این است که بتوانید لنز دوربین را در میان آن قرار دهید. یعنی در واقع منبع نورانی، دورتادور لنز قرار می‌گیرد. این دقیقاً برخلاف اتفاقی است که درباره اغلب فلاش‌های روی دوربین و فلاش‌های اکسترنال می‌افتد. جالب اینجاست که برخی از نورهای رینگی اصلاً طوری طراحی می‌شوند که دیگر پایه جداگانه ندارند و عملاً دور لنز خود دوربین قرار می‌گیرند یا روی لنز نصب می‌شوند.

روش استفاده از Live View
این مقاله را بخوانید

چرا رینگ لایت‌ها را استفاده می‌کنیم؟

رینگ لایت‌ها از معدود نورهایی هستند که برای عکاسی و فیلم ‌برداری به یک اندازه کاربرد دارد. کاربرد رینگ لایت در عکاسی، اغلب برای سوژه‌هایی است که لازم است از نزدیک از آن‌ها عکاسی کنیم. می‌دانیم که هر چقدر دوربین عکاسی و منبع نور به یک سوژه‌ای نزدیک‌تر شوند، جهت دید دوربین و زاویه فلاش، از هم دورتر می‌شوند و باعث ایجاد سایه‌های بیشتری در اطراف (خصوصا در زیر سوژه) می‌شود. به ویژه هنگامی که از فلاش‌های اکسترنال استفاده می‌کنیم، اغلب لامپ یا همان قسمت سر فلاش در فاصله‌ای نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از دهانه لنز قرار دارد و باعث می‌شود در عکس‌های نزدیک و کلوزآپ، سایه‌های تیز و شدیدی زیر چانه و بینی و ابرو‌ها ایجاد شود.

معرفی رینگ لایت و کاربرد آنعلاوه بر این درباره عکاسی ماکرو، (مانند عکاسی از چشم‌ها، عکاسی از دهان و دندان در رشته‌های پزشکی و همچنین عکاسی از اجسام خیلی ریز) همواره مشکل نوردهی در نقطه مورد نظر وجود دارد و شاید  نتوانید زاویه تابش نور را به سمت سوژه هدایت کنید.

کاربرد رینگ لایت برای عکاسی ماکرو

اما دلیل اینکه این نور‌ها، این‌قدر برای عکاسی ماکرو مورد استفاده هستند چیست؟

اصولاً وقتی درباره عکاسی ماکرو صحبت می‌کنیم، معمولاً سوژه‌هایی را در نظر می‌گیریم که اندازه‌ای کوچک‌تر از چند سانتی‌متر دارند یا حتی اگر سوژه‌های بزرگی هم باشند، ما اغلب چند سانتی‌متر از آن‌ها را در کادر خود قرار می‌دهیم. در واقع وقتی منبع نور ما بتواند از جهات مختلف رو به یک سوژه ماکرو بتابد، از هیچ طرف، سایه‌ای ایجاد نمی‌شود. چون نور‌هایی که از جهات مختلف می‌تابند، همدیگر را خنثی می‌کنند و طبیعتاً آنچه که باقی می‌ماند، خود سوژه بدون سایه‌های حاصل از برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌ها است.

بهترین لنزها برای عکاسی از نوزادان
این مقاله را بخوانید

چطور یک رینگ لایت انتخاب کنیم؟

اگرچه برخی از فلاش‌ها هم هستند که به صورت فلاش‌های رینگی و به گونه ای که نور تابشی عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این روز‌ها با پیشرفت و بهبود کارآیی LED ها، دیگر به ندرت از فلاش رینگ لایت‌ استفاده می‌شود و اغلب رینگ لایت‌ها به صورت نورهای پیوسته عرضه می‌شوند. به این ترتیب دیگر نگرانی بابت سرعت سینک فلاش با دوربین وجود ندارد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی