لنز نیکون مدل ۵۰mm f/1.4G AF-S

    این روزها با افزایش تعداد لنزهای موجود در بازار دیگر نمی‌ توان برای خرید یک لنز اکثر لنز های بازار را بررسی کرد. یک مزیت بزرگ در تولید های اخیر، خاص منظوره تولید شدن لنزهاست. این سبک تولید باعث کاهش قیمت نیز می‌شود پس بهتر است کاربرد لنز خود را در نظر گرفته و در رنج قیمتی خود یک لنز را انتخاب کنید. اگر به­دنبال یک لنز در بازه­ی قیمت ۵۰۰ دلار هستید با بررسی لنز نیکون مدل ۵۰mm f/1.4G AF-S با ما همراه باشید.

بررسی تخصصی لنز نیکون مدل ۵۰mm f/1.4G AF-S

   اولین ویژگی بارز این لنز ۵۰ میلی‌متری بودن آن است، اگرچه شاید عده‌ای ترجیح بدهند برای شروع عکاسی از لنزهای ارزان‌قیمت‌تری مانند ۵۰mm f 1.8 G و ۵۰mm f 1.8 D استفاده کنند اما بهترین لنز استاندارد ۵۰ میلی‌متری برای عکس‌برداران، لنز نیکون مدل ۵۰mm f/1.4G AF-S خواهد بود. این لنز با داشتن یک موتور زوم بدون صدا، لنزی چابک با فوکوس اتوماتیک، سریع و بدون صدا است. این لنز در دسته‌های لنزهای پرایم به شمار می‌رود. در لنزهای پرایم سعی کرده‌اند حداکثر کیفیت در یک زوم خاص را در نظر بگیرند. شاید شما در لنزهای پرایم مجبور به تغییر فاصله خود با سوژه شوید، اما کیفیت عکس بهتری نسبت به لنزهای زوم خواهید داشت. این لنز ۵۰ میلی‌متری که یک نمونه معمولی از لنزهای پرایم است، یک گزینه توانمند برای عکس‌برداری در شرایط مختلف است و در شرایط با نور کم نیز عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهد.

اما آیا می‌توان گفت در میان حدود هفت لنز ۵۰ میلی‌متری پرایم که در حال حاضر کمپانی نیکون در حال تولید آن‌هاست بهترین گزینه همین لنز است؟

این سوال واقعاً سوال سختی است اما طبق تجربه­ی ما می‌توان گفت در مقایسه­ی کارایی با قیمت، این لنز در قیمت خود بهترین لنز همه‌منظوره به شمار می‌رود.

این لنز برای چه کسانی مفید است؟

    لنز نیکون مدل ۵۰mm f/1.4G AF-S لنزی با دیافراگم بزرگ است. دیافراگم بزرگ آن به شما قابلیت میدان بسیار کم‌عمق و ایجاد تاری زیبایی در پس‌زمینه موضوعتان را خواهد داد( قابلیت بوکه). این لنز همچنین باعث می‌شود شما بتوانید با تنظیمات دستی در شرایط نوری ضعیف نیز به ثبت تصویر بپردازید. این لنز از نوع فول فریم است و با فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متری تصویری شبیه به آنچه چشم شما می‌بیند را برای شما ثبت می‌کند. اصولا لنزهای فول فریم به علت بزرگ‌تر بودن از نظر فیزیکی نسبت به لنزهای DX، دارای پیکسل‌های بزرگ‌تر و نویز کمتری هستند. همچنین لنزهای FX (فول فریم) اعوجاجات تصویر کمتری نسبت به لنزهای DX ایجاد می‌کنند. همچنین با وجود داشتن دیافراگم بزرگ و کیفیت تصویر خوب یک لنز نسبتا فشرده است. این هم یک قابلیت ایده‌آل برای عکاسانی است که قصد دارند در شرایط مختلفی مانند عکس‌برداری خیابانی گزارشگری پرتره و یا حتی مناظر با نورهای کم اقدام به عکس‌برداری باکیفیت مناسب کنند و این همان دلیلی است که ما در جواب سوال قبلی این لنز را از میان لنزهای ارزان‌تری مانند ۵۰mm f 1.8 G و لنز های گران‌تری مانند sigma 50mm f 1.4 Art پیشنهاد کردیم. این لنز تعادلی بین قیمت و قابلیت‌ها است. کلمه AF-S به این معنی است که این لنز می‌تواند در بدنه‌ی دوربین‌های DX نیکون که موتور زوم شخصی خودشان را ندارند نیز قابلیت زوم خودکار را ارائه کند. البته این لنز در دوربین های DX به‌عنوان یک لنز ۷۵ میلی‌متری عمل خواهد کرد و این بدان علت است که حس‌گر کوچک‌تر فقط می تواند از بخش مرکزی تصویر استفاده کند. این قابلیت نیز می‌تواند برای کارهایی از جنس پرتره بسیار مفید باشد.

نگاه کن و احساس کن

    لنز نیکون مدل ۵۰mm f/1.4G AF-S مانند بسیاری از لنزهای جدید نیکون، دارای یک طراحی فیزیکی بسیار ساده است. برخلاف سری کلاسیک ۵۰ میلی‌متری دارای حلقه دیافراگم نیست و عمدتا از پلاستیک ساخته شده است. این لنز علاوه بر تنظیمات اتوماتیک به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از تنظیمات دستی، موتور فوکوس اتوماتیک را لغو کنید. همچنین دارای سوئیچ فوکوس دستی است، که به شما اجازه استفاده از فوکوس اتوماتیک روی تنظیمات دستی را خواهد داد. این یک ویژگی مفید مخصوصا در شرایطی است که شما در حال کار در نزدیک سوژه با دیافراگم گسترده هستید، جایی که حتی حرکت‌های جزئی می‌تواند نقطه زوم را تغییر دهد، اگرچه باید اعتراف کنیم که طراحی آن جدید نبوده و فقط مدل تزئین شده‌ای از لنزهای فلزی قدیمی با حلقه‌های دیافراگم است.

نتیجه

    لنز نیکون مدل ۵۰mm f/1.4G AF-S اگرچه در مقایسه با لنزهایی سنگین‌تر، بزرگ‌تر و گران‌تر مانند Sigma 50mm f / 1.4 Art  شکست خواهد خورد اما انتخاب بسیار خوبی است. گوشه به گوشه تصاویر ثبت شده دارای وضوح بسیار حتی در دیافراگم بسیار کم است و این ویژگی فوق‌العاده‌ای است. بوکه عالی از دیگر ویژگی‌های خوب این لنز به شمار می‌رود که در لنزهای ارزان‌قیمت‌تر کمتر دیده می‌شود و این لنز را در لیست یکی از اولین لنزهای انتخابی شما برای عکس‌برداری قرار خواهد داد. از همه مهم‌تر، مقایسه‌ی کیفیت آن با قیمتش باعث می‌شود حتی برای مبتدیان نیز انتخاب مناسبی به شمار بیاید.

  لینک های مرتبط : لنز نیکون | دوربین نیکون | نمایندگی نیکون | نمایندگی رسمی نیکون | نمایندگی اصلی نیکون | نمایندگی مجاز نیکوننمایندگی نیکون در تهران | نمایندگی نیکون در ایران | نیکون | نمایندگی انحصاری نیکون  |  لنز نیکون ۷۰-۳۰۰ F/4-5.6G | لنز نیکون مدل AF-S 50mm f/1.8G | لنز نیکون مدل ۵۰mm F/1.8 AF D | لنز نیکون AF-S 18-140mm f/3.5-5.6G ED DX VR | لنز نیکون مدل AF-S 24-120mm F/4G ED VR | لنز نیکون مدل AF-S NIKKOR 8-15mm f/3.5-4.5E ED Fisheye | لنز نیکون مدل AF-S DX Nikkor 18-200 F-3.5-5.6G ED VR II | لنز نیکون مدل AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G EDII