تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW

تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW

قطعاً شما هم به‌‌‌عنوان یک عکاس، حتی اگر خیلی هم تازه‌‌‌وارد باشید، در رابطه با عکاسی در فرمت RAW شنیده‌‌‌اید. عکاسی در فرمت RAW مزایای متعددی دارد و همه‌‌‌ی ما معتقدیم که بهتر است در این فرمت عکاسی کنیم. ممکن است برای تان سوالات متعددی در این نوع عکاسی بهه وجود بیاید امروز کامل درباره ی تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW صحبت خواهیم کرد.

مشاهده مستقیم در مقابل منظره یاب

آیا تا کنون به اختلاف نورسنجی بین حالت مشاهده مستقیم (Live View) و حالت استفاده از منظره یاب دقت کرده‌اید؟ در آزمایشی که انجام دادیم زمان استفاده از منظره یاب، نورسنج دوربین عکاسی سرعت پیشنهادی شاتر بین ۳ و ۴ ثانیه را نشان داد. اینکه سرعت پیشنهادی شاتر کمی متغیر باشد کاملاً طبیعی است. نکته جالب توجه تفاوت بارز نورسنجی در حالت مشاهده مستقیم یا همان لایو ویو است. به جای اینکه سرعت شاتر بین ۳ و ۴ ثانیه تغییر کند در عدد ۲٫۵ ثانیه ثابت ماند. این اختلافی معادل نیم استاپ است.

علت این کار به نظر شما چه چیزی میتواند باشد ؟

زمان عکسبرداری از طریق منظره یاب نورسنجی توسط یک حسگر و سیستم اختصاصی درون دوربین انجام می‌شود. این نورسنجی هنگام قرار‌دادن دوربین در حالت مشاهده مستقیم، نورسنجی از طریق حسگر اصلی تصویر اندازه‌ گیری می‌گردد. این اختلاف نورسنجی خیلی زیاد نیست ولی اگر در شرایط خیلی خاص نوردهی عکاسی می کنید باید این اختلاف را درنظر داشته باشید. به طور کلی از آنجایی که انتخاب این شیوه بر روی نوردهی تاثیر می‌گذارد نسبتا  ار روی فایل RAW هم تاثیر گذار خواهد بود.

مقایسه ی دوربین های DX در مقابل FX
این مقاله را بخوانید

تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAWنوردهی فعال Active D-Lighting

این گزینه در دوربین‌های عکاسی نیکون وجود دارد و به طور معمول مختص فایل‌های JPEG است اما این همه ماجرا نیست. با توجه به تنظیم انتخابی برای این گزینه، ممکن است نورسنجی دوربین عکاسی به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کند. دلیل اینکه چرا یک تنظیم مربوط به فایل JPEG باید بر روی فایل RAW تاثیر گذار باشد معلوم نیست و شرکت نیکون هیچ توضیحی دراین باره ارائه نداده است اما در واقعیت این تاثیر اتفاق می‌افتد. در آزمایشی که انجام دادیم با انتخاب گزینه Extra High برای این عملکرد، نورسنجی انجام شده حدود یک استاپ تیره‌تر از حالت نرمال گردید.

قابل توجه کاربران عزیز که نکته ای مهم که به ان توجه کنید گزینه Active D-Lighting به خودی خود تاثیری بر فایل‌های RAW نداشته و فقط بر نورسنجی دوربین تاثیر می‌گذارد. از این طریق این عملکرد می تواند تاثیر بارزی بر فایل RAW داشته باشید بنابراین توجه به تنظیمات این عملکرد قبل از عکسبرداری با فرمت RAW کاملاً ضروری است.

تنظیم پارامترهای تصویر Picture Control , Picture Style

این عملکردها تاثیری بر فایل‌های RAW یا سیستم نورسنجی دوربین عکاسی ندارند. چه از گزینه Neutral یا Vivid استفاده کنید، فایل RAW خروجی یکسان خواهد بود. نکته قابل توجه این است که تغییر تنظیمات این عملکرد، در نمایش تصویر در مانیتور تاثیر گذار است اما وقتی فایل RAW را در نرم افزارهای ویرایشی باز می کنید، آن ها را بدون تاثیر مشاهده خواهید کرد.

به عنوان مثال اگر گزینه Monochrome را انتخاب کرده باشید عکس در مانیتور بصورت سیاه و سفید نمایش داده می‌شود اما در نرم افزار بصورت اصلی و رنگی خواهد بود. در مورد Picture Style کانن فقط اگر فایل‌های RAW را در نرم افزار اختصاصی کانن باز کنید می توانید تاثیر این عملکرد را انتخاب کنید.

بهترین اسپیدلایت های نیکون
این مقاله را بخوانید

کاهش نویز در حساسیت بالا High ISO Noise Reduction

برخلاف عملکرد کاهش نویز در نوردهی طولانی، این عملکرد هیچ گونه تاثیری بر فایل‌های RAW نخواهد داشت. هر گونه تنظیمی که برای این عملکرد انتخاب کنید فایل RAW خروجی یکسان خواهد بود. همانند عملکرد قبل، تاثیر این عملکرد فقط در مانیتور دیده می‌شود و فایل نهایی RAW تحت این تاثیر نخواهد بود.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی